پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سیدامیر اشراقی- پاییز فصل تغییر در بازارهای الکترونیک است؛ تقریبا تمام شرکت‌های بزرگ محصول خاص و منحصر بفرد سال خود را در این فصل روانه بازار می‌کنند. مثلا اپل در روزهای آینده آیفون 6 خود و سامسونگ نوت 4 را معرفی خواهند کرد. سازندگان تبلت هم نمی‌خواهند در کسب درآمد و نوآوری از قافله عقب بمانند. بنابراین تمامی شرکت‌های بزرگ هچون اپل، سامسونگ، مایکروسافت، ایسوس لنوو و... خط تولیدشان را با محصولات تازه ای به روز کرده‌اند یا در حال بروز کردن هستند. در بسیاری موارد این آپدیت‌ها شامل بهبودهای چشمگیر و بزرگی هم بوده است.

گشتی در بازار پایتخت و بازار رضا که از مراکز اصلی و بزرگ فروش لوازم الکترونیک از جمله تبلت و لپ‌تاپ است، زدیم. اوضاع فروش تابستانه را از فروشندگان جویا شدیم و تقریبا تمامی آن‌ها از فروش تابستان راضی بودند. آن‌ها خریداران را به چند دسته تقسیم می‌کنند و در چند دسته بندی قرار می‌دهند. عده‌ای را خریدار حرفه‌ای می‌دانند. یعنی آن‌هایی که با اطلاعات پا به بازار می‌گذارند، قیمت را می‌دانند، محصول خود را قبل از آمدن به بازار انتخاب کرده‌اند و معمولا به دنبال بهترین‌های بازار هستند. این‌ها کم دردسرترین خریداران هستند. 

عده‌ای از خریداران پدر و مادرهایی هستند که برای فرزندان مدرسه‌ای خود قصد خرید تبلت دارند. این دسته بیشتر برایشان قیمت اهمیت دارد و چندان به دنبال خریدن جنس خوب نیستند و معمولا فروشندگان را زیاد اذیت می‌کنند و اتفاقا بیشترین خریداران را همین دسته تشکیل می‌دهند. خرید تبلت برای فرزندان به قدری مرسوم شده است که در بازار کامپیوتر که راه می‌روید اطلاعیه‌هایی می‌بینید به نام "تبلت دانش‌آموزی موجود است". تبلت‌های ارزان قیمت که از 200 هزار تومان شروع می‌شود.

البته این تبلت‌ها معمولا برای کودکان با سن بسیار پایین خریداری می‌شود و شاید رضایت همان‌ها را هم جلب نکند. 

با همه این احوال در خرید لوازم الکترونیک نوع نیاز مهم‌ترین مسئله است و اینکه چه نوع استفاده و انتظاری از این وسایل داریم بهترین وسیله برای ما را مشخص خواهد کرد. مثلا اگر شما کارمندی باشید که در خانه و محل کار لپ‌تاپ یا رایانه خانگی دارید و از تبلت تنها برای مطالعه یا خواندن خبر، چک کردن ایمیل‌ها و کارهای معمول بخواهید استفاده کنید شاید تبلت‌های 7 یا 8 اینچی و حدود قیمت 700 هزار تومان نیاز این دسته را برطرف کند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باید هنگام خرید یک تبلت به آن دقت کرد داشتن شکاف سیم‌کارت است. با ارایه اینترنت نسل سوم در تمام اپراتورها دیگر دغدغه نداشتن اینترنت بیرون از خانه و محل کار دیگر آزار دهنده نیست و شما در هرجایی می‌توانید از اینترنت پرسرعت بهره ببرید پس داشتن شکاف سیم‌کارت برای یک تبلت یک ویژگی مهم و تاثیرگذار به حساب می‌آید.

اخیرا اگر چرخی در بازار تبلت و لپ‌تاپ زده باشید حتما خودنمایی «تب اس» سامسونگ که به تازگی وارد بازار شده است شما را سحر کرده است. تبلتی بسیار باریک و سبک و با صفحه نمایش فوق‌العاده عالی. اگر کاربر حرفه‌ای تبلت باشید سرفیس پرو3 مایکروسافت که قابلیت‌هایی نزدیک به یک رایانه خانگی را برای شما فراهم می‌کند موجب جلب توجه شما خواهد شد که البته قیمت بالای هفت میلیون تومان این تبلت خیلی از مشتری‌ها را فراری خواهد داد.

خوب است برای خرید تبلت چند نکته دیگر را هم مد نظر قرار دهید که از مهم‌ترین آن‌ها وزن است. تبلت‌ها در شکل‌ها و سایزهای مختلف هستند. سایز تبلت‌ها مستقیما به اندازه صفحه نمایش آنها برمی‌گردد و در وزن تبلت بسیار موثرند. اندازه تبلت‌ها از 7 اینچ شروع می شود و در سایزهای بزرگ به 13 اینچ می‌رسد. خریداران متفاوتند و سلیقه‌های متفاوتی هم دارند و سلیقه‌شان مستقیما به گجتی که در دستشان می‌بینید برمی‌گردد. می‌شود گفت وزن جز اولین فاکتورهایی است که بعد از مشخصات فنی و در هنگام استفاده از تبلت، خود را نشان می‌دهد مخصوصا اگر اهل استفاده دائم از تبلت باشید. کیف‌ها و قاب‌ها هم باعث اضافه وزن قابل توجهی هستند و در هنگام خرید باید به وزن آنها هم دقت کرد.

به عنوان یک تجربه شخصی من تبلت های سبک را بیشتر می‌پسندم چون این من هستم که باید آن تبلت را حمل و استفاده کنم. 

جدول قیمت تبلت‌های اپل:

gheiomattablet