محمود اسلامیان گفت: در حال حاضر ما چهار میلیون بیکار و پنج میلیون دانشجو داریم. این موضوع این مفهوم را دارد که اگر سالانه یک میلیون اشتغال ایجاد کنیم، بیکاری همین طور ثابت می ماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « پارس» ، محمود اسلامیان عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در حال حاضر ما چهار میلیون بیکار و پنج میلیون دانشجو داریم. این موضوع این مفهوم را دارد که اگر سالانه یک میلیون اشتغال ایجاد کنیم، بیکاری همین طور ثابت می ماند. به همین دلیل من معتقدم در حوزه اقتصاد، اشتغال از تورم مهم تر است. زیرا مردم ممکن است تورم را بتوانند تحمل کنند، اما بیکاری قابل تحمل نیست و خروجی آن، ناهنجاری های اجتماعی و فساد خواهد بود.  

وی افزود:   به خاطر دارم دو سال قبل در کنار ساختمان اتاق بازرگانی ایران، سه جوان کیف یک آقایی را زدند که این موضوع در سایت ها هم منتشر شد. از این سه نفر، دو نفر اعدام شدند. در این کیف ۷۰ هزار تومان بود.  

وی افزود: نکته جالب این جا بود که بلافاصله دو هفته بعد در زمانی که با آقای نهاوندیان جلسه داشتیم، دوباره شاهد جیغ و فریاد یک خانم بودیم. فکر کردیم از حیاط اتاق ایران صدا می آید، اما بعد دیدیم دوباره در کنار ساختمان اتاق بازرگانی ایران کیف یک خانم را زده اند. یعنی در منطقه یی در فاصله ۱۰۰ متر این اتفاقات افتاد. چرا؟ چون بیکاری منشأ همه این مشکلات است.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران به تجربه سایر کشور ها در رفع معضل بیکاری اشاره کرد و گفت: ، یک کار جالبی که من دیدم در آلمان انجام دادند، این بود که وقتی یک کارخانه یی را با شرط اهلیت می فروختند، به میزانی که آن کارخانه به اشتغال اضافه می کرد، اگر بدهی داشت، به یک نسبتی بدهی اش را کم می کردند. برای مثال، اگر یک کارخانه ۱۵۰ میلیون دلار بدهکار باشد، از بدهی او کم می کردند. اینها فرمول هایی است که باید در نظر گرفته شود. به نظر من، ظرف ۴ سال اقتصاد ایران را می شود به بخش خصوصی واگذار کرد تا دولت به سیاستگذاری ها بپردازد.

وی افزود: وقتی که آقای اوباما رییس جمهور امریکا شد، حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار کمک بلاعوض به تولید کشورش داشت تا در مسیر رونق قرار گیرد. ما هم در جاهایی باید به تولید کمک کنیم. حالا ما نمی گوییم کمک بلاعوض می خواهیم، ما می گوییم جرایم مالی واحدهایی که قابلیت راه اندازی دارند، بخشیده شود.  

اسلامیان اضافه کرد: در این راستا نیز باید به استان ها اختیار بدهیم. من فکر می کنم ما حداقل دو میلیون شغل را می توانیم برگردانیم. همه این واحدها بعد از هدفمندی یارانه ها تعدیل نیروی انسانی داشتند. به نظر من حداقل ۵/۱ تا ۲ میلیون شغل را می توانیم با راه اندازی واحدهای تعطیل شده، ایجاد کنیم. این کار هم وظیفه دولت است.  

وی گفت: بانک می گوید من یک حق و حقوق هایی دارم و در مقابل، تولیدکننده هم نقدینگی ندارد که معوقات خود را به بانک ها پرداخت کند. از سوی دیگر، بهره های بانکی به صورت تصاعدی بالا رفته است. برای مثال، یک نفر ۵ میلیارد تومان وام گرفته که صنعت خود را اداره کند، اما حالا شده ۱۲ میلیارد تومان. اصلا کل این سرمایه گذاری اینقدر ارزش ندارد. یکی باید در این جا ورود کند و آن، حکومت و دولت است. الان بانک ها و بنگاه های تولیدی در بازی باخت – باخت قرار گرفته اند و خروجی آن، ۸۰ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی است. میزان معوقات هم روز به روز زیاد می شود.