به گزارش پارس ، در مرحله اول افزایش سرمایه از ۹۶۰ به ۱۲۰۰ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی تصویب و مقرر شد و مرحله دوم افزایش سرمایه از ۱۲۰۰ به ۱۵۳۰ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی به هیات مدیره تفویض و مقرر شد ظرف مدت دو سال اجرا شود.

مجمع عمومی فوق العاده سهام داران ایران خودرو ۲۱ اسفند ماه با حضور بیش از ۶۸ درصد صاحبان سهام برگزار شد و پس از استقرار هیات رییسه در جایگاه، گزارش بازرس قانونی شرکت قرائت شد.

در هیات رییسه مجمع، صیدی به عنوان رییس و محمدرضایی، نماینده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، صباغی نماینده شرکت سرمایه گذاری رنا، به عنوان ناظر و مهری معاون اقتصادی ایران خودرو، به عنوان دبیر انتخاب شدند. بخشنده نماینده سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و لطفی نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار حضور داشتند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در مجمع عمومی فوق العاده به پرسشهای سها مداران پاسخ و به آنان اطمینان داد که هیات مدیره حافظ منافع سهام داران است.

هاشم یکه زارع در خصوص فروش سهام بانک پارسیان که از سوی یکی از سهام داران مطرح شد، گفت: ایران خودرو از هفت سال پیش مایل به فروش سهام خود در بانک پارسیان بوده است، اما این تمایل تنها ۵۰ درصد قضیه را شامل می شود و عملی شدن این تصمیم بستگی به مشتریانی دارد که می خواهند این سهم را خریداری کنند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بر تمرکز منابع مالی ایران خودرو بر تولید و صنعت تاکید کرد و گفت: در این راستا سایتهای تولیدی سمنان و آذربایجان و یک ملک در خیابان اسفندیار تهران در شش ماه اخیر به فروش رسیده اند.

وی از اقداماتی در راستای توسعه و تنوع تولید نیز خبر داد و گفت: با یک شریک خارجی برای توسعه محصول مذاکره و قرار شده ایران خودرو بر روی پلت فرمی که رایگان در اختیارش می گیرد، دو خودروی سدان و « اس. یو. وی» تولید کند و در شبکه صادراتی آنها نیز قرار گیرد.

یکه زارع در ادامه از نهایی شدن قرارداد با یک شریک آسیایی تا دو سه روز آینده خبر داد و گفت: خودروساز شدن اگر در حد شعار باقی بماند، همان اتفاقی خواهد افتاد که در اثر تحریمها افتاد.

وی افزود: با توان قطعه سازان ایرانی می توانیم ضمن توسعه برند ملی ۲۰ درصد در بازار شرکای غربی و ۱۰ درصد در بازار شرکای آسیایی شریک شویم و ۷۰ درصد محصولات از برند ملی خودمان باشد، که این هدف نیازمند حمایت سهامداران است.

وی بر عزم هیات مدیره در حفاظت از منافع سها مداران تاکید کرد و گفت: هدفهای ایران خودرو یک شبه عملی نمی شود و زمان می برد، اما در بخش ۷۰ درصد برند ملی آینده روشنی را در پیش رو داریم.

مدیرعامل ایران خودرو از لزوم حمایت قطعه سازان تابعه ایران خودرو سخن گفت و اظهار کرد: این قطعه سازان با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت کار می کردند اما لازم است تا رسیدن به صد در صد ظرفیت و ایجاد سود برای سهامداران حمایت شوند.

یکه زارع با بیان این که سایتهای تولیدی تحت فشارهای غیر متعارف در سالهای گذشته ایجاد شده و منابع مالی ایران خودرو را قفل کرد، تاکید کرد: بر اساس تصمیم هیات مدیره، دیگر هیچ سایت مونتاژی در استان ها ایجاد نخواهد شد.

بعد از اتمام مجمع عمومی فوق العاده و تصویب افزایش سرمایه ایران خودرو، جلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده برای انتخاب اعضای هیات مدیره تشکیل شد.

در این مجمع، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان مدیریت صنعتی، شرکت تعاونی کارکنان سازمان گسترش و نوسازی، شرکت پیشگامان بازرگانی گلیار و شرکت سازه و ساختمان ایرانیان به عنوان اعضای حقوقی هیات مدیره انتخاب شدند.

منبع: ایکو پرس