به گزارش پارس به نقل از مهر، حمیدرضا عراقی درباره آخرین وضعیت شکایت گازی ترکیه از ایران و نتایج نشست داوری در لاهه، گفت: ترکیه مطابق با قرارداد تقاضاهایی را مطرح کرده اند که اگر به نتیج نرسند به دادگاه آی. سی. سی و یا تجارت جهانی مراجعه خواهند کرد، گفت: ترکیه هم مطابق با قرارداد گازی با ایران ادعاهایی را مطرح می کند و دلایلی را مطرح اعلام کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه ادعای گازی ترکیه هنوز در داوری بین المللی به اثبات نرسیده است، تصریح کرد: هر دو طرف دلایلی را مطرح می کنند و در نهایت داوری بین المللی نتیجه قطعی را اعلام خواهد کرد.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سئوال که نتیجه داوری گازی ایران و ترکیه چه زمانی اعلام خواهد شد؟ توضیح داد: این موضوع به نظر دادگاه بستگی دارد و ممکن است ۳ تا ۶ ماه بعد نتیجه نهایی داوری اعلام شود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز همچنین در خصوص ادعای ترکیه مبنی بر عدم تامین پایدار صادرات گاز طبیعی توسط ایران، اظهار داشت: در شرایط فعلی با سرمایه گذاری های چند میلیارد دلاری زیر ساخت هایی برای ساخت خطوط لوله، تاسیسات تقویت فشار و طرح های مختلف به منظور صادرات پایدار گاز به ترکیه انجام گرفته است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه برای زمستان سالجاری با وجود اوج سرمای هوا اما گاز ترکیه و کل کشور تامین شده است، گفت: از این رو اعتقاد داریم که ادعاهای گازی ترکیه در داوری بین المللی راه به جایی نخواهد بود.

عراقی با اعلام اینکه شرکت ملی گاز در داوری بین المللی با ارائه استدلال های منطقی از حق و حقوق کشور دفاع خواهد کرد، افزود: ادعاهای ترکیه مبنی بر گران فروشی و یا کم فروشی گاز را قبول نداریم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ترکیه با مراجعه به داوری بین المللی از حق خود طبیعی خود مطابق با قرارداد استفاده کرده است، یادآور شد: در مجموع شرکت ملی گاز ایران هم تابع نظر نهایی و قطعی داوری بین المللی است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در خصوص درخواست ترکیه برای خرید گاز با تخفیف از ایران، گفت: درخواست تخفیف برای قرارداد و حجم فعلی صادرات گاز طبیعی ایران به این کشور قابل قبول نیست.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در مذاکرات آینده هرگونه کاهش قیمت در فروش گاز به افزایش حجم گاز و نوع قرارداد بستگی دارد، خاطرنشان کرد: ایران مطابق با قرارداد فعلی متعهد به تامین پایدار و مطمئن تامین گاز مورد نیاز ترکیه است.

ترکیه به دلیل گران فروشی و کم فروشی از گاز ایران به داوری بین المللی شکایت کرده اند که پیش بینی می شود در صورت محکومیت گاز ایران در این دادگاه بین المللی، شرکت ملی گاز باید غرامت ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلاری به بوتاش ترکیه پرداخت کند.

تانیر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اخیرا در گفتگو با رسانه های ترکیه با تاکید بر اینکه وی ۹۹ درصد" یقین" دارد که رای دادگاه به نفع ترکیه خواهد بود و آنکارا ۲ میلیارد دلار غرامت از ایران می گیرد، گفته است: به ایران گفته ایم قیمت گاز صادراتی شما گران است و در صورت عدم مذاکره پیرامون آن به دیوان داوری بین المللی شکایت خواهیم کرد.

با این وجود، این روزها تمامی مدیران سابق شرکت ملی گاز در دولت نهم و مدیران فعلی این مجموعه گازی به منظور جلوگیری از محکومیت ایران در این داوری بین المللی گاز بسیج شده اند که پیش بینی می شود تا چند روز آینده نتایج این داوری رسما اعلام شود.