به گزارش پارس به نقل از مهر، حسین پناهیان در دومین کنفرانس خبری خود در سالجاری در کیش گفت: بورس کالای ایران به منظور نقش آفرینی در بازار سرمایه و در جهت تحقق سند چشم انداز، با تکیه بر نظام سازمانی کارآمد، بهره گیری از فناوری ها و ابزارهای نوین مالی و متنوع و و مدیریت ریسک به دنبال افزایش تنوع در کالاها و بازارها و شفاف سازی و تسهیل فرآیندها است و در راستای ارتقای جایگاه این بورس در اقتصاد ملی و و تبدیل شدن به مرجع کشف قیمت در کشور و منطقه بوده و درصدد است تا به یکی از بورس های معتبر جهانی تبدیل گردد. مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان کارکردهای بورس کالا در اقتصاد ملی از جمله کشف نرخ، مدیریت ریسک نوسانات قیمت، ایجاد فرصت سرمایه گذاری، تسهل تجارت فیزیکی و تامین مالی گفت: اقدامات و فعالیت های انجام گرفته در بورس کالا به بهبود فضای کسب و کار، گسترش بازارهای مالی و هدایت بانکها به سمت منابع تولید و همچنین گسترش صادرات و ارتقای ظرفیت های مالیاتی و نظام گمرکی می انجامد که از جمله اهداف اقتصادی مرتبط به شمار می رود.

وی با تشریح محیط کسب و کار این بورس در سالجاری و رکود تورمی در اقتصاد ملی به همراه تغییر دولت و شکل گیری رویکرد بازار و ارتقاء رقابت پذیری ملی گفت: در سالجاری ما شاهد بودیم که بودجه کافی به پروژه های عمرانی تخصیص داده نشد و کسری بودجه در دو نیمه سال وجود داشت. ضمن آنکه با وجود ابهام در فضای سرمایه گذاری در کشور در نیمه دوم سال، ما همچنین شاهد تغییر در سطح تعاملات ایران و دنیا و شکل گیری خوش بینی و امید ناشی از این تغییر از نیمه اول سال بودیم.

پناهیان در ادامه گفت: ارزش کل معاملات بورس کالا در دو بازار فیزیکی و مشتقه در یازده ماه و ۱۲ روز سالجاری بالغ بر ۵۹۱ هزار میلیارد ریال بوده است. سهم بازار فیزیکی از ارزش کل، بالغ بر ۴۰۲ هزار میلیارد ریال و بازار مشتقه بالغ بر ۱۸۹ هزار میلیارد ریال برآورد شده است. این در حالی است که سال گذشته حجم معاملات در بازار فیزیکی ۳۱۵ هزار میلیارد بوده و ما در این بخش شاهد رشد بوده ایم. لیکن در بازار مشتقه در سال گذشته حدود ۳۶۳ هزار میلیارد ریال قرارداد سکه منعقد شد و در این بخش کاهش را به علت نوسانات شدید دلار و طلای جهانی تجربه کردیم.

وی ادامه داد: در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا طی یازده ماهه اخیر ۱۲.۸ میلیون تن انواع کالا با ارزشی بالغ بر ۲۱۲ هزار میلیارد ریال داد و ستد شده که حاکی از رشد ۷ درصدی ارزش و افت ۳ درصدی حجم معاملات این دسته از محصولات است. در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز در این مدت بالغ بر ۱۰ میلیون تن انوا کالا با ارزشی معادل ۱۸۷ هزار میلیارد ریال به فروش رفت که ۶۱ درصد از نظر ارزش و ۲۵ درصد از نظر حجمی رشد داشته است. همچنین در بخش کشاورزی ما شاهد معامله ۲۶۵ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲ هزار و ۷۳۸ میلیارد ریال بودیم که نمایانگر افزایش ۱۰۳ درصدی ارزش و ۴۴ درصدی حجم معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا است.

وی سپس در خصوص حجم معاملات در تالار صادراتی بورس کالا گفت: در این مدت بالغ بر ۵ میلیون تن انواع کالا با ارزشی معادل ۴۳ هزار میلیارد ریال در تالار صادراتی معامله شده و در این بخش نیز رشد ۵۹ درصدی ارزش و ۳۵ درصدی معاملات کاملا مشهود است.

پناهیان در ادامه با اشاره به تامین مالی ۱۸۹ هزار میلیاردی بخش تولید از طریق معاملات سلف در بورس کالای ایران گفت: این رقم در سال ۹۱ بالغ بر ۱۶۵ هزار میلیارد بوده که حاکی از رشد ۱۵ درصدی میزان تامین مالی تولیدکنندگان است.

