به گزارش پارس به نقل از مهر، عباس علی آبادی با اشاره به راه اندازی نیروگاه ۵۰ مگاواتی جزیره قشم، گفت: همزمان با آماده سازی و راه اندازی نیروگاه جدید قشم مطابق با برنامه زمان بندی تا بهمن ماه سالجاری هم واحدهای آب شیرین کنی بزرگترین جزیره خلیج فارس راه اندازی خواهند شد.

مدیرعامل مپنا ظرفیت تاسیسات جدید آب شیرین کنی جزیره قشم حدود ۱۸ هزار مترمکعب عنوان کرد و افزود: در کنار ساخت نیروگاه و تاسیسات آب شیرین کنی در قشم، مذاکراتی به منظور طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی یک یک واحد جدید تولید همزمان برق و آب شیرین در قشم و دو واحد نیز قرار است در کیش اجرا شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در ساخت تاسیسات نیروگاهی و آب شیرین کنی قشم از توان مهندسی و ساخت داخل برای ساخت کالا و تجهیزات استفاده شده است، اظهار داشت: در شرایط فعلی عملیات ساخت بیش از ۳۳ هزار مگاوات پروژه نیروگاهی در استان های مختلف کشور در کنار ساخت این تاسیسات آب شیرین کنی در دستور کار قرار دارد.

وی با یادآوری اینکه در طراحی و ساخت توربین های تاسیسات آب شیرین کنی قشم برای نخستین بار راندمان توربین ها به ۳۶ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: این در حالی است که راندمان فعلی توربین های زیمنس آلمان حدود ۳۴ درصد است.

علی آبادی تاکید کرد: با توجه به نرخ واقعی برق برای تولید هر مترمکعب آب حدود ۲۰۰۰ تومان برق مصرف می شود. بنابراین برخی از روش های تولید آب شیرین مانند RO اقتصادی نیست. اما مپنا به خاطر مسئولیت اجتماعی که دارد اقدام به طراحی، ساخت و اجرای آب شیرین کن کرده است.

مدیرعامل مپنا با بیان این که تاکنون در پروژه تولید همزمان برق و آب شیرین قشم حدود ۷۰ میلیون یورو سرمایه گذاری شده است، بیان کرد: یکی از دستاوردهای ساخت این تاسیسات جدید آب شیرین کنی، تامین آب مورد نیاز کشتی های عبوری از منطقه خلیج فارس است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بخشی از آب شیرین شده می تواند برای کشتی ها کترینگ شود که در این صورت همه از آب شیرین اجرا شده سود خواهند برد، یادآور شد: در جزیره قشم و جزایر اطراف آن ۲۴ هزار متر مکعب آب تولید می شود که حدود ۷۰۰۰ متر مکعب از آن به خاطر فرسودگی شبکه از مدار خارج می شود.