پایگاه خبری تحلیلی «پارس»رییس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: جرایمی نظیر زمین‌خواری و تعدی به حدود مالکیت دولت و اشخاص، بسیار کاهش خواهد یافت.

احمد تویسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک ایران و معاون رییس قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، که قانون «کاداستر»(ضد زمین خواری) به کجا رسید؟ گفت: قانون کاداستر در 20 ماده تنظیم و در قالب طرح به مجلس ارایه شد. این قانون برای کشور بسیار مهم است که خوشبختانه عمده مواد آن از تصویب مجلس گذشته است، فقط در یکی دو مورد ایرادهایی گرفته شد و به کمیسیون برگشت که دوباره مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

وی افزود: اگر این قانون از تصویب نهایی مجلس بگذرد و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرد قدم بسیار مهمی در اجرای کاداستر جامع کشور و ارتقای نظم حقوقی و کاهش دعاوی و اختلافات و نزاع‌هایی که ناشی از حدود مالکیت‌ها است برداشته می‌شود حتی جرایمی نظیر زمین‌خواری و تعدی به حدود مالکیت دولت و اشخاص، بسیار کاهش خواهد یافت و سازمان و مردم در فضای جدیدی قرار می‌گیرند.

معاون رییس قوه قضاییه در مورد مزیت‌های این قانون گفت: حدود یک صد سال است که اسناد مالکیت املاک به صورت دفترچه‌ای در انواع 8، 16 و 32 برگ دستنویس تهیه می‌شد. اما این شیوه سنتی باعث بروز مسائلی نظیر جعل، اشتباهات ثبتی، تعدی اشخاص به حریم‌های مجاور و... می‌شد. پس نیاز به یک بازنگری بسیار ضروری بود. 

وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک از سال 73 طرح کاداستر اراضی شهری را آغاز کرد اما تا سال 88 کمتر از 50 درصد آن انجام شد. در این پنج سال یعنی از 88 تا الان نیز کاداستر شهری و تبدیل اسناد مالکیت از شکل دفترچه‌ای به اسناد مالکیت کاداستری سرعت گرفته و امروزه حدود 99.7 درصد از مجموع اسناد مالکیت در این سیستم صادر می‌شود. 

تویسرکانی اضافه کرد: از ویژگی‌های این اسناد می‌توان به ایجاد قابلیت چاپ سند به شکل سیستمی،  درج مختصات جهانی موقعیت ملک در سند، ذخیره‌سازی اطلاعات ملک در بانک جامع املاک، ترسیم نقشه کاداستر ملک در سند، نصب هولوگرام امنیتی روی سند، شفاف‌سازی و مرقوم کردن اقلام اطلاعاتی سند و ... اشاره کرد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک ایران درخصوص اجرای طرح کاداستر در سازمان ثبت گفت: در حوزه ثبت مالکیت‌های ملک، ما اجرای کاداستر شهری را داشتیم و به طور تقریبی در عرصه شهرها انجام شده و تبدیل اسناد مالکیت و صدور سند مالکیت جدید در این سیستم آغاز شده است. 

وی افزود: در ادامه سیاستگذاری‌ها در سال 93 به دو موضوع جدی توجه ویژه داریم، نخست اجرای کاداستر جامع کشور که تمامی عرصه‌های کشور اعم از منابع طبیعی جنگل‌ها، کوه‌ها، اراضی ساحلی، رودخانه‌ها و به طور کلی تمام عرصه کشور تحت سیستم کاداستر قرار بگیرد تا اسناد مالکیت بخصوص مالکیت‌های دولتی در تمام کشور صادر شود. دومین موضوع نیز تعویض اسناد مالکیت قدیمی است که در دستور کار جدی سازمان قرار دارد.

تویسرکانی اضافه کرد: تاکنون حدود 7 میلیون سند مالکیت جدید در سیستم کاداستر صادر کرده‌ایم اما هنوز بیش از 20 میلیون سند مالکیت قدیمی در اختیار مردم است که باید با برنامه‌ریزی و سرعت بخشیدن به کار در کمترین زمان نسبت به تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای جدید اقدام کنیم.