به گزارش پارس به نقل از فارس، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور صبح امروز در اولین همایش نیکوکاری و فعالان اقتصادی که در محل اتاق بازرگانی برگزار شد، گفت: بعد از اینکه شاهد تجلی شکوهمند یک نیت خیر و یک کار بزرگ بودم، امیدی ایجاد شده که یک گلستان به وسعت جمع نیکوکار بنا نهاده شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: در جواب آقای شافعی در خصوص عدم حضور رئیس جمهور باید بگویم که آقای دکتر روحانی هم بسیار تمایل داشتند که در جمع معنوی، روحانی و اقتصادی این نیکوکاران و فعالان اقتصادی حضور داشته باشند، اما به لحاظ زمان بندی کاری برایشان ممکن نشد و انشاءالله در زمان مناسب این اتفاق خواهد افتاد.

نهاوندیان تصریح کرد: انتخاب نام ابرار برای این جمع نیکوکار و فعال اقتصادی به این دلیل نبود که بنیانگذاران این کار خیر خودشان را ابرار بدانند، اگرچه میل دارند جزء این افراد باشند، بلکه از مخفف کلمات اتاق بازرگانی در رویکرد احسان و رشد کلمه ابرار حاصل شد.

وی افزود: در مورد رشد پایدار سخن بسیار گفته شده، هیچکس در محافل علمی از رشد به عنوان رشد مقطعی سخن نمی گویند و همه به دنبال رشد پایدار هستند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: معمولا در عوامل محیطی چند عامل را برای رشد پایدار و برای اینکه یک اقتصاد تداوم داشته باشد، ذکر می کنند و اولین عامل محیطی سیاسی و اجتماعی مساعد است.

نهاوندیان بیان داشت: در جامعه ای که محیط سیاسی و اجتماعی مساعد نداشته باشد، رشد پایدار اتفاق نمی افتد، وقتی همه مردم با اتحاد و یکدلی به دنبال فعالیت های اقتصادی باشند و با اتحاد با هم یک فعالیت اقتصادی را آغاز کنند، آن جامعه رشد پایدار خواهد داشت.

وی گفت: دومین عامل محیط حقوقی و قضایی مناسب است، وقتی یک سرمایه گذار بین دو کشور یکی را برای فعالیت اقتصادی انتخاب می کند، نحوه رسیدگی قضایی به مشکلات اقتصادی را بررسی کرده و اگر دید منصفانه راجع به مشکلات حقوقی در فعالیت های اقتصادی به درستی رسیدگی می کند، سرمایه گذار آن کشور را برای سرمایه گذاری انتخاب می کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: محیط زیست مساعد عامل سوم در رشد پایدار است و رشد پایدار نیازمند نگاهی است که نسبت به محیط زیست حساس باشد، ر ویکرد انسان در رشد نمی تواند مخرب محیط زیست باشد.

وی افزود: عامل چهارم در رشد پایدار نیروی انسانی خلاق مبتکر است و در بازار و رقابت مرتبا چالش هایی وجود دارد که نوع آوری را نیازمند رشد پایدار می کند.

نهاوندیان اظهار داشت: عامل پنجم برای رشد پایدار، بازار رقابتی و در حال رشد است. در بازار هم برای اینکه رویکرد احسان داشته باشیم، لازم است کنار فعالیت اقتصادی به کارهای خیرخواهانه ای مثل ساخت مدرسه، بیمارستان و… بپردازیم، رشد پایدار لازمه اش دائما در حال برگشت به یک نگاه متفاوت و فرهنگ احسان است که ما این فرهنگ را در فرهنگ اسلامی خود داریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: عمل صالح محدود به عبادت و مناسک نیست، بلکه اتخاذ موضع در همین مسائل حیات است. اینکه در لحظه تصمیمی بگیریم که با مجموعه نظام ارزشی متناسب باشد، عمل صالح می شود.

وی افزود: تفاوت نگاه ما در اقتصاد و نگاه احسان محور با نظام سرمایه سالار در این نکته اساسی است که آنها پایه را بر هدف گذاری بیشتر کردن سود می گذارند و انگار انسان، انسانی استاتیک است و از آغاز تا پایان عمر فقط سود کردن در فعالیت اقتصادی هدف اصلی اش است، درحالی که انسان واقعی اینگونه نیست و اهداف والایی دارد.

نهاوندیان اظهار داشت: می شود اقتصادی و اهل احسان بود و لازمه اهل احسان بودن، اقتصادی بودن است و برای اینکه توان احسان کردن داشته باشیم، باید در فعالیت های اقتصادی دقیق بود تا ارزش افزوده ای بدست آورد و سپس بتوان با آن کار کرد و احسان کرد.

وی افزود: آیا عزت اجتماعی به این است که مرتبا تعداد نیازمندان به احسان دیگران و یارانه دادن بیشتر شود یا اینکه عزت اجتماعی به این است که افراد یاری دهنده بیشتر شوند، مسلما عزت به این است که افراد یاری دهنده افزایش یابند و افراد یاری گیرنده کم شوند، بنابراین باید ما برای عزت اجتماعی شاخص تعریف کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ما باید به جایی برسیم که در جامعه ایران با چراغ به دنبال نیازمندان بگردیم، رویکرد احسان و رشد ترکیب بهینه ای است و در این رویکرد کارآفرینی به عبادت می شود.

نهاوندیان تصریح کرد: با ابرار تلاش شد تا در اتاق بازرگانی رایحه نگاه معنوی خیر و احسان در فضا منتشر شود و این اتفاق نشان می دهد که افراد اقتصادی و فعالان اقتصادی فقط هدفشان پول درآوردن نیست و آنها به دنبال احسان هستند.

وی افزود: هدف ما از تشکیل ابرار در اتاق بازرگانی این بود که نیکوکاران منسجم شوند و به جای اینکه هر کدام از نیکوکاران به صورت مجزا احسان کنند، در جمعی این کار را با جهت گیری انجام دهند که لازمه این کار تشکل است، یعنی فعالیت اقتصادی و تولید در کنار احسان و نیکوکاری باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اعلام ابلاغیه سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری را برای رشد اقتصادی کشور به فال نیک می گیرم.

نهاوندیان گفت: در بررسی انقلاب ها ۴ آفت شناسایی شده که اقتصاد مقاومتی به آن ۴ آفت جواب داده است و این ۴ آفت عبارتند از آفت تضادگرایی، توزیع گرایی، انزواگرایی و دولت گرایی.

در خاتمه این مراسم از جمعی از نیکوکاران و فعالان اقتصادی تجلیل به عمل آمد.