به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، براساس آمارهای گمرک از واردت آذرماه در این ماه بالغ بر ۸۳۴۸ دستگاه خودرو با ارزشی معادل ۱۷۱ میلیون دلار به کشور وارد شده است که گران ترین خودروی وارداتی در این ماه یک دستگاه مرسدس بنز SL۵۰۰ مدل ۲۰۱۴ با قیمتی معادل ۱۷۹ هزار دلار و ارزان ترین خودروی وارداتی نیز دو محموله ۷۵۹ دستگاه خودروی جیلی EMGRAN۷ مدل ۲۰۱۳ است که با قیمت هر دستگاه ۹۹۰۹ دلار است. براساس آمارهای گمرک ایران در آذرماه سال ۹۲ بالغ بر ۲۰ دستگاه پورشه مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به کشور وارد شده است که سرجمع ارزش این خودروها معادل ۱.۸ میلیون دلار بوده است. گران ترین پورشه های وارداتی در آذرماه چهار دستگاه پورشه" کاین اس" مدل ۲۰۱۴ با قیمت ۱۱۹ هزار دلار هستند، با احتساب این خودروهای پورشه، تعاد کل واردات پورشه به کشور طی سال ۹۲ که در تنها در آبان و آذر و بعد از لغو ممنوعیت وادرات خودروهای لوکس انجام گرفته به ۷۵ دستگاه با ارزشی معادل ۶.۴ میلیون دلار می رسد.

قابل ذکر است که طی آذرماه بالغ بر ۲۶ دستگاه خودروی لوکس با قیمت بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار به کشور وادر شده است که شامل برندهای بی ام و، مرسدس بنز، پورشه و مازاراتی هستند. این محموله خودروها ارزشی معادل ۴ میلیون دلار دارند و هر یک از این خودروها بین ۱۰۰ تا ۱۷۹ هزار دلار قیمت دارند.

قابل ذکر است از سرجمع ۴۴ هزار دستگاه خودروی وارداتی به کشور طی ۹ ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۸ دستگاه خودرو با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلار به کشور وارد شده است که ارزش معادل ۱۲۳ میلیون دلار داشته اند.

متاسفانه در سال ۹۰ و ۹۱ رانت واردات خودرو به کشور به شدت افزایش پیدا کرده بود به طوریکه در برهه ای از سال به دلیل تفاوت نرخ ارز واردات هر دستگاه پورشه سودی معادل ۱۳۴ میلیون تومان برای وارد کنندگان به همراه داشت دولت دهم در اواخر سال ۹۱ واردات خودروهای لوکس را ممنوع اعلام کرد و دولت یازدهم برای اصلاح وضعیت افزایش تعرفه واردات این خودروها را تا ۱۴۰ درصد طی پاییز سال جاری به تصویب رساند و واردات خودرو هایی لوکس را آزاد کرد تا خودروهایی که در گمرک کشور بلوکه شده بودند ازاد شوند. از سوی دیگر افزایش تعرفه واردات این خودروها بهترین راه برای کاهش سود های سرسام آور وارد کنندگانی بود که از رانت های ویژه در این زمینه برخوردار شده بود.