به گزارش « پارس » واردات این اکتان افزا که یک ماده شیمیایی حاوی منگنز با ترکیبات گوگردی و فسفری است به حدی در افزایش آلایندگی ها به ویژه در کلانشهرها تاثیرگذار است که یکی از مهمترین برنامه های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی حذف این نوع ماده شیمیاییاز ترکیب بنزین تولیدی پالایشگاه های نفت کشور بوده است.

با این حال کماکان مواد اکتان افزای شیمیایی به ترکیب بنزین اضافه می شود و با واردات اکتان افزاهای شیمیایی از چین، گویا طرح تولید بنزین پاک هم در کشور به طور کامل تعلیق شده است.

آنگونه که رییس جایگاه داران کشور می گوید در ایران نه تنها برای بنزین از ماده سمیmmt استفاده می شودبلکه از بنزن هم که عامل بیماری و سرطان ریه است نیز با وجود اینکه سالهاست استفاده از آن منسوخ شده است، بهره گرفته می شود.

بیژن حاج محمد رضا رییس جایگاه داران کشور در گفتگو با خبرنگار « پارس» در مورد MMT وارداتی از چین گفت: ماده شیمیاییMMT یک ماده بسیار سمی است که به عنوان اکتان افزای بنزین و به منظور روان کردن سطح بنزین استفاده می شود؛ که مدت زمان زیادی است در دنیا استفاده از آن منسوخ شده است.

حاج محمد رضا تصریح کرد: اروپا در حال استفاده از بنزین یورو ۷ است و ایران در حالی توزیع بنزین یورو ۴ را در بوق و کرنا کرده است که در فرمول بنزین یورو ۴ دستکاری صورت گرفته و اتفاقا ۳ برابر بیشتر از بنزین معمولی هوای تهران را آلوده می کند. در عین حال خود بنزین یورو ۴ به دلیل اینکه با موتور خودروهای ایرانی همخوانی ندارد مسبب اصلی آلودگی هوای شهرهاست نه درمان درد آلودگی.

وی توضیح داد: بنزینی که در ایران به عنوان یورو ۴ استفاده می شود فرمول بنزین یورو ۴ را ندارد؛ در یورو ۴،۵۰ ppm گوگرد استفاده می شود در حالی که در ایران ۱۰ ppmگوگرد استفاده می کنند و این دستکاری در فرمول را جزو محاسن آن می دانند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه قرار بود از اوسط سال جاری ۶۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و ۵ در جایگاهها توزیع شود چرا تنها ۱۳ میلیون توزیع شد؟ گفت: در کشور دو پالایشگاه اراک و تهران بنزین یورو ۴ تولید می کنند که با توجه به حجم سوخت مصرفی در کشور بسیار ناچیز است چرا که تنها در تهران روزانه بیش از ۱۷ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود.