پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در حال حاضر هیچ هواپیمای مسافری شرقی در ناوگان هوایی کشور مجوز پرواز و فعالیت ندارد و تمام هواپیماهای مسافری ناوگان هوایی غربی هستند.

علیرضا جهانگیریان رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: پیش از این هم تنها هواپیمای شرقی که در ناوگان هوایی فعالیت می‌کرد هواپیمای آنتونف 140 بود که دیگر فعالیت نخواهد داشت.

وی افزود: سازمان هواپیمایی طبق روال و استانداردهای این سازمان نظارت‌های دوره‌ای و نظارت‌هایی موردی را برای اطمینان از امنیت پروازها انجام می‌دهد.

جهانگیریان اضافه کرد: این نوع نظارت یک بار در سال از شرکت‌های هوایی و هواپیماهای شرکت‌ها به طور معمول انجام می‌شود.

وی درخصوص وضعیت نظارت ها گفت: نظارت موردی، بازرسی از هواپیماها را شامل می‌شود که به طور مداوم انجام شده و بازرسان هواپیماها را در فرودگاه‌ها مورد بازرسی قرار می‌دهند که این بازرسی به‌ صورت سرزده در فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و سیستم ایمنی شرکت‌ها انجام می‌شود.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه بازرسی موردی از ابتدای امسال 50 درصد افزایش یافته است، خاطرنشان ساخت: شرکت‌های هوایی درطول دوره‌ای که مجوز فعالیت می‌گیرند تحت مسئولیت خود موظف هستند طبق ضوابط پرواز را انجام دهند اما اگر عدول از مقررات را مشاهده کنیم با آن شرکت براساس قوانین موجود برخورد می‌کنیم.

جهانگیریان افزود: در یک سال گذشته مواردی بوده که به دلیل مطمئن نبودن از رعایت ایمنی استاندارد، برخی پروازها با وجود اعتراض مسافران لغو شده است و جلوی پرواز را گرفتیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: در 4 ماه گذشته بخاطر مسائل عراق و اوکراین برای حفظ امنیت پروازها، از پرواز هواپیماهای کشور از محدوده‌های خطرآفرین جلوگیری کردیم.

جهانگیریان در پاسخ به سوالی درمورد اینکه آیا قیمت پیشنهادی شرکت امریکایی بوئینگ برای فروش قطعات هواپیما به ایران سه برابر قیمتی است که ایران در حال حاضر با دور زدن تحریم‌ها می‌پردازد، گفت: نمی‌توانم این موضوع را تأیید کنم، باید بررسی‌های کامل از منابع موثق انجام شود سپس گرانفروشی بوئینگ را تأیید یا رد کنیم.