به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، براساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت اجاره یک واحد مسکونی ۱۰۰ متر مربعی در شهر تهران به ماهانه ۱.۸۵۵ میلیون تومان رسیده است.

نگاهی به روند رو به رشد قیمت مسکن و اجاره در شهر تهران نشان میدهد که طی سالهای ۸۴ تا نیمه نخست سال ۹۲ متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران از حدود ۶۵۰ هزار تومان به بیش از ۴ میلیون تومان در نیمه نخست سال ۹۲ رسیده است این وضعیت در مورد نرخ اجاره نیز گویای رشد قابل توجهی است، اجاره ماهانه هر متر مربع واحد مسکونی در سال ۸۴ معادل ۳۴۲۰ یعنی متوسط اجاره یک واحد مسکونی ۱۰۰ متر مربعی در سال ۸۴ اجاره ای معادل ۳۴۲ هزار تومان به همراه داشت. این نرخ متوسط برای یک واحد یکصد متر مربعی در پایان تابستان سال ۹۲ به رقمی معادل ۱.۸۵۵ میلیون تومان در ماه رسیده که گویای رشدی بالغ بر ۴۴۳ درصد رشد قیمت اجاره و ۵۲۰ درصدی قیمت مسکن طی سالهای ۸۵ تا ۹۲ است.

نکته قابل تامل دیگر آنکه با توجه به رشد شدید قیمت اجاره واحدهای مسکونی و کاهش نسبی سرعت رشد قیمت مسکن در سال جاری که در برخی از مناطق با کاهش قیمت مواجه هستیم انتظار می رود که تا پایان سال دوباره شاهد رونق گرفتن بازار مسکن از محل افزایش تقاضا باشیم.

براساس گزارش مرکز آمار ایران حداکثر قیمت هر متر خانه در شهر تهران نیز به حدود ۲۲ میلیون تومان نیز می رسد که موجب رقم خوردن فاصله حداقل ۲۱ میلیون تومانی قیمت در بین مناطق ۲۲ گانه شهر شده است.

این در حالی است که در بین گران ترین قیمت برای هر متر واحد مسکونی در تهران منطقه ۱۸ با قیمت حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ارزان ترین به حساب می آید.

همچنین در مناطق ۹،۱۲،۱۶،۱۹،۱۷ و۲۰ نهایت قیمت برای هر متر بین پنج تا پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و حداکثر قیمت در مناطق چهار تا هفت نیز بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون متغیر بوده است.

اما مرکز آمار در حالی حداکثر قیمت در سه منطقه یک، دو و سه را بین ۱۸ تا ۲۱ میلیون تومان عنوان کرده است که قیمت های معامله شده موجود در بنگاه های معاملات ملکی در این مناطق گاهی از بیش از ۲۵ میلیون تومان نیز عبور می کند.

واقعیت اینجاست که افزایش وام خرید مسکن به حدود ۴۵ میلیون تومانی که از سوی مسئولین بانکی کشور اعلام کرده اند با توجه به قیمت های نیمه نخست سال جاری نشان میدهد که در حال حاضر توان خرید هر وام مسکن در شهر تهران به حدود ۱۱ متر مربع می رسد که در مقایسه با توان خرید ۵ متر مربعی وامهای ۲۰ میلیون تومانی قبل رشدی بیش از ۱۰۰ درصد در توان خرید وام های بانکی ایجاد کرده است ولی هنوز سهم تسهیلات بانکی در قیمت خرید مسکن با سال ۸۴ که حدود ۱۸ متر مربع بوده است فاصله دارد.