به گزارش پارس به نقل از فارس، محسن پورسید آقایی امروز در نشست خبری درباره برقی کردن خط آهن تهران _ مشهد اظهار داشت: این پروژه ملی در دولت یازدهم به صورت متوسط پیگیری می شود؛ قرارداد فاینانس این پروژه در حال انعقاد با سرمایه گذار خارجی است و امیدواریم تا پایان امسال که این قرارداد منعقد شده و برای تثبیت به مراحل بعدی برود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تا ابتدای سال آینده پروژه برقی کردن خط آهن تهران _ مشهد آغاز می شود و تلاش می کنیم تا پایان دولت قطار برقی تهران _ مشهد راه اندازی شود.

مدیرعامل راه آهن گفت: سرعت مورد نظر در این خط آهن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و مسافران در این قطار مسیر تهران تا مشهد را ۶ ساعته طی می کنند.

پور سید آقایی بیان کرد: قرارداد قبلی این پروژه به صورت BOT بود که بین وزرای وقت راه و دفاع منعقد شده بود.

وی با بیان اینکه قرارداد (ساخت، بهره برداری و واگذاری) BOT در این پروژه منتفی شده است، گفت: این قرارداد زمینه سود آوری نداشت ضمن آنکه وزارت دفاع نیز در این پروژه اعلام انصراف کرده بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حال حاضر راه آهن ردیف بودجه جدای دولت به عنوان طرح فاینانس خود در این خط آهن را دنبال می کند.

معاون وزیر راه افزود: در واقع بوده این خط آهن از محل بودجه عمرانی و از طریق فاینانس دنبال می شوند.

وی با بیان اینکه فاینانسر فعلا کشور چین است بیان کرد مجموع برآورد هزینه بر خط آهن برقی تهران _ مشهد با اصلاح خطوط، سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، تامین لکوموتیو و برقی شدن دو میلیارد دلار نرخ مصوب بانک مرکزی است.

وی بیان کرد: در کل قرارداد اجرای این پروژه ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

پور سید آقایی اظهار داشت: قرارداد قبلی پروژه ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان با احتساب دلار ۱۰۰۰ تومانی بود.

وی اضافه کرد: در قرارداد جدید تامین واگن توسط فاینانسر حذف شده است و واگن توسط بخش خصوصی تامین می شود.

معاون وزیر راه با بیان اینکه توانایی تولید واگن با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت وجود دارد اظهار داشت: منابع اجرا برای برقی شدن خط آهن تهران _ مشهد توسط راه آهن از محل تسهیلات فاینانس خارجی تامین می شود و سپس این پول ها به تامین کننده مالی بر می گردد.