به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت قبل از سفر به تونس برای شرکت در شصت و یکمین اجلاس سالیانه منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در گفت‌وگوی مفصلی با تسنیم در دفتر وزارتی خود به مباحث مختلف حوزه سلامت پرداخت که به زودی مشروح مصاحبه منتشر خواهد شد.

در این راستا یکی از محورهای صحبت‌های هاشمی درباره اقدامات بسیج جامعه پزشکی و همچنین، احیای مجدد سازمان جهاد سازندگی در وزارت بهداشت است.

تسنیم: شما قبل از رای آوردنتان در مجلس به عنوان وزیر بهداشت در جلسه‌ای که با مسئولان بسیج جامعه پزشکی داشتید برای همکاری با آنان بسیار استقبال کردید و چند وقت پیش هم در یکی از بیمارستان‌های صحرایی سازمان بسیج جامعه پزشکی در یزد حضور یافتید، براین اساس با توجه به پتانسیل بسیج که سال گذشته بالغ بر ۴۰ میلیون خدمت در مناطق محروم انجام داده است و همچنین خودتان نیز دستی در کارهای خیریه سلامت دارید و از پایه گذاران نورآوران سلامت هستید، چه برنامه‌های مشترکی با بسیج برای محرومیت زدایی در عرصه سلامت خواهید داشت؟

هاشمی: بسیج جامعه پزشکی که در خدمت رسانی به مردم مناطق محروم کمک‌های خیلی زیادی کرده است نه تنها در ایران بلکه خارج از ایران؛ که شاید هیج کجا نیز بازگو نشده است و واقعاً باید به آنان تبریک گفت، من هم که به یزد رفته بودم به صورت نمادین حضور کوتاه مدتی داشتم در یکی از مراکزی که این دوستان و با مشارکت همه گروه‌های پزشکی با هر باور فرهنگی و سیاسی برپا کرده بودند.

به دنبال آن یک جلسه‌ای هم آقای ایازی قائم مقام وزارت در امور نهادها و مشارکت‌های مردمی ترتیب داده بودند که از بسیج جامعه پزشکی، نیروی انتظامی و ارتش هم تشریف آورده بودند، ما خیلی می‌توانیم با تقویت و همکاری دوستان به مرز نشینان و نقاط محروم کمک کنیم، به ویژه به مرزنشینان با کمک نیروی انتظامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، تا خدمات بهداشتی و درمانی در این مناطق ارتقا یابد.

آنچه که در آن جلسه ما عنوان کردیم این بود که دوستان نیازهای خود را اعلام کنند و وزارت بهداشت نیز یک اعتبار ویژه ای را در اختیار آنان قرار می‌دهد و به ازای هر تعداد فردی که خدمات بهداشتی و درمانی فراهم کنند ما هزینه آن را پرداخت می‌کنیم، در حین حال اگر پزشک، پرستار و پیراپزشک هم بخواهند به صورت طرح در اختیارشان قرار می‌دهیم و خوشحال می‌شویم از کمک این دوستان به خصوص در نوار مرز شرق و غرب کشور بهره مند شویم.

علاوه بر این من این پیشنهاد هم کردم که شاید بتوانیم شاخه بهداشت و درمان جهاد سازندگی را در وزارت بهداشت احیا کنیم، زیرا پزشکان، پرستاران و پیراپزشکانی باشند که دوست داشته باشند با تابلو جهاد سازندگی خدمت کنند و یا با هر تابلوی که خودشان دوست داشته باشند هماهنگ کنند، حالا مسئولش رئیس دانشگاه باشد یا رئیس شبکه بهداشتی درمانی منطقه؛ چقدر هم خوب است که اینها یعنی هم بسیج جامعه پزشکی و هم نیروهای مسلح و جهاد سازندگی و یا گروه‌های خیر دیگری که هستند، با هم همکاری کنند.

ممکن است حتی یک بیمارستان خصوصی با تابلوی خودش افرادی را که علاقه مند هستند در مناطق محروم حضور پیدا کنند را گردهم آورد، هم فرصتی ایجاد می‌شود تا کمک‌های خودشان را به مردم ارائه کنند و هم یک آرامشی حاکم خواهد شد و برای خودشان نیز باقی السعاداتی خواهد بود.