به گزارش پارس به نقل از مهر، بر اساس گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران در خصوص میزان تجارت خارجی کشور در یازده ماهه سال جاری، در مجموع ۳۷ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۵۲ درصد کاهش داشته است.

میزان وزنی صادرات غیرنفتی ۸۳ میلیون و ۲۹۳ هزار تن بوده که ۱۵.۷۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. براساس این گزارش، سنگ آهن به ارزش یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۱۲۲ میلیون دلار و قیر نفت به ارزش یک میلیارد و ۶ میلیون دلار از عمده ترین اقلام صادراتی در این مدت بوده اند.

از مجموع صادرات غیرنفتی کشور، ۹ میلیارد و ۴۷۹ میلیون دلار به میعانات گازی، ۹ میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۱۸ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.

براساس این گزارش، بیشترین میزان کالاهای صادراتی در این مدتبه کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان صادر شده است. میزان صادرات کشورمان در طی یازده ماهه سال جاری به کشور چین ۶ میلیارد و ۵۸۲ میلیون دلار، به عراق ۵ میلیارد و ۲۶۵ میلیون دلار، به امارات متحده عربی ۳ میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار، به هند ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار و به افغانستان ۲ میلیارد و ۱۸۴ میلیون دلار بوده است.

واردات

براساس این گزارش، در یازده ماهه سال جاری، ۲۹ میلیون و ۲۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیارد و ۷۹۶ میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان از لحاظ وزنی ۱۹.۰۵ درصد و از لحاظ ارزش دلاری، ۱۱.۹۶ درصد کاهش نشان می دهد.

اقلام عمده وارداتی در این مدت شامل برنج به ارزش ۲ میلیارد و ۹۳ میلیون دلار، کنجاله به ارزش یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار، ذرت به ارزش یک میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار، وسایل نقلیه با موتورپیستونی درونسوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتیمتر مکعب به ارزش یک میلیارد و ۹۷ میلیون دلار و گندم به ارزش یک میلیارد و ۷۰ میلیون دلار بوده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت به ترتیب امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره و ترکیه بوده اند. در این مدت، ۹ میلیارد و ۲۴۶ میلیون دلار کالا از کشور امارات متحده عربی، ۸ میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار از چین، ۳ میلیارد و ۷۲۸ میلیون دلار از هند، ۳ میلیارد و ۳۷۶ میلیون دلار از جمهوری کره و ۳ میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار از ترکیه وارد کشور شده است.