به گزارش پارس به نقل از تسنیم، در پی تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای توقف خرید اوراق قرضه، قیمت جهانی طلا کاهش یافت و در معاملات روز جمعه به 1194 دلار در هر اونس رسید.

تحت تاثیر این تصمیم، قیمت طلا از چهارشنبه تاکنون 34 دلار کاهش داشته است.

آمارهای قوی از اقتصاد آمریکا و بهبود چشم انداز اقتصادی این کشور مقامات فدرال رزرو را متقاعد کرد تا به برنامه 6 ساله خرید اوراق قرضه پایان دهند. در سال 2008 و برای مقابله با بحران اقتصادی برنامه خرید اوراق قرضه در این کشور به اجرا گذشته شد که بر اساس آن هر ماه حدود 80 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور تزریق می شد.

نگرانی ها از افزایش زودهنگام نرخ بهره عامل دیگر افت قیمت طلا طی روزهای اخیر بوده است و طلا در مسیر ثبت بدترین عملکرد هفتگی در طی 7 هفته اخیر قرار گرفته است.

آمارهای روز پنجشنبه نشان داد رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا به بیش از رقم پیش بینی شده 3.5 درصد رسیده است.

اظهارنظرهای مقامات فدرال رزرو و آمارهای اقتصادی قوی جذابیت بازار طلا را کاهش داده و موجب تقویت شاخص های بورس و ارزش دلار شده است.

یک تاجر فلزات گرانبها در هنگ کنگ گفت: «آمارهای قوی از تولید ناخالص داخلی آمریکا در کنار مواضع فدرال رزرو موجب شد تا رشد قیمت های اخیر طلا متوقف شود. با توجه به اینکه قیمت طلا در ایستگاه بعدی به 1800 دلار خواهد رسید، فعالان بازار اکنون به دنبال کاهش سرمایه خود در این بازار هستند.»

فلز زرد این هفته در مسیر کاهش 2.6 درصد قرار دارد که بیشترین کاهش از یک هفته منتهی به 12 سپتامبر تاکنون است.

قیمت طلا در اوایل ماه جاری میلادی به رقم 1183 دلار و 46 سنت رسید که پایین ترین رقم در 15 ماه گذشته بود، اما پس از آن به دلیل افزایش نگرانی ها از کاهش رشد اقتصاد جهانی، ترمیم شد.