به گزارش پارس، سید محسن قمصری در گفتگو با مهر درباره دلایل سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام، گفت: نفت خام بشکه ای  114 و 115 دلاری بهای واقعی طلای سیاه نیست.


مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه قیمت واقعی هر بشکه نفت قطعا بشکه ای زیر یکصد دلار است، تصریح کرد: در شرایط فعلی با بازگشت بهای نفت به زیر 100 دلار به نظر قیمت طلای سیاه به قیمت واقعی خود نزدیک می شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که وزیران نفت کشورهای عضو اوپک همواره بهای واقعی نفت را بشکه ای بیش از یکصد دلار عنوان می کنند، اظهار داشت: وزیران نفت کشورهای تولیدکننده همواره از بهای نفت 100 دلاری ابراز رضایت می کنند اما قیمت واقعی نفت زیر 100 دلار است.

قمصری با تاکید بر اینکه اگر بورس بازان بازار نفت را رها کنند قطعا قیمت نفت بازهم کاهش می یابد، تبیین کرد: اگر صرفا شاهد عرضه و تقاضا در بازار نفت باشیم بهای نفت در بازار جهانی کاهش می یابد.

بیژن زنگنه وزیر نفت هفته جاری در پاسخ به سوال مهر مبنی بر واکنش اوپک همزمان با سقوط بهای نفت خام به کمتر از یکصد دلار در هر بشکه و احتمال برگزاری نشست فوق العاده اوپک، گفت: در شرایط فعلی برگزاری نشست اضطراری نیاز نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مهر که قیمت نفت تا چه حدی پایین بیاید ایران به اوپک پیشنهاد برگزاری نشست می‌دهد؛ تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به اوپک پیشنهاد دهیم زیرا در محدودیت هستیم اما سایر کشورها زودتر از ما پیشنهاد خود را به اوپک ارائه خواهند داد.

این عضو کابینه دولت در پاسخ به سوال دیگر مهر که آیا از قیمت نفت 99 دلاری و زیر 100 دلاری رضایت دارید؟ اظهار داشت: قیمت نفت خام هر چه بالاتر باشد بهتر است.

به گزارش مهر، قیمت نفت در طول ۲ ماه گذشته تاکنون ۱۵ دلار کاهش داشته و در معاملات هفته جاری به آستانه تحمل اوپک یعنی به کمتر از  ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید.

بر این اساس قیمت نفت برنت دریای شمال متاثر از نگرانی ها در مورد کند شدن روند رشد اقتصادی در آمریکا و چین و فزونی عرضه، برای اولین بار در 14 ماه گذشته به زیر 100 دلار رسید. قیمت نفت خام آمریکا و سبد نفتی اوپک هم کاهش یافت.