به گزارش پارس به نقل از مهر، ایران و عراق پس از امضای قرارداد جدید صادرات گاز طبیعی، مذاکرات متعددی را به منظور افزایش تبادلات برقی بین دو کشور را آغاز کرده اند.


بر این اساس امروز و همزمان با اتمام قرارداد صادرات برق ایران به عراق، با حضور هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ایران و عادل حمید مهدی معاون وزیر نیروی برق عراق، مذاکرات دو جانبه برای افزایش توسعه تجارت برق و تمدید این قرارداد برقی بین دو کشور آغاز شد.

هوشنگ فلاحتیان امروز در حاشیه دیدار معاون وزیر برق عراق، گفت: با توجه به اینکه قرارداد صادرات برق ایران به عراق تمام شده است، در این دیدار مذاکره‌هایی برای تعیین چارچوب جدیدی به‌منظور تمدید قرارداد انجام دادیم که این چارچوب مورد موافقت طرفین قرار گرفت.

معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه طرف عراقی نتایج مذاکره‌ها را به دولت عراق اطلاع می‌دهد که امیدواریم با هماهنگی‌هایی که با عراق می‌شود، تصریح کرد: پیش بینی می شود فردا بتوانیم در قالب چارچوب جدید نسبت به صادرات برق به عراق به توافق برسیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه سالانه 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی به کشورهای هم‌جوار صادر و حدود چهار میلیارد کیلووات ساعت برق وارد می‌کنیم، اظهار داشت: بیشتر برق صادراتی به کشور عراق بوده و راهبرد وزارت نیرو توسعه صادرات برق است.

وی یادآور شد: قرارداد پیشین دوساله بوده است و در مذاکره‌هایی که در دو روز انجام می‌دهیم، چارچوب تمدید قرارداد را برنامه‌ریزی می‌کنیم.

فلاحتیان با یادآوری اینکه براساس این قرارداد، ظرفیت صادرات حدود 1500 مگاوات برق به عراق وجود دارد، خاطرنشان کرد: ایران آماده توسعه همکاری های جدید برقی با دولت عراق است.

عادل حمید مهدی معاون وزیر برق عراق هم در تشریح محور مذاکرات با طرف ایرانی، توضیح داد: عراق از سال 2005 با ایران همکاری داریم که در ابتدا قرارداد واردات برق از ایران 150 مگاوات بود و اکنون این رقم به 1500 مگاوات رسیده است که در برخی مواقع حتی بیش از این از ایران برق وارد کردیم.

این مقام عراقی با بیان اینکه این مقدار واردات نیازهای برق عراق را تامین می‌کند، تاکید کرد: با توجه به پایان قرارداد پیشین اکنون برای تمدید قرارداد و توسعه روابط دو کشور به ایران آمده‌ایم.

به گفته معاون وزیر برق عراق در آینده نیز شبکه برق دو کشور سنکرون می‌شود و همواره از ایران برای تامین تجهیزات برق عراق کمک می‌گیریم.