به گزارش پارس به نقل از فارس، عباس کاظمی اظهار داشت: قطعاً بنزین امسال فوق العاده از بنزین سال گذشته کیفیت بهتری دارد و ما می توانیم این مسأله را اثبات کنیم.

وی افزود: در طول سال هم تولید بنزین ثابت است و ما متوجه نمی شویم چرا آلودگی هوا را به این مسأله نسبت می دهند.

*توزیع بنزین یورو ۴ در نیمی از جایگاه های تهران

مدیر عامل شرکت ملش پالایش و پخش فرآورده های نفتی توضیح داد: چیزی حدود ۱۷ میلیون لیتر در روز بنزین یورو ۴ پالایشگاه اراک در کشور توزیع می شود که بیشتر آن نیز سهم تهران و کرج و اراک است در حالی که سال گذشته این میزان بنزین یورو ۴ را نداشتیم و واحد بنزین سازی اراک وارد مدار نشده بود.

وی تصریح کرد: این ۱۷ میلیون لیتر چیزی در حدود ۲۵ درصد بنزین تولید شده در کشور است و زمانی که ۲۵ درصد از بنزین با کیفیت بالاتری توزیع می شود نمی توانم درک کنم چرا حمله به بنزین داخلی از سال گذشته بیشتر شده است.

کاظمی گفت: الان در حدود نیمی از جایگاه های تهران و کرج بنزین یورو ۴ توزیع می شود که در تعدادی از آنها تابلوی توزیع بنزین پاک نیز نصب شده است.

*تولید و توزیع بنزین یورو ۴ در اصفهان از خرداد آینده

کاظمی اضافه کرد: یک واحد بنزین سازی پالایشگاه اصفهان نیز وارد مدار شد که کیفیت بنزین این پالایشگاه را بهتر کرد اما خرداد ماه سال آینده با بهره برداری از واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه اصفهان کیفیت بنزین این پالایشگاه نیز یورو ۴ خواهد شد و در اصفهان و اطراف آن توزیع خواهد شد.

وی افزود: منابع مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز تأمین شده است و امیدواریم در زمانبندی مشخص به بهره برداری برسد.

معاون وزیر نفت اظهار داشت: پیش از این نیز مشکل عمده ای در تأمین مالی وجود نداشت و تلاش ها بر این بود که منابع مالی بیشتری فراهم شود تا احداث این پالایشگاه با سرعت بیشتری پیگیری شود.

  با شدت گرفتن آلودگی هوا در زمستان سال جاری در کلان شهرهایی مانند تهران، اصفهان و اراک انگشت اتهام آلودگی هوا به سوی بنزین تولید داخل گرفته شد بگونه ای که معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست وارد کردن میزان قابل توجهی بنزین یورو ۴ با هزینه چند میلیارد دلاری به کشور را برای غلبه بر آلودگی هوا الزامی دانست.

با این وجود، مسئولان وزارت نفت معتقدند سهم اصلی آلودگی هوا مربوط به کمبود گاز در کشور و مصرف بالای این سوخت پاک در بخش خانگی کشور است که باعث شده سوخت نیروگاه های تولید کننده برق از گاز به سوخت مایع و به خصوص مازوت با آلایندگی بالا تغییر کند.

ایران یکی از بالاترین رقم های شدت مصرف انرژی در جهان را به خود اختصاص داده است و مصرف گاز در ایران تقریبا با کل مصرف این حامل انرژی در اروپا برابری می کند.