به گزارش پارس به نقل از ایسنا، ابراهیم مقدم در نشست خبری امروز بانک متبوعش ضمن تشریح عملکرد سه ساله این بانک از زمان گرفتن مجوز از بانک مرکزی تاکنون گفت: بانک ایران زمین ۲۴ اسفند ماه سال ۸۹ با سرمایه دو هزار میلیارد ریال آغاز به کار کرد و اکنون این سرمایه ها به چهار هزار میلیارد ریال افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به این که این بانک با ادغام موسسه مولی الموحدین و هم چنین پس از آن بهمن ایثار در این مدت فعالیت های زیادی داشته گفت: بانک مرکزی مسوولیت بهمن ایثار را به ما سپرد تا ما مطالبات مردم و تسهیلات آنها را پرداخت کنیم. ما نیز در این مدت کل کار ادغام بهمن ایثار را انجام داده ایم و تاکنون ۴۲۰ میلیارد تومان منابع پرداخت شده و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان نیز طلب هایی است که باید از طریق تسهیلات وصول شود.

مدیرعامل بانک ایران زمین خاطر نشان کرد که بهمن ایثار ۳۸۰۰ میلیارد ریال به مردم تسهیلات داده بود و بانک ایران زمین حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای این ادغام تاکنون هزینه کرده است که قرار است بانک مرکزی آن را تعیین تکلیف کند، چرا که پس از ادغام یک موسسه دارایی ها و بدهی های آن حسابرسی و محاسبه می شود و این مبالغ به بانکی که این ادغام را پذیرفته پرداخت خواهد شد.

مقدم تصریح کرد: در زمان ادغام وقتی مردم پشت درب موسسه ادغام شده جمع می شوند و سرمایه ای که در آن سپرده گذاری کرده اند را می خواهند نمی توان به مردم گفت که صبر کنید تا اموال و دارایی های آن موسسه حسابررسی شود و بعد پول به شما داده شود، برهمین اساس بانک ایران زمین مطالبات مردم را پرداخت کرد تا بعدا این هزینه ها تعیین تکلیف شود.

وی هم چنین یادآور شد که موسسه مولی الموحدین نیز منابع و دارایی هایی نیز داشته که در صورت انتقال این منابع ۲۸۰ میلیارد تومان به سرمایه بانک اضافه خواهد شد و ما براساس مجوزی که از مجمع داریم می توانیم سرمایه ی خود را تا شش هزار میلیارد ریال افزایش دهیم.

مدیر عامل بانک ایران زمین در مورد نرخ سود بانک ها نیز اظهار کرد: نمی توان نرخ سود را به صورت دستوری بر روی یک عددی ثابت نگه داشت.

مقدم تاکید کرد: باید نرخ سود آزاد شود و در سطح تورم قرار گیرد تا پس از این که عرضه و تقاضا به تعادل رسید، نرخ تورم نیز کاهش یابد.

وی گفت: در حال حاضر اگر نرخ تورم بالای ۳۰ درصد باشد آیا کسی حاضر می شود سرمایه خود را با سود ۲۰ درصد در بانک سپرده گذاری کند، بنابراین برای پرکردن این فاصله لازم است که نرخ سود بانکی به نرخ تورم نزدیک شود.

مدیر عامل بانک ایران زمین با بیان این که با افزایش بانکداری الکترونیک می توان بسیاری از هزینه ها را کاهش داد، گفت: ما در بانک ایران زمین ۲۳۰۰ دستگاه پست و ۲۹۵ دستگاه خودپرداز راه اندازی کرده ایم تا تبادلات بانکی به مردم آسان تر شود. البته همین ابزار ها هزینه هایی به همراه داشته است، لذا لازم است به سمت تلفن بانک و اینترنت بانک مردم را سوق دهیم تا موجب کاهش هزینه هایی هم چون وقت و حمل ونقل باشیم.

مقدم درباره ی تسهیلات پرداختی بانک متبوع اش نیز گفت: میزان مانده تسهیلات پرداختی بانک ایران زمین ۶۷۰ میلیارد تومان و منابع بانک نیز سه هزار میلیارد تومان است که البته این میزان تسهیلات به تدریج افزایش می یابد و ما می توانیم به اندازه ۸۰ درصد از منابع خود را تسهیلات پرداخت کنیم.

وی خاطر نشان کرد که علت اصلی فاصله بین منابع و تسهیلات در این بانک، پرداخت سپرده های موسسه ادغام شده مولی الموحدین بوده است.