به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین ؛ آن طور که بهروز کمالوندی گفته است در چند ماه گذشته با طرف روسی مذاکراتی را در خصوص ساخت نیروگاه‌های جدید داشته اند و حالا ظاهرا این مذاکرات به ثمر نشسته و درباره ساخت دو نیروگاه «تفاهم‌های نهایی صورت گرفته است.»

داستان یک نیروگاه

نیروگاه بوشهر 2 سال بعد از تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران در سال 1353 کار ساخت ان از سوی شرکت کرافت ورک یونیون، وابسته به زیمنس آلمان آغاز شد. انقلاب اسلامی همان طور که دوستان و دشمنان ایران را تغییر داد ، تاثیرش را در قرار دادهای تجاری هم گذاشت و در سال 1357 در شرایطی که شرایطی که حدود ۷۵ درصد از واحد اول و ۶۰ درصد واحد دوم نیروگاه ساخته شده بود ، طرف آلمانی کار بر روی پروژه را متوقف کرد! ایران به خاطر این اقدام از ژرمن ها شکایت کرد و در دادگاه هم پیروز شد، اما در عمل مراحل ساخت نیروگاه ناتمام باقی ماند.

 دردسر پشت دردسر

دردسر دوم هم خیلی زود نازل شد. جنگ تحمیلی؛جنگی نابرابر که خسارت های زیادی به تجهیزات و ساختمان‌های نیروگاه وارد کرد و هنوز عکس های تخریب شده ساختمان گنبدی شکل دهه 60 نیروگاه که نیمی از سقف آن تخریب شده بود،خاطره ای است که که قدم به قدم ساخته شد و صبر در آن نقش زیادی داشت.صبر پای روس های که بازی با کارت ایران را به خوبی بلد بودند.

بد قولی های که عادت شده است

قرار دادی که هاشمی رفسنجانی در سفرش به روسیه سال 68 چارچوب آن را روی میز گذاشت و 4 سال طول کشید تا نهایی شود و در تهران به امضا دو کشور رسید. قرار می شود نیروگاه تا سال2000 که به تاریخ ما سال 80 می شود به اتمام برسد، اما در نهایت با 8 سال تاخیر روس ها به قول خود عمل کردند و در اسفند 87 پیش‌راه‌اندازی نیروگاه را سازمان انرژی اتمی ایران رسانه ای کرد در حالی که سقف قرار داد روس ها سال 1380 بود.

حالا بوشهر  وارد مدار برقی کشور شده است و فعالیت خود را آغاز کرده است. کار جدید ساخت نیروگاه های جدیدی است که مجلس سازمان انرژی اتمی را موظف به ساخت آن کرده است.

ورود مجدد روس ها به بازار انرژی هسته ای ایران

روس ها مشتری اول این کار هستند. از چند ماه کذشته  مراحل توافق دو طرف با سفر کارشناسان سازمان انرژی اتمی به روسیه و سفر روس ها به تهران  پیگیری شده و خبر ها از احتمال نهایی شدن  ساخت  دو نیروگاه جدید در هفته جاری در تهران است.

بخشی  از این قرار داد آن طور که منابع رسانه ای می گویند براساس قرار داد فازهای جدید نیروگاه های اتمی ایران است. ایده ای که بعد از استقرار مهدی سنایی سفیر جدید ایران محقق شده است هر چند وزیر نفت ایران چنین قراردادی را نه تائید می کند و نه تکذیب.

ظرفیتی که باید از آن استفاده کرد

سنایی که سال 78 تا 82 نمايندۀ فرهنگی ایران در روسیه بوده است، تسلط زیادی به زبان روسی دارد و از زمانی که به عنوان سفیر ایران در روسیه منصوب شده است تلاش کرده از ظرفیت های روسیه برای شکستن تحریم های ایران استفاده کند.

ایده قراردادی تحت عنوان نفت در برابر کالا میان روسیه و ایران که فرودین امسال رسانه ای شد، خیلی زود با واکنش مقامات امریکا روبرو شد.

اساس این طرح، صادارت نفت خام ایران به روسیه و در مقابل واردات تجهیزات و کالا به ایران است.

واکنش آمریکا به قرارداد احتمالی روسیه و ایران

انتشار این خبر به مذاق آمریکایی ها خوش نیامد و جک لو، وزیر دارایی آمریکا، وقتی با آنتوان سیلیانف، وزیر اقتصاد و دارایی روسیه دیدار کرده بود نگرانی خود را از گزارش هایی درباره احتمال بسته شدن چنین قرار داد هایی اعلام کرد، اما مخالفان این قرار داد تنها روس ها نیستند، در داخل ایران هم افکار عمومی خاطره خوشی از همکاری روسیه با ایران ندارد و آن را نوعی بازی روسیه با ایران می داند.

کاربران خبرآنلاین نیز بعد از انتشار این خبر از حضور روسیه نگرانند. همه این نگرانی ها و عصبیت ها به بد قولی هایی باز می گردد که روسیه در زمینه تحویل نیروگاه بوشهر انجام داده است.یکی از کاربران خبرآنلاین در ذیل این خبر نوشته است: پس 110 سال دیگه طول میکشد تا این دو نیروگاه ساخته شود!

 یک کاربر دیگر هم از این قرارداد با عنوان یک چاه بی نهایت برای پولهای ایران نام برده و دیگری هم نوشته است:دوباره كارشكني و خلف وعده. دوباره هدر رفتن سرمايه‌هاي ملي و باج‌خواهي روس‌ها. تكنولوژي عهد بوق و نامطمئن. اين همه كشور صاحب صنعت تو دنيا هست، نميدانم چرا اين روس‌ها رو ول نمي‌كنيم.

اگر نخواهیم این نگاه منفی به روسیه در میان ایرانی ها را تعمیم به همه جامعه دهیم، باید این واقعیت را پذیرفت که روس ها وضعیت خوبی در میان افکار عمومی ایران ندارد.

دیپلماسی اما اقتضا می کند که از هر امکان در جهت منافع ملی استفاده کرد.افزایش همکاری های دو کشور راهی است که می تواند ضمن دور زدن تحریم ها،فضا را برای همکاری های  دو کشور افزایش دهد.به شرط آنکه روس ها تلاش نکنند از فرصت ایران به عنوان یک برگ برنده در مقابل آمریکایی ها استفاده کنند.

مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در ماههای اخیر و احتمال رسیدن به توافق جامع هسته ای، حداقل خاصیتش این است که  روس ها را از سیاست دو گانه و سوء استفاده جویانه دور و واقع بینی در رابطه با ایران را وارد سیاست خارجی روسیه می کند.