به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در زنجان، حسن بقایی در مراسم تودیع و معارفه مدیران گمرک استان زنجان تصریح کرد: ۴۳ سازمان، وزارتخانه، نهاد و ارگان همکار گمرک هستند که ۲۲ نهاد با گمرک ارتباط بیشتری داشته و هشت نهاد نیز ارتباط تنگاتنگ با این سازمان دارند، لذا لازم است که این نهادها به صورت قانونی عمل کنند و هر چند در موارد قانونی ایراد وجود داشته باشد باید طبق قانون عمل شود و مدیران فقط می توانند از توانمندی شخصی خود برای راه گشایی مشکلات مراجعه کنندگان استفاده کنند تا خدشه ای به قانون وارد نشود.

وی افزود: مدیر جدید گمرک استان زنجان به عنوان فردی لایق پیگیر فعالیت های لازم برای اداره کل شدن آن را انجام خواهد داد که رسیدن به این هدف مستلزم شرایطی است که باید موارد برطرف شود.

بقایی در ادامه خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی در استان باید شناسایی شود، چرا که داشتن رتبه ۹ کشور در تولید بسیار خوب است، ولی هنگام ورود به استان این حس منتقل نمی شود که منطقه توسعه یافته است و می توان گفت که زنجان نسبت به تولید عقب ماندگی دارد.

وی اظهار کرد: تشکیل کمیته هم اندیشی به گمرکهای تمام کشور ابلاغ شده است و درخواست می کنیم فعالان اقتصادی وارد صحنه خرد جمعی شوند تا با عضویت در این کمیته هم اندیشی نتیجه آن بررسی شده و تصمیمات خوبی اتخاذ شود.

این مسوول با اشاره به اینکه تلاش برای داشتن گمرک بدون ارباب رجوع با در نظر گرفتن تهران به عنوان پایلوت با موفقیت همراه بوده است، اظهار کرد: صاحبان کالا می توانند با ورود به سایت در تمام ساعات شبانه روز اظهارنامه ارایه دهند و تجارت تا زمان خروج کالا بدون کاغذ خواهد بود که سبب بالا رفتن سرعت و پایین آمدن هزینه شفاف سازی خواهد شد. در قدم بعدی در چند روز آینده گمرک شهید رجایی به این سیستم مجهز می شود.

بقایی تصریح کرد: معتقدیم واردات و صادرات مکمل یکدیگر هستند و هیچ کشوری وجود ندارد که صادرکننده صرف باشد. صادرات و واردات هر دو پسندیده هستند و در ایران نیز که یک کشور در حال توسعه است، واردات باید صادرات محور و شامل مواد اولیه باشد.

مدیر جدید گمرک استان زنجان نیز در این مراسم، یادآور شد: طبق قانون، گمرک ایران یک سازمان حاکمیتی است که به عنوان مرزبان اقتصادی فعالیت می کند، همچنین به علت موقعیت جغرافیای خاص استان زنجان ۹۹ درصد ارباب رجوع گمرک استان واحدهای تولیدی هستند، لذا این گمرک اهمیت زیادی دارد و لازم است مدیران بسیار راحت و دست و دل باز باشند.

احمد برکابیان عنوان کرد: در گمرک استان مشکلات زیرساختی و نیروی انسانی وجود دارد، لذا در آینده برنامه هایی در نظر گرفته شده است که از آن جمله می توان تسریع در انجام امور تجاری، استقبال از صنایع و پیش قدم شدن در ارتباط با تجار، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تلاش در ارتقا سطح کمرگ به سطح اداره کل نام برد.

نماینده اتاق بازرگانی زنجان نیز در این مراسم تاکید کرد: آخرین قدم فعالیت تجار و واحدهای تولیدی به گمرک منتهی می شود و فعالان اقتصادی که مشکلات را پشت سر گذاشته و هم اکنون به گمرک رسیده اند، انتظار دارند که کارهای آنان در گمرک تسریع شده تا بتوانند حاصل تلاش خود را به بازار جهانی عرضه کنند. البته برای حل مشکلات تجار اتاق بازرگانی با ابتکار خود کمیته ای تاسیس کرده است که مشکلاتی از قبیل مشکلات بانکی فعالان اقتصادی به خوبی حل شود.

