پایگاه خبری تحلیلی « پارس» - شهروند- فاز دوم هدفمندی یارانه ها آرام و با کمترین حواشی ممکن کلید خورد اما مردم را در تب و تاب تأثیرات تورمی ناشی از آن باقی گذاشت؛ هرچند دراین حوزه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی معتقد است افزایش قیمت بنزین موفق ترین مرحله اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها بوده و شب اجرا یکی از آرام ترین شب ها بوده است. هرچند بحث اصلی حاشیه های افزایش قیمت بنزین است اما مسئولان در حوزه توزیع سوخت از فعالیت آرام حوزه شان یاد می کنند و وضع را آرام می دانند. در این زمینه رئیسی فر رئیس هیأت مدیره کانون کارفرمایی جایگاه های اختصاصی بنزین با تأیید این گفته ها می گوید که وضع جایگاه های سوخت کشور پس از اعلام نرخ حامل های انرژی عادی است و هیچ یک ازجایگاه ها با مشکل کمبود فرآورده مواجه نشده اند و در بازدید جایگاه ها، تنها مسأله ای که دیده شده و باید مورد بازنگری قرار گیرد، افزایش کارمزد جایگاه هاست! زیرا عدم رفع این موضوع، می تواند مشکلات و بدهی هایی برای اتحادیه ایجاد کند.  

ادعای اجرای کمترین سناریوی مطرح برای قیمت بنزین
حال در شرایطی که قیمت بنزین با شیب ۷۵درصدی افزایش پیدا کرده و کمتر کسی از تبعات این رشد قیمتی یاد می کند، مسئولان توزیع سوخت هم به ذکرنیازهای خود می پردازند تا هر بخشی فقط از منافع خود یاد کند. در همین راستا هم، معاون اول رئیس جمهوری گفته است: دولت با توجه به شرایط اقتصادی کشور و رعایت وضع مردم کمترین سناریوی مطرح برای قیمت بنزین را به اجرا درآورد.  
براساس وعده اسحاق جهانگیری، بخش عمده افزایش درآمد دولت (درنتیجه اجرای فاز دوم هدفمندی) هم قرار است صرف ارایه خدمات بهداشتی و درمانی شود و تحت هر شرایطی، حتی اگر منابع بودجه ۱۰۰ درصد وصول نشود، امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان به اعتبارات وزارت بهداشت اضافه می شود. این عضو کابینه در اشاره به تبعات اجرای فاز دوم هم تأکید داشته که دولت مصمم به کاهش تورم و از بین بردن مشکلات اقتصادی است و وعده می دهد که در سال ۹۳ تورم کاهش خواهد یافت. او ادامه داده که از رکود خارج خواهیم شد و به وضع مناسبی که رونق و شکوفایی را به اقتصاد کشور بازگرداند، خواهیم رسید.  

مصرف ۹۷ میلیون لیتری بنزین در شب افزایش قیمت
اما در حوزه اعداد و ارقام بنزینی، این روزها اخبار جالبی شنیده می شود و به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، مردم در شب اجرای افزایش قیمت بنزین ۹۷ میلیون لیتر بنزین مصرف کرده اند و به نظر می رسد مصرف بنزین در سال جاری به روزانه ۷۰ میلیون لیتر برسد. روز قبل از افزایش قیمت نیز ۹۴ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد. مصطفی کشکولی می گوید: هنوز پیش بینی دقیقی از آینده وضع مصرف بنزین وجود ندارد. مردم پس از آن که مطلع شدند قرار است قیمت بنزین افزایش یابد، اقدام به ذخیره سازی بنزین کردند؛ بنابراین باید اردیبهشت ماه را پشت سر بگذاریم تا متوجه شویم وضع مصرف بنزین چگونه خواهد شد. به گفته کشکولی درحال حاضر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت های سوخت ذخیره شده که از این میزان ۵۰۰ میلیون لیتر برای موتورسیکلت ها است.
 
سود ۷۵ درصدی ذخیره بنزین 
حال اگر با دقت به اعداد اعلامی این مقام مسئول نگاهی بیندازیم به اعداد و ارقام جالب تری هم خواهیم رسید. اگر سهمیه ۶۰لیتری که هر ماه برای هر خودرو واریز شده است در نظر بگیریم می توانیم این گونه تخمین بزنیم که حدود ۴۰ میلیون واحد – سهمیه (سهمیه ۶۰ لیتری ماهانه) از قبل اجرای فاز دوم ذخیره شده است. حال اگر در این زمینه اندکی جلوتر برویم و حدود ۲۲ میلیون کارت سوخت فعال را هم در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که به صورت میانگین برای خودرو حدود ۸.۱ سهم یا همان ۱۰۸ لیتر بنزین به هر خودرو در کل کشور خواهد رسید. این جمله بدان معناست که اگر سوخت باقیمانده را میان کل خودرو ها تقسیم کنیم، تمام خودرو ها حدودا ۲ ماه ذخیره باقی مانده دارند؛ حال آن که بسیاری از خودرو ها در کشور ذخیره مصرفی خود را به اتمام رسانده اند و بسیاری از خودروها ذخایری بالا و شگفت انگیز در کارت های خود نگه داشته اند. این افراد که کارت سوخت های خود را چون کارت سپرده گذاری با سود بالا دیده اند، در این ایام نگران از بالا رفتن احتمالی قیمت این ذخایر هستند که حدود ۷۵ درصد سود برایشان داشته است!

