پايگاه خبري تحليلي «پارس»- غلامرضا انبارلويي- كشور ما در خط مقدم ورود و عبور ترانزيتي از معدن توليد ترياك در جهان يعني افغانستان است. در اين خط مقدم يك جنگ اعلام نشده سال‌هاست در جريان است و صدها شهيد از عناصر خدوم نيروي انتظامي، سپاه و ديگر مقامات امنيتي جان شيرين‌شان را فداي مبارزه با اشرار، قاچاقچيان و سوداگران مرگ كرده‌اند. مواد مخدر كشف شده از باند‌‌هاي قاچاق داخلي و بين‌المللي در بازار آزاد نرخي مثلا براي ترياك حدودا كيلويي يك ميليون تومان است و ديگر اقلام اعم از هروئين، مرفين و حشيش و شيشه و ساير مواد كه قابليت تبديل به هم را در محيط‌هاي آزمايشگاهي دارند، از نرخ‌هاي بالايي برخوردارند و مصرف‌كننده خاص خود را دارند. از مصارف پزشكي و مواد اوليه دارو براي شركت‌هاي دارويي كشور بگيريد تا مصرف‌كنندگان شخصي و تفريحي و معتادين. روي سخن در اين مقال آن است كه آيا براي كشفيات مواد مخدر و درآمد حاصل از فروش آن به مراكز قانوني مربوط و مشخصا شركت‌هاي دارويي رديف بودجه‌اي مشخصي همانند رديف بودجه‌اي هر نخ سيگار دو ريال در قسمت سوم بودجه كل كشور داريم؟

پاسخ وقتي شنيدني مي‌شود كه بدانيم مثلا براي درآمد حاصل از عوارض توتون و قليان و هر نخ سيگار سه رديف درآمدي 110506 و 160117 و 160144 با درآمدي به ترتيب 4.145.455 و 1.800.000 و 200.000 را ميليون ريال كه جمعا بيش از 700 ميليارد تومان در سال داريم اما براي درآمد حاصل از فروش مواد مخدر كشف شده به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و بيش از 20 شركت دارويي وابسته و تحت نظارت اين دستگاه اجرايي رديفي نداريم. چرا؟ مبلغ و ميزان فروش پايين است يا مقدار كشفيات ناچيز كه ارزش درج آن در بودجه كل كشور را ندارد و بايد به سوزاندان آن در مراسمي نمادين بسنده كنيم، كدام‌يك؟ براي پاسخ‌يابي به پرسش فوق مي‌رويم سراغ پيوست شماره 2 قانون بودجه در سال 93 و در جدول شماره 4 درآمدهاي نيروي انتظامي را برحسب جزء رصد مي‌كنيم تا ببينيم از سر جمع درآمد 28.110 ميلياردي آن سهم درآمد حاصل از كشفيات مواد مخدر احصاء شده است؟ عناوين و ارقام درآمد نيروي انتظامي به رديف بودجه‌اي 106000 و رديف‌هاي درآمدي 13گانه آن به شرح زير است:

216

به‌طوري‌كه ملاحظه مي‌شود در عناوين و ارقام درآمدهايي كه دستگاه اجرايي مسئول آن نيروي انتظامي است عوايد حاصل از كشفيات مواد مخدر جايگاهي ندارد. اما يك رديف درآمدي جداگانه يعني رديف 150102 كه مسئول و متولي آن ستاد مبارزه با مواد مخدر است با عنوان درآمد حاصل از اجراي قانون مبارزه با مواد مخدر درآمدي معادل 900.000 ميليون ريال در بودجه پيش‌بيني گرديده است كه اين رقم هم با توجه به ميزان تناژ كشفيات ناظر به عوايد حاصل از فروش مواد مخدر به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيست و عوايد حاصل از اين محل تسجيل مقومي حسب موضوع قانوني مبارزه با مواد مخدر ندارد.

با جمع‌بندي اطلاعات موجود در صفحات حوادث روزنامه‌ها در يك بررسي كتابخانه‌اي مي‌توان حدود ميزان كشفيات مواد مخدر را به شرح جدول زير در تناژي بالاي 500 تن برآورد كرد.

217

توجه به تناژ فوق نشان مي‌دهد كه در صورت تحويل كل كشفيات با توجه به قابليت تبديل و بازيافت يك ماده به ماده ديگر در فرآيند آزمايشگاهي كل نياز شركت‌‌هاي دارويي و داروسازي كشور از اين طريق قابل تامين است كه منبعي از منابع تامين اعتبار در بودجه كل كشور تجهيز مي شود كه در ما نحن فيه نمي شود. در اين صورت سئوال مطرح اين است كه آيا شركت‌هاي دارويي نيازمند به ماده اوليه تهيه داروهاي كدئين‌دار، اين نياز را مجاني از نيروي انتظامي يا ستاد مبارزه با مواد مخدر دريافت مي‌كنند يا بايد بابت آن وجهي پرداخت كنند؟

اگراين تناژ را مجاني دريافت مي‌كنند مي‌بايستي در فرآيند قيمت تمام شده داروهاي ساخته شده از آن را ارزش و بهاي آن را در بازار بين‌المللي لحاظ كنند كه به نظر مي‌رسد چنين ملاحظه‌اي در كار باشد و اگر اين تناژ مواد مخدر در قبال اخذ وجه در اختيار آنها قرار مي‌گيرد بهاي فروش چه نرخي دارد و وجوه حاصله در كدام حساب خزانه و كدام رديف درآمدي بودجه كل كشور به حساب درآمد عمومي كشور منظور مي‌شود؟

3.تغيير محور انحرافي نبرد شيعه - سني به اسلام - صهيونيسم نتيجه قهري جنايات صهيونيست ها و بلاهت آنان در گشودن خط جنايت بود.اين تغيير محور فرصتي طلايي براي اسلام به‌وجود آورده است.محور انحرافي که داعش براي تعميق آن ايجاد شده بود عملا به حاشيه رفته است.بايد هشيارانه از بازگشت به محور انحرافي نبرد دروغين شيعه -سني جلوگيري کرد.ترديدي نيست که تلاش صهيونيست ها واستکبار براي احياي خط انحرافي آغاز خواهد شد.اثرات منفي تجميع نيروهاي جريانات و کشورهاي ارتجاعي را نبايد فراموش کرد.از فرصت آمادگي اذهان و احساسات پاک مردم جهان در حمايت از مظلوميت فلسطينيان بايد براي نقاب برداشتن از چهره صهيونيسم بهره گرفت.در اين مسير همه اديان منجمله يهوديان پاک طينت ضد صهيونيست در کنار مسلمانان خواهند بود؛حتي آنان که دغدغه ديني ندارند ولي حريت و انسان گرايي، آنهارا در برابر جنايات صهيونيست ها قرار داده است؛بايد مخاطب تلقي شوند.موج تبليغات صهيونيست ها و بعضي از کشورهاي غربي براي تغيير محور به نبرد شيعه - سني بزودي آغاز خواهد شد؛فرصت کمي باقي‌است ، با بسط منطق انساني ضد جنايت و نقاب برگرفتن ازچهره خشن صهيونيسم، امکان بازيگرداني از صهيونيست ها را با درايت و کارداني بگيريم.

پي نوشت:
* Consolidated Contractors International Company )C C C )