پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مجری مطالعات تغییر الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی گفت: حمایت نکردن از تولید برنج در مناطقی غیر از شمال کشور، از جمله اقدامات اجرایی وزارت جهادکشاورزی تا قبل از رسیدن به یک برنامه جامع ملی الگوی کشت و رفع مشكل کم‌آبی است.

جواد وفابخش مجری مطالعات تغییر الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: کم‌آبی و مدیریت عاقلانه مصرف آب در بخش کشاورزی، یکی از دلایل ضرورت تغيير و اجرای الگوی کشت در کشور است. 

وي افزود: این تهدید فرصتی را برای کشور ایجاد می‌کند تا نظام کشت محصولات در مناطق مختلف از برنامه‌های مدونی با نام الگوی کشت برخوردار شود و سیاست‌های حمایتی دولت برای اجرای آن به صورت هدفمند و قابل پایش هدایت شود.

مجری مطالعات تغییر الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به متغير آب در كشاورزي گفت: قطعاً متغیر آب در برنامه‌های اصلاح الگوی کشت دارای اهمیت ویژه‌ ای است که مد‌نظر کارشناسان و متخصصان تدوین الگوی کشت قرار می‌گیرد. 

وفابخش افزود: قطعاً تغییر سطوح زیر کشت محصولات در هر منطقه در مدیریت مصرف آب تأثیر زیادی به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه این تغییر سطح باید به نحوی اعمال شود تا در میزان درآمد کشاورزان منطقه تغییر زیادی اتفاق نیفتد. 

وي اضافه كرد: این کار از طریق انتخاب گیاهان مناسب یا یارانه‌های دولتی برای جبران خسارت ناشی از تغییر الگوی کشت منطقه در سال‌های اولیه اصلاح الگوی کشت یا تأمین هزینه خرید منابع آب و جبران هزینه‌های سرمایه‌گذاری قبلی کشاورزان خواهد بود.

مجری مطالعات تغییر الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی در مورد اقدامات عملي جهت اجراي تغییر الگوی کشت گفت: برنامه اصلاح الگوی کشت کشور هنوز در مرحله تدوین قرار دارد و به غیر از مناطقی که به عنوان پایلوت در کشور مطالعات آن به اتمام رسیده، در سایر مناطق نیازمند تهیه و تدوین برنامه مطالعه و اجراست. 

وفابخش افزود: البته قبل از رسیدن به این مرحله و داشتن برنامه ملی الگوی کشت، برخی از اقدامات کمکی نیز قابل انجام است که ستاد وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی استان‌ها در قالب جلسات مشترک کارشناسی توصیه و اجرا می‌کند.

وي اضافه كرد: تغییر الگوی کشت چغندر بهاره به چغندر پاییزه، استفاده از ارقام کلزا با تیپ رشد بهاره و کشت تأخیری به جای ارقام با تیپ رشد پاییزه، هدایت تنوع ارقام گندم در برخی از مناطق کشور، همچنین حمایت نکردن از تولید برنج در مناطقی غیر از شمال کشور، از جمله اقدامات اجرایی وزارت جهادکشاورزی تا قبل از رسیدن به یک برنامه جامع ملی الگوی کشت است.

مجری مطالعات تغییر الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ابعاد طرح تغییر الگوی کشت و نيازمندي به مشاركت همه دستگاهها گفت: هدف الگوی کشت این است که نظام کشت کشور را بر‌اساس اهرم‌های اقتصادی، اجتماعی و استراتژیک به سمتی سوق دهد تا هر محصول در جای خود بر‌اساس دلایل فنی و اقتصادی برای حصول حداکثر عملکرد قرار گیرد و حمایت‌های دولت نیز در همان مناطق جاری شود. 

وفابخش افزود: به عبارت دیگر، جانمایی تولید محصولات کشاورزی در کشور توسط طرح الگوی کشت انجام می‌شود. این طرح به دلیل ماهیت مشارکتی آن نیازمند مداخله و همکاری سایر دستگاه‌های دولتی و انجمن‌های صنفی تولید‌کنندگان است. لذا ستاد الگوی کشت با هدف ایجاد هماهنگی بین این واحدها تشکیل می‌شود.