به گزارش پارس، عباس حقانی نسب در گفت وگو با اقتصادپرس درباره دلایل افت شاخص بورس اظهار داشت: یکی از مهمترین عواملی که در حال حاضر باعث شده شاخص بورس کاهش پیدا کند، این است که سیستم هایی که در بازار سهام به کار گرفته اند، به جای این که به سمت سرمایه گذاری های بلند مدت باشد، نگاه ها کوتاه مدت است.

وی افزود: هم اکنون مساله ای که بازار نیازمند آن است، تغییر این افق از سرمایه گذاری های کوتاه مدت به سمت بلند مدت خواهد بود. این کارشناس بورس تصریح کرد: دومین عاملی که موجب این وضعیت ناگوار بورس شده، دوران گذار این بازار است؛ به طوری که ما شاهد بودیم که بازار سرمایه در ۲سال گذشته با بیشترین رشد بازدهی سرمایه از طریق رشد قیمت فروش محصولات روبه رو بود؛ آن هم در شرایطی که در همین مدت با رشد قیمت ارز و نیز نرخ تورم مواجه شدیم.

حقانی نسب متذکر شد: این در حالی است که هم اکنون دیگر این اتفاقات برای سودآوری سهام نمی افتد؛ چراکه نظر دولت، کاهش نرخ تورم است و این موضوع باعث می شود که شرکت ها نتوانند قیمت فروش محصولاتشان را بالا ببرند. بر این اساس من فکر می کنم که بورس در مرحله گذار قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: ما از این بعد شاهد این موضوع هستیم که شرکت هایی که در بورس حضور دارند، رشد سودآوری خود را از طریق بالا بردن میزان تولید داشته باشند.

این کارشناس بورس یادآور شد: نگاه کوتاه مدت شرکت های بورسی برای سودآوری باعث شد که در چند سال گذشته به دلیل نوسانات بازار به سمت افزایش تولید برای افزایش سودآوری نروند و این موضوع، امروز آنها را دچار چالش کرده است. وی خاطرنشان کرد: در کل رشد تولید همه شرکت های بورسی در مقابسه با گذشته، از ۲ درصد در کل بورس تجاوز نمی کند. این در شرایطی است که برنامه رشد تولید شرکت ها تا ۲ سال آینده رخ نمی دهد، بنابراین نمی توانیم سودی هم برای شرکت های بورسی انتظار داشته باشیم. حقانی نسب تاکید کرد: بعضی از تحلیل های اشتباه و نادرستی که توسط برخی مدیرهای بورس ارائه می شود، باعث می شود که آدرس های اشتباه به سهامداران خرده پا داده شود.