به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: رئیس سازمان تأمین اجتماعی از کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در بخش درمان از 15 آبان خبر داد و گفت: اعطای تسهیلات به بازنشستگان نیز از اوایل ماه از سوی شعب بانک رفاه کارگران انجام می‌شود.


محمد تقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی در مراسم تجلیل از بازنشستگان نمونه کشور در سالن 17شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از ظهر امروز برگزار شد گفت: اولویت بخشی به رفاه اجتماعی از اولویت های برنامه‌ای دولت است که در این راستا نظام سلامت از به عنوان مهم‌ترین ارکان اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این که رئیس جمهور در کمتر از یک سال به وعده‌های خود پیرامون نظام سلامت عمل کرده است افزود: با تخفیف 10هزار میلیارد تومان منابع در بخش درمان وضعیت امروز این بخش در مقایسه با سال گذشته نشان دهنده بهبود وضعیت قابل توجه است.

نوربخش ادامه داد: وضعیت گذشته به گونه ای بود که پرداخت از دید مردم 50درصد و هزینه‌های خارج از بیمارستان نیز به 30درصد می‌رسید ولی امروز این میزان در مراکز دولتی و دانشگاهی به زیر 30درصد رسیده است.

رئیس سازمان تامین اجتماعی در ادامه تصریح کرد:از 15آبان ماه نیز پرداخت‌های فرانشیز یا همان پرداخت از جیب مردم به 6درصد در شهرها و 3درصد در روستاها خواهد رسید که گام مهمی در بخش سلامت و درمان کشور در کمتر از یک سال است.

وی در ادامه با تأکید بر این که هزینه‌های خانمان سوزی باید مطابق برنامه پنجم توسعه به کمتر از یک درصد می‌رسید افزود: این میزان در سال‌های اخیر به بیش از 7درصد رسید که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و اقدامات انجام شده طی یک گذشته این میزان به دو درصد کاهش پیدا کرد البته در این بخش هنوز به نقطه آرمانی خود نرسیده‌ایم اما توجه به این موضوع در راستای دست یابی به حد آرمانی دنبال خواهد شد.

نوربخش در ادامه با اشاره به این که 39میلیون و 500هزار نفر تحت پوشش و 4میلیون و 500هزار نفر مستمری بگیر این سازمان هستند اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی وظیفه‌ای دو گانه در تقویت برنامه‌های دولت و حرکتی بر اساس اصول بیمه‌ای دارد و 56درصد از مستمری بگیران آن حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند که در سال جاری با رشد 25درصدی همراه شد و امیدواریم با کنترل تورم شاهد بهبود هر چه بیشتر وضعیت در بخش‌های درمان و سلامت باشیم.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی همچنین برای اولین بار و هم سو با طرح تحول سلامت از منابع عمومی باری بیمه شده های این سازمان استفاده کرده است.

نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی در ادامه اظهار امیدواری کرد و گفت:امیدواریم امسال به شرایطی برسیم که پرداخت از جیب مردم در مراکز دولتی و دانشگاهی برای مستمری بگیران به صفر برسد.

نوربخش در ادامه به راه‌بردهای فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی و تشکیل مجدد معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی در این مجموعه اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به راه اندازی این معاونت جهت گیری‌های فرهنگی و اجتماعی خوبی شکل گرفته که آثار آن  هم قابل ملاحظه است که از جمله آن برپایی سفرهای زیارتی و سیاحتی است.

رئیس سازمان تامین اجتماعی با تأکید بر بهبود وضعیت مستمری بگیران و پیگیری این موضوع به شکل جدی خاطر نشان کرد: افزایش بودجه سال 93 و همچنین راهبرد دولت در راستای کمک و ارتقا بخش سلامت و معیشت مستمری بگیران که در شورای عالی رفاه در روز گذشته نیز مورد توجه بود خود حاکی از توجه ویژه دولت به وضعیت معیشتی مستمری بگیران است.