مدیرعامل بورس کالای ایران سپس با اشاره به دستاوردهای بورس کالا طی امسال در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباط گفت: در این بخش توسعه زیرساخت ارتباطی با کارگزاران از طریق توسعه شبکه WAN و ایجاد ارتباط دو سویه بورس و دفاتر شرکتهای کارگزاری از طریق شبکه رادیویی، MPLS و وایمکس حاصل شد و با ارتقای سیستم های معاملاتی از راه دور، اقدامات لازم برای راه اندازی معاملات برخط آتی و معاملات بازار فرعی، سلف موازی استاندارد و راه اندازی سامانه معاملات مشتریان خرد صورت گرفت.

وی در ادامه با اعلام طراحی و پیاده سازی پورتال جدید بورس کالا گفت: طراحی و ایجاد سیستم پذیرش قبض انبار، ارتقای سیستم های عرضه، نظارت بر بازار آتی و ثبت سفارش و تولید و توسعه سامانه های مغایرت گیری تسویه، سیستم کنترل تعهد عرضه، سیستم تسویه بین بانکی (ستاب) از جمله سایر اقدامات انجام شده در این بخش است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در این نشست خبری با بیان پذیرش ۳۵ کالای جدید در بخش فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۱۱ کالا در حوزه محصولات صنعتی و معدنی و ۷ کالا در بخش وارداتی گفت: طی سال ۹۲ بورس کالای ایران موفق به پذیرش اوراق بهادار مبتنی بر کالا از جمله سلف موازی میلگرد و آتی زیره شد و همچنین انبارهای استان های گلستان و کرمانشاه به منظور آغاز بکار سیستم معاملاتی از طریق قبض انبار پذیرش شد.

وی همچنین به تدوین و ارتقای استاندارد ملی کالای پذیرش شده در این سال اشاره کرد و گفت: امسال بورس کالا توانست در سطح ملی استاندارد میلگردهای گرم برای تسلیح بتن و انبارداری برای محصولات فولادی و محصولات کشاورزی را با همکاری سازمان ملی استاندارد تدوین نماید.

پناهیان سپس به تشریح مجموعه اقدامات بورس کالا در توسعه بازار بخش کشاورزی پرداخت و خاطر نشان کرد: استقرار نظام انبار داری محصولات کشاورزی و سامانه صدرو قبض انبار برای معاملات این دسته از کالاها و ارائه روش قیمت تضمینی به عنوان جایگزین خرید تضمینی محصولات از جمله اقدامات بسیار مهم در این زمینه است و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی کلیه اقدامات مورد نیاز در چارچوب الزامات ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی انجام شده که امیدواریم در سال جدید عملیاتی می شود. ضمن آنکه بورس در این بخش افزایش سطح تعامل با ذینفعان را در دستور کار خود قرار داد و در این راستا جلسات و نشستهای مختلف با مسولان وزارت جهاد، تولیدکنندگان، اتحادیه ها و تشکل ها، خانه کشاورز و شرکتهای سهامی زراعی برگزار شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه گفت: زمینه های عملیاتی راه اندازی معاملات سلف موازی میلگرد به عنوان ابزار مالی نوین فراهم شده و توسعه زیرساختهای بازار به منظور تکمیل زنجیره تولید، توزیع و مصرف محصولات فولادی با راه اندازی سیستم قبض انبار صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به تعاملات با دستگاه های ذیربط در خصوص متعادل سازی بازار محصولات پتروشیمی گفت: در این راستا سقف مجاز تغییر قیمت ۷ گروه کالایی افزایش یافت و خروج دست کم ۳۹ قلم کالای پتروشیمی دارای بازار متعادل از سیستم بهین یاب حاصل شد.

وی سپس به بیان رویکردهای بورس کالا در سال ۹۳ پرداخت و گفت: تعمیق کارکردهای بورس در اقتصاد ملی، افزایش طرفیت بورس کالا در تعامل اقتصاد بین المل و تعامل با نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز از جمله این رویکردها به شمار می رود.

وی در پایان در خصوص اولویت های این بورس در سال جدید گفت: راه اندازی معاملات برخظ قراردادهای آتی، ارتقای سامانه های بازارهای فیزیکی و مشتقه به همراه گسترش سامانه پذیرش انبارها و صدور قبض انبار در این راستا عملیاتی می شود. همچنین ما راه اندازی قراردادهای آتی بر روی دارایی های پایه جدید، گسترش بازارگردانی در قراردادهای مشتقه، راه اندازی معاملات اختیار و معاملات سلف موازی را در دستور کار خود داریم. ضمن آنکه راه اندازی نشریه بورس کالای ایران، سایت اختصاصی خبری، مرکز مشاوره و اطلاع رسانی بورس کالا و توسعه پورتال جدید بورس کالا و توسعه ارتباطات بین المللی در سال جدید عملیاتی می شود.

گفتنی است در پایان نشست، جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران رسانه های مختلف و بازدید از تالار صادراتی انجام شد. ضمن آنکه با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف از پورتال جدید بورس کالای ایران رونمایی شد و خبرنگاران در تالار صادراتی بورس کالای ایران در کیش حضور یافته و از نزدیک با معاملات در این تالار بین المللی آشنا شدند.