به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بررسی تغییرات قیمتی در معاملات زمین و مسکن در تهران در تابستان سال جاری بیانگر کاهش تعداد معاملات و قیمت در مسکن و زمین های مسکونی نسبت به بهار است.

این در حالی است که خرید و فروش زمین و یا زمین ساختمان های کلنگی در تابستان نسبت به بهار حدود ۲۲.۷ درصد کاهش یافته است.

همچنین قیمت فروش هر متر زمین یا زمین ساختمان های کلنگی با حدود ۹.۷ درصد کاهش مواجه بود.

بنابر اعلام مرکز آمار حداقل قیمت فروش هر متر زمین و یا خانه های کلنگی در تابستان سال جاری یک میلیون و ۸۰۰ هزار و حداکثر قیمت ۱۹ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است.

بر این اساس هر متر زمین در تهران در این فصل با متوسط قیمت پنج میلیون و ۲۷۶ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسیده است.

اما بنگاه های معاملات ملکی در تهران در حوزه فروش مسکن در تابستان ۹۲ از کاهش ۲۶.۹ درصدی فروش نسبت به بهار خبر داده اند.

این در حالی است که تعداد معاملات در بخش مسکن در فصل مورد بررسی نسبت به یک سال قبل حدود ۴۳ درصد کاهش یافته که می تواند بیانگر خروج سرمایه گذاران از بازارهای موازی نظیر مسکن باشد.

از سویی دیگر قیمت هر متر خانه در تهران در تابستان سال جاری با وجود افزایش ۴۷ درصدی نسبت به تابستان ۹۱ حدود ۴.۳ درصد نسبت به بهار کاهش یافت.

بر این اساس قیمت هر متر خانه در تهران در حداقل نرخ حدود ۵۰۱ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است به عبارتی خریداران مسکن می توانستند در ماه های اخیر با هزینه کردن این مبلغ برای هر متر خانه، صاحبخانه شوند.

اما بین ارزانترین و گران ترین قیمت برای هر متر مسکن بیش از ۲۰ میلیون تومان تفاوت وجود دارد به گونه ای که گرانترین خانه های تهران را خریدار می تواند با متری ۲۱ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری کند.

در عین حال هر متر خانه به طور متوسط با مبلغی نزدیک به چهار میلیون و ۵۴ هزار تومان در تابستان قابل معامله بوده است.