به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علیرضا تابش در نشست خبری در پاسخ به تسنیم اظهار کرد: اعتبارات مسکن روستایی که هم اکنون به ازای هر واحد ۱۲.۵ میلیون تومان است به ۱۸.۵ میلیون تومان افزایش یابد. این میزان افزایش نیز حداقلی و منطقی است، چراکه مصالح ساختمانی به همین میزان در سال های گذشته گران شده و در یکی دو سال اخیر هر ساله قیمت ها افزایش یافته است.

وی با یادآوری این که اما سقف وام مسکن روستایی در سال های گذشته افزایش نیافته است، تصریح کرد: دولت موضوع افزایش سقف تسهیلات روستایی را به بانک مرکزی ارجاع داده و بانک مرکزی آنرا در دستور کار و بررسی قرار داده است. امیدواریم این افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی به تصویب برسد و ما هم به طور جدی این مسئله را پیگیری می کنیم.


رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهوری، آقای جهانگیری اعتقاد راسخ به این کار و مخصوصا مسکن روستایی دارد و معتقد است که سقف وام باید افزایش یابد. امیدواریم شورای پول و اعتبار افزایش وام مسکن روستایی به ۱۸.۵ میلیون تومان را تصویب کند.
تابش در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر این که آیا تا پایان سال جاری افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی تصویب می شود، گفت: در دو هفته باقیمانده سال که تصویب نمی شود، اما امیدواریم برای سال آینده این کار انجام شود.


*نوسازی ۱.۸ میلیون مسکن روستایی
وی همچنین با اشاره به برنامه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی افزود: تاکنون به بیش از ۱.۸ میلیون مسکن روستایی برای بهسازی و نوسازی وام داده ایم. استدلال ما در روستاها این است که حداقل باید میزان نوسازی مسکن روستایی به ۲.۷ میلیون واحد افزایش یابد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم این برنامه را عملیاتی کنیم باید سالانه حدود ۲۰۰ هزار مسکن روستایی بهسازی و نوسازی شود تا بتوانیم در مدت پنج سال اکثر خانه های روستایی کم دوام و بی دوام را مقاوم کنسم.


*تعریف سکونت گاهای اقماری با همکاری وزارت راه
رئیس بنیاد مسکن انقلاب افزود: اینکه برخی در شهرها کار کنند اما در روستاها زندگی کنند، مختص شهرهای بزرگ نیست و می تواند در شهرهای کوچک هم باشد. لازمه این کار این است که سطح رفاه در روستاها را ارتقا دهیم. به طور طبیعی زندگی در روستا ارزانتر از زندگی در شهرهاست، اگر به این فاکتور بسیار مهم، فاکتور رفاه و آسایش را اضافه کنیم و روستاها را به سکونت گاه هایی تبدیل کنیم که در آن رفاه و آسایش وجود دارد، خیلی از افراد علاقه مند به زندگی در روستاها می شوند.

تابش لازمه این کار را ایجاد شبکه دسترسی راه های ارتباططی بسیار مناسب بین مرکاز جمعیتی بزرگ و مراکز جمعیتی اقماری کوچک دانست و افزود: با مذاکراتی که با وزیر راه و شهرسازی انجام شده قرار است شکونت گاه های اقماری شهرهای بزرگ را تعریف کنیم و برای آن مشخصاتی را تدوین کنیم.
وی ادامه داد: با این کار بتوانیم جمعیت را از شهرها به سمت این سکونت گاه های اقماری سوق دهیم، زیرساخت این برنامه توسط بنیاد در حال فراهم شدن بوده است.


وی با اشاره به این که یکی از کارهای بزرگ در روستاها طراحی و اجرای « طرح های هادی» است، اظهار کرد: در گذشته که روستاها طرح هادی نداشند، تکلیف این سکونت گاه از جمله اراضی و کابری ها اصلا مشخص نبود، امروز از ۳۲ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار بیش از ۲۶ هزار روستا دارای طرح هادی هستند. طرح هادی حدود ۳۰۰۰ روستا در دست تهیه است، ضمن آن که بقیه روستاها نیز تا پایان برنامه پنجم صاحب طرح هادی می شوند.
به گفته رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در حدود ۱۳۲۰۰ روستا طرح هادی اجرا شده و طرح هادی حدود ۲۰۰۰ روستا نیز در دست اجراست.


تابش خاطرنشان کرد: روند مهاجرت معکوس از شهرها به روستا آغاز شده است و جهت گیری های ما در این زمینه درست بوده و به نتیجه رسیده است. طراحی و اجرای طرح های هادی، ایجاد روستاهای نمونه و توجه به بافت تاریخی و فرهنگی روستاها از جمله اقداماتی بوده که در این راستا انجام شده است.