به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نیره پیروزبخت درباره گزارشهای منتشر شده مبنی بر غیراستاندارد بودن اتوبوس اسکانیا و پاس نشدن ۱۹ استاندارد از سوی این خودرو گفت: ۵۱ استاندارد تدوین شده از سوی سازمان ملی استاندارد مربوط به همه خودروها نمی شود و به عنوان مثال استاندارد حاکم بر خودروهای سنگین مانند اتوبوس و کامیون ۳۲ مورد است.

وی با انتقاد از صدا و سیما در زمینه نحوه انعکاس اخبار مربوط به غیراستاندارد بودن خودروها افزود: به عنوان مثال مواردی مانند دید از جلو، مه شکن یا چراغهای عقب در استانداردهای اجباری اتوبوس قرار ندارند و نیازی هم به آنها نیست.

او با اشاره به اینکه اتوبوس اسکانیا کلیه استانداردهای ۳۲ گانه را داشته و استاندارد محسوب می شود، اظهار کرد: طبق گزارشی که بدست من رسیده ۸۰ درصد از دلیل حوادث مربوط به اتوبوس های بین شهری مربوط به رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی و یا تغییرات به وجود آمده در طراحی خودرو پس از تولید آن است.

این مقام مسئول در واکنش به این اظهارنظر که پس می توان نتیجه گرفت ۲۰ درصد مابقی دلایل مربوط به غیراستاندارد بودن خودرو است، عنوان کرد: شما این موضوع را فقط به غیراستاندارد بودن ربط ندهید. حجم زیادی از قطعات در داخل اتوبوس وجود دارد که تنها ۳۲ مورد آنها نیاز به مجوز استاندارد دارد. گزارشهای ارسالی به ما نشان می دهد که تصادفات رخ داده به دلیل غیراستاندارد بودن اتوبوس و قطعات آن نبوده است.

پیروزبخت با اشاره به اینکه با وزارت صنعت و شرکت خودروساز در تعامل هستیم تا استاندارد اتوبوس اسکانیا را ارتقا دهیم، عنوان کرد: با پلیس نیز در ارتباط هستم و از آنها می خواهیم اگر شبهه ای در مورد یک نوع از اتوبوس دارند برای سایر انواع اتوبوس مشکل ایجاد نکنند. از سوی دیگر من به خودم اجازه نمی دهم در کار سایر سازمانها دخالت کنم و متقابلا از سازمانهای دیگر نیز همین انتظار را داریم.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: بر اساس مصوبه چندی پیش هیات وزیران که توسط معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد خودروهایی که تائیده سازمان استاندارد و محیط زیست را گرفتند باشند باید شماره گذاری شوند.