محسن عطاییان اعلام کرد: بر اساس آمار موجود در این جلسات ۶۴ درصد مشکلات بانکی، ۲۴ درصد مشکلات نقدینگی، ۵ درصد مشکلات مالیاتی، ۴ درصد مشکلات تامین اجتماعی و ۳ درصد سایر مشکلات واحدهای تولیدی حل شده است که امیدواریم مسوولان جدید نیز این اهتمام را داشته و با فعالان اقتصادی همراهی داشته باشند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار و اطلاعات موجود استان زنجان در سال ۹۰ در تولیدات صادراتی رکوردی به مبلغ ۵۳۸ میلیون دلار داشته است که توانسته رتبه ۹ کشور را به خود اختصاص دهد که نشان می دهد تولیدات استان صادرات محور است، این در حالی است که بیشترین میزان واردات به استان ۲۶۳ میلیون دلار است که نشان دهنده عدم توازن بین صادرات و واردات است که با فرض ثابت بودن سایر عوامل می توان گفت مشکل به این دلیل است که واحدهای تولیدی نمی توانند محصولات خود را صادر کنند و از طریق گمرک استان های دیگر فعالیت می کنند.

عطاییان گفت: نسبت صادرات به تولیدات صادراتی در شرایط مطلوب باید برابر ۱۰۰ باشد، این در حالی است که استان رقم هایی برابر ۸۱،۶۸،۴۷ و ۹۸ را تجربه کرده است که با توجه به شرایط نمی توان عدد ۹۸ را یک موفقیت دانست.

رییس خانه صنعت و معدن استان زنجان نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: دنیای سرمایه داری و سرمایه گذاری در عین پیچیدگی، دنیای بسیار کوچکی است و کوچک ترین حرکت مدیران به خصوص مدیرانی که در رابطه مستقیم با تولید و صنعت هستند، در محفل های سرمایه گذاری تجزیه و تحلیل می شود.

سیدسجاد نباتچیان افزود: گمرک استان به مدیرانی نیاز دارد که مشکلات را حل کنند و از اختیارات خود به نفع استان استفاده کنند و فعالان اقتصادی نیز تنها کمکی که می توانند به این مدیران کنند، این است که انتظار گرفتن تصمیمات غیرقانونی از آنان نداشته باشند، چرا که تولیدکنندگان این روزها به کمک نیاز دارند تا بتوانند در شرایط سخت موجود به خوبی کار کنند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان مواد معدنی نیز در ادامه مراسم با بیان اینکه گمرک راکد مورد پسند هیچ کدام از فعالان اقتصادی نیست، بلکه فعالیت های خلاقانه آن مورد توجه است، اظهار کرد: موتور محرک تولید، صادرات است؛ به این معنی که صادرات می تواند تولید را تقویت کند و سبب به وجود آمدن شغل، درآمد، امنیت و رفاه در جامعه باشد؛ در واقع کشوری که تولید را فقط برای خود بخواهد پیشرفت نخواهد کرد زیرا اگر تولیدات از کشور خارج نشود نمی توان کیفیت کار را متوجه شد لذا لازم است به بازار جهانی فکر شود.

یوسف مرادلو تصریح کرد: هر چقدر صادرات روان تر باشد مناسب تر است، گرچه هم اکنون تجار از فعالیت گمرک استان راضی هستند ولی باید قبول کرد که مشکلات وجود دارد، مثلا تعداد نیروی انسانی و ارزیاب در گمرک کم است و به دلیل داشتن نیروی کم نمی توان جانشین سازی کرد، همچنین بخش اداری واردات و صادرات در گمرک استان تفکیک شده نیست و علاوه بر آن کارمندان گمرک خارج از وقت اداری نمی توانند فعالیت کنند؛ این در حالی است که بخش خصوصی نمی تواند منتظر بخش عمومی باشد و وقت برای آنان اهمیت زیادی دارد.

مدیر سابق گمرک استان زنجان نیز در این مراسم عنوان کرد: ارزیابی گمرک شاخص های مختلفی دارد و فقط نمی توان با میزان صادرات آن را ارزیابی کرد. در سال ۹۰ میزان صادرات، واردات و سایر امور مربوط به گمرک یک جهش داشته است و بر طبق آمار موجود در ۱۰ ماهه نخست میزان صادرات ۲۱۶ میلیون دلار و واردات ۲۰۷ میلیون دلار بوده است و میزان درآمد گمرک نیز ۵۰ میلیارد تومان بوده است که این میزان در گمرک استان سابقه نداشته است.

محمدی ادامه داد: معتقدیم در شرایط سخت تحریم های جهانی مدیران خود را تحریم نکنند و بدون هیچ توقعی به تجار کمک کنند لذا تسهیلات فراقانونی برای آنان در نظر گرفته شد.