به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدرضا نعمت زاده در سیزدهمین همایش حمایت از حقوق مصرف کننده گفت: حامیان حقوق مصرف کننده به طور قطع به کارکنان و مردم بها داده اند و شاخص های کیفیت را مدنظر قرار داده اند، این در حالی است که همه تولیدکنندگان نیز به نوعی مصرف کننده به شمار می آیند. البته وقتی که وزیر صنایع بودم، ماشین پراید را خریدم و تاکنون نیز از آن استفاده می کنم و ماشین سمند نیز زمانی که برای اولین بار تولید شد، خریداری کردم که باز هم وزیر و هم مصرف کننده بودم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پیشنهاد تولید و واردات موتورسیکلت های برقی و نیز خودروهای هیبریدی برای جلوگیری از آلودگی هوا ارایه شده که البته این کار شدنی است، این در حالی است که اگر تولیدکننده ای هوا را آلوده کند، چون سایر تولیدکنندگان، مصرف کننده هوا هستند، ذی نفع آن تولید آلاینده به شمار می روند و بنابراین دامنه مسئولیت همه تولیدکنندگان نه تنها به خودشان محدود نمی شود، بلکه سایر مصرف کنندگان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان ننگشان نیاید که به کارخانجات رقیب بروند و از آنها یاد بگیرند، این در حالی است که در برخی مقاطع، برخی تولیدات کشورهای دنیا به دلیل کم کیفیت بودن، با عدم اقبال مردم مواجه می شد، در حالی که همان کشورها اکنون در تولید محصولات شاخص شده اند، چراکه دوربین های خود برداشته اند و به نمایشگاه ها و کارخانجات بزرگ دنیا رفته اند.

نعمت زاده با بیان اینکه کیفیت بسیاری از خودروهای چینی به سطح استانداردهای دنیا رسیده است، افزود: باید جلسات فراگیری تجارب دیگران را به راه انداخت.

وی اظهار داشت: بنا به تاکید مجلس، امتیازاتی باید به تولیدکنندگان موفق به دریافت تندیس و گواهینامه حمایت از حقوق مصرف کننده ارایه داد که در این راستا معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت مامور شده است که دستورالعملی را برای حمایت از حامیان حقوق مصرف کننده تدوین کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سابق بر این قرار بود که تولیدکنندگان برتر با داشتن کارت های طلایی، از بلیت هواپیمای رایگان، دریافت کارت بازرگانی آسان و سایر خدمات بانکی برخوردار باشند که هماهنگی های لازم را با بانک مرکزی و سایر بخش های دولت صورت خواهیم داد.

نعمت زاده خاطرنشان کرد: بعد از عید با روسای انجمن های استانی حمایت از حقوق مصرف کننده دیدار خواهیم داشت تا بتوانیم فعال تر از قبل از حقوق مصرف کننده حمایت کنیم، البته در کشورهای دیگر بر روی تشکل های مردم نهاد تکیه بیشتری صورت می گیرد و این انجمن ها بهتر از ایران به وظایف خود عمل می کنند.

وی با تاکید بر ضرورت ارایه خدمات قبل از فروش، گفت: خودروسازان این طور نباید حرکت کنند که یک فرد علیرغم داشتن منابع مالی، برای خرید یک خودرو چندین ماه در صف بماند، البته این هم اکنون به دلیل کاهش تولید خودرو است.

این عضو کابینه یازدهم افزود: اشکالی ندارد قبل از اینکه کالایی فروخته شود، تبلیغات فنی نیز در کنار تبلیغات تجاری به مصرف کنندگان ارایه شود.

وی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت قول می دهد که سال آینده علاوه بر اینکه ممنوعیت های صادراتی را بردارد، حتما در قیمت گذاری کالاها نیز دخالت نخواهد کرد، مگر اینکه کالاهای خاصی باشد؛ بنابراین ممنوعیت هایی که در برنامه توسعه نیز تاکید شده است، برداشته شود.

به گفته نعمت زاده، در مورد آرد نیز اگر کسی مابه التفاوت ارز را پرداخت کند، می تواند آن را صادر کند.