به گزارش پارس به نقل از مهر، غلامرضا شافعی بر توسعه همکاری در زمینه تحقیقات و طراحی بین دو شرکت سایپا و چانگان خودرو علاوه برای تولید خودروهای جدید تاکید کرد و گفت: شرکت چانگان در طراحی خودروهای جدید سایپا بصورت مستقیم مشارکت نماید. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه شرکت چانگان می تواند از سه طریق در صنعت خودروسازی ایران حضور یابد، ادامه داد: یکی از این راه ها، سرمایه گذاری در زمینه تولید قطعات الکترونیکی و با فناوری بالا بطور مستقیم در ایران می باشد.

وی اضافه کرد: پیشنهاد دیگر اینست که با خرید بخشی از سهام شرکت های سایپاکاشان، بن رو و پارس خودرو، و تولید محصول در این شرکتها وارد بازار ایران شود.

به گفته شافعی، گزینه سوم حضور چانگان درایران، خرید بخشی از سهام سایپا خواهد بود که اگر شرکت چینی علاقه مند به حضور در بازار ایران باشد، از طریق سایپا می تواند حضور موثرتری داشته باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بیانات رئیس جمهور در اجلاس داووس و دعوت سرمایه گذاران خارجی به حضور در صنعت خودروی ایران، و نیز قانون جلب سرمایه گذاران خارجی، فضای مناسبی برای سرمایه گذاری در ایران فراهم شده است که شرکت چانگان باید از این فرصت مغتنم استفاده نماید.

همچنین سعید مدنی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این مراسم با بیان این که برنامه دولت ایران، تبدیل کشور به قطب تولید خودرو در منطقه با تولید ۳ میلیون دستگاه در سال است، اظهار داشت: سال گذشته ۱۵ درصد از محصولات سایپا صادر شده است که این رقم ظرف ۵ سال آینده باید به ۳۰ درصد افزایش یابد.

مدنی افزود: هر یک از شرکتهای خودروساز عضو گروه سایپا بجز سایپاکاشان، دارای یک شریک تجاری خارجی خودروساز می باشند که هدف از همکاری با چانگان، تولید محصولات این شرکت در کاشان که دارای ظرفیت سالانه ۱۸۰ هزار دستگاهی است، خواهد بود.

مدیرعامل سایپا یادآور شد: در همسایگی ایران حدود ۴۰۰ میلیون نفر زندگی می کنند که بجز ترکیه، در هیچکدام خودروسازی مطرحی فعالیت نمی نماید و با همکاری چانگان از این ظرفیت بنحو احسن استفاده خواهیم برد.

مدنی اضافه کرد: شرکت سایپا با چانگان می تواند در حوزه های طراحی، تولید و صادرات خودرو و نیز حمایت های تکنیکی در قالب سرمایه گذاری مشترک همکاری نماید.

در این مراسم مدیرعامل شرکت چانگان با اشاره به سوابق این شرکت در زمینه تولید خودرو در چین بعنوان بزرگترین خودروساز با برند چینی در حال حاضر، عنوان کرد: هم اکنون چانگان بیش از ۱۰ درصد بازار خودروی چین را در اختیار دارد و قصد داریم با تولید ۶ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۰ به رده اول خودروسازان چینی دست پیداکنیم.

وی افزود: چانگان و سایپا ایده ها و فلسفه های مشترکی در صنعت خودرو دارند و با توجه به زیرساخت های مناسب این شرکت ایرانی در حوزه طراحی، تولید خودرو و خدمات پس از فروش، سایپا می تواند شریک مناسبی برای چانگان باشد.

وی خاطرنشان کرد: چانگان که با سرمایه گذاری مشترکی که با شرکت های بزرگ و معتبر خودروساز جهانی همچون فورد، مزدا، پژو سیتروئن و سوزوکی انجام داده است، و با ایجاد مراکز طراحی و تحققاتی در ایتالیا، ژاپن و انگلستان، هم اکنون ۲۷ سایت تولیدی و ۲۵ محصول خودرویی تولید می کند و به حدی از دانش و تکنولوژی دست یافته که قصد حضور در بازارهای جهانی را دارد و همکاری با سایپا در ایران را یکی از مسیرهای ورود به بازارهای جهانی می داند