واریز اشتباه ۶۰ لیتر بنزین به کارت سوخت تاکسی ها
اما درخصوص دیگر سهمیه ها و خودروهای عمومی هم حاشیه ها فراوان است. هرچند مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ادعا کرده که سهمیه خودروهای تاکسی مانند گذشته واریز شده و هیچ رقم مازاد بر سهمیه در کارت ها واریز نشده، با این حال برخی از رانندگان تاکسی بعد از شارژ سهمیه ۳۰۰ لیتری در بامداد اولین روز اردیبهشت ماه، شاهد واریز ۶۰ لیتر بنزین دیگر به کارت های سوخت خود بعد از واریز سهمیه بنزین ماهانه خودروهای سواری در پنجم اردیبهشت ماه بودند. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در توضیح این مسأله اعلام کرده است که با یک بار سوخت گیری در جایگاه این اضافه پرداخت برطرف و مقدار سهمیه واقعی این رانندگان بعد از دریافت سوخت قابل مشاهده است.  

ارایه باقیمانده سوخت تاکسی ها با نرخ جدید
شنیده های پایگاه خبری تحلیلی « پارس» حاکی از آن است که سهمیه بنزین باقیمانده از ماه های قبل در تاکسی ها با قیمت جدید و ۷۰۰ تومان فروخته می شود. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در این خصوص می گوید: با توجه به این که تاکسی ها وظیفه جابه جایی مسافر را بر عهده دارند ذخیره سوخت در این خودروها معنی ندارد. لذا تنها یک دهم از سهمیه باقیمانده قبلی انتقال یافته که با قیمت جدید بنزین فروخته می شود. به گفته داوود عربعلی خودروهای شخصی که سهمیه بنزین ۴۰۰تومانی آنها در کارت سوختشان باقی مانده، می توانند میزان باقیمانده را با قیمت ۴۰۰ تومان استفاده کنند اما تاکسی ها باید در قبال میزان باقیمانده از سوختشان ۷۰۰ تومان بپردازند. عربعلی نیز مانند سایر مسئولان ادعا می کند که غیر از ازدحام جایگاه ها در ۳۱ فروردین و اقدام برخی از افراد به دریافت بنزین با ظرف، گزارشی مبنی بر غیرعادی بودن پمپ بنزین ها دریافت نشده است.  

ذخیره سازی ۲ میلیارد لیتر بنزین
با وجود همه حرف و حدیث ها درباره احتمال کمبود بنزین، عباس کاظمی معاون وزیر نفت اشاره کرده که با ذخیره سازی ۲میلیارد لیتر بنزین، مشکلی بابت تأمین سوخت تابستانی خودروها وجود ندارد. او هم بر این باور است که هنوز قضاوت درخصوص میزان کاهش یا افزایش مصرف سوخت زود است و بعد از ارایه اولین گزارش ها در اردیبهشت ماه، وضع مصرف مشخص می شود. با این حال به گفته معاون وزیر، زمان اجرای فاز اول و سهمیه ای شدن بنزین شاهد کاهش مصرف بنزین بوده ایم.  

رتبه ۳۰ ایران در میان کشورهای دارنده سی ان جی
با توجه به میانگین ۶۰ درصدی افزایش بهای سوخت، در شرایط فعلی استقبال مردم از بنزین ۴۰۰ تومانی بیشتر از سی ان جی است. اردشیر دادرس رئیس اتحادیه جایگاهداران سی ان جی درباره قیمت تعیین شده برای سی ان جی می گوید: « براساس هماهنگی هایی که قبل از افزایش قیمت شده بود قرار بر این بود تا قیمت های قدیمی ۴۰ درصد افزایش یابد؛ اما درحال حاضر با این نرخ ۴۵۰ تومانی حدود ۵۰ درصد اضافه شده است که نسبت به استاندارد جهانی بالاست. »
به گفته دادرس درحال حاضر با این افزایش قیمت براساس آمارهای کشورهای دارنده سی ان جی در رتبه ۳۰ قرار گرفته ایم. دادرس هم بر این باور است که اگرچه دو روز از اعلام قیمت های جدید گذشته است اما هنوز عده ای از قیمت های جدید بی اطلاع هستند؛ بنابراین باید تا اواخر ماه منتظر ماند تا مردم ابتدا بنزین های ۴۰۰ تومانی و بعد ۷۰۰ تومانی خود را مصرف کنند و در آن موقع می توان گفت آیا این افزایش قیمت تأثیری در مصرف داشته است یا خیر.