به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سید محمد پژمان، اظهار کرد: همانگونه که قبلا هم اطلاع رسانی شده بود بخشنامه اول خرید و فروش مسکن مهر شامل افرادی می شد که واجد شرایط دریافت مسکن مهر بودند. در شرایطی که در این باره اعلام شد تسهیلاتی را قائل شده بودند، اما به دلیل آن که با آزادسازی کامل مسکن مهر معتقدم بودیم تلاش کردیم این آزادسازی به شکل کامل انجام شود.

وی تصریح کرد: این کار مستلزم این بود که بعضی از تصیماتی که در دولت قبل گرفته شده بود اینها را تصیحیح، تغییر یا لغو کنیم که در این راستا این پیشنهاد به دولت رفت و شرایط برداشته شد و این امکان فراهم شد تا افراد بتوانند معاملات مسکن مهر را انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که آزادشدن خریدو فروش مسکن مهر به متناسب شدن عرضه و تقاضای مسکن در بازار کمک خواهد کرد: کارهای اداری خرید و فروش از جمله تنظیم قرارداد اجاره به نام فرد جدید توسط سازمان ملی زمین و مسکن و انتقال تسهیلات پرداخت شده به خریدار جدید نیز توسط بانک باید انجام شود.

پژمان ادامه داد: معتقدیم افرادی که توانسته اند قسط چهارم تسهیلات مسکن را دریافت کرده اند و دیگر دغدغه ای درباره نیمه کاره بودن و احتمال استفاده متقاضیان از امتیاز وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به مکانیسم تامین مالی برای تکمیل مسکن مهر، گفت: زمانی که قسط چهارم تسهیلات بانکی را سازنده دریافت کرده، اما کار به اتمام نرسیده است حاکی از آن است که متقاضی هنوز آورده خود را کامل نکرده است. بنابراین باید مکانیسمی برای عمل به تعهد باقیمانده وجود داشته باشد که اطمینان بخش باشد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان کرد: در این صورت به صورت روشن مشخص می شود که کار باقیمانده چقدر هزینه خواهد داشت و فرد متقاضی متعهد تامین باقیمانده باشد تا معامله به گونه ای انجام نشود که متقاضی آنرا به عنوان یک واحد تکمیل شده داد و ستد کند.
پژمان تصریح کرد: یک سری از جزئیات از این دست را قرار شده در بخشنامه جدید خرید و فروش مسکن مهر لحاظ شده که هر چه سریعتر نسبت به ابلاغ آن اقدام خواهد شد.

او افزود: کلیت این دستورالعمل بحث آزادسازی است که امیدواریم با این کار به اقدامات رسمی و قانونی و منافع صاحبان واحدهای مسکونی کمک کرده باشیم، چراکه در مقاطع خرید و فروش غیررسمی با مبالغ پائینی مسکن مهر را معامله می کردند.

وی با بیان این که با آزادشدن خرید و فروش مسکن مهر ارزش این واحدها ارتقا پیدا کرد، اظهار کرد: به طور قطع هر جا که با اضافه ارزش یک واحد مواجه هستیم استقبال برای استفاده از واحدها و سکونت در آن بیشتر می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: معتقدیم عرضه این میزان واحد می تواند به تعادل بخشی و قیممت های بازرا کمک خواهد کرد.