به گزارش پارس به نقل از ایسنا، وزیر نفت ایران، افراد با سابقه ای را در مناسب اجرایی قرار داده و تکمیل فازهای فراساحل میدان گازی پارس جنوبی را در اولویت قرار داده است.

در صورتی که مسائل ایران در ارتباط با موضوع هسته ای حل وفصل شود، ایران قادر خواهد بود روزانه ۳ الی ۴ میلیارد فوت مکعب گاز به همسایگان خود از جمله عمان، امارات، کویت، پاکستان وعراق صادر کند. این درحالی است که چشم انداز چندان روشنی برای صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) وجود ندارد.

پیشرفت های پارس جنوبی

میدان گازی بزرگ پارس جنوبی هم اکنون قادر به تولید حدود ۹ میلیارد فوت مکعب گاز از ۱۰ فاز است و ۱۴ فاز آن در حال توسعه است. همه این فازها غیر از پنج مورد، در مراحل اولیه ی خود قرار دارند و بعید به نظر می رسد که تا پیش از ۲۰۲۰ به مدار تولید وارد شوند. احتمالا فازهای ۱۲ و ۱۵ تا ۱۸ تا سه الی چهار سال آینده در مدار تولید قرار می گیرند. این فاز ها قادر خواهند بود تولید روزانه گاز ایران را هفت میلیارد فوت مکعب و ۲۸۰ هزار بشکه میعانات گازی افزایش دهند.

براساس گزارش موسسه جهانی انرژی فکتس، فاز ۱۲ که توسعه یافته ترین فاز از پنج فاز مورد اشاره است، نهایتا قادر به تولید روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز و ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی خواهد بود.

براساس این گزارش، اولین مرحله از شش مرحله ی شیرین سازی گاز فاز ۱۲ در اواسط سال ۲۰۱۴ با تولید ۵۰۰ میلیون فوت مکعب آغاز می شود. باقی مراحل تا سال ۲۰۱۵ اجرایی خواهند شد.

شرکت ملی نفت ایران، اولین بستر های لازم به منظور تولید گاز از فاز ۱۲ را فراهم کرده و حفاری شش چاه را آغاز کرده است.

براساس گزارش سازمان انرژی جهانی فکتس، فاز ۱۵ و ۱۶ که ۷۴ ماه است در حال توسعه هستند، به منظور شروع تولید گاز حداقل به دو سال زمان بیشتر نیاز دارند. انتظار می رود که این فاز ها روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز و ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید کنند.

فاز ۱۷ و ۱۸ در مجموع دارای ۱۱چاه از ۴۴ چاه طراحی شده هستند. حفاری باقی این چاه ها سال ها زمان نیاز دارد. یکی از واحدهای شیرین سازی گاز در این فاز احتمالا سال آینده کامل می شود، ولی ساخت باقی واحدها به دو الی سه سال زمان نیاز دارد. انتظار می رود این فازها روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز و ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید کند.

عمان و عراق

ایران طی تفاهم نامه ای با عمان در نظر دارد، طی دو سال آینده صادرات حدود یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز را با استفاده از خطوط لوله به این کشور آغاز کند که از این میزان ۷۰ درصد برای مصرف داخلی عمان به استفاده می رسد و باقی آن برای مایع سازی به واحدی در حال ساخت در شهر سور انتقال داده می شود.

سازمان انرژی جهانی فکتس معتقد است که ایران قادر به تکمیل اقدامات زیربنایی لازم برای صادرات به عمان تا اوایل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نخواهد بود. این سازمان همچنین معتقد است، این دو کشور هنوز بر سر قیمت گاز صادراتی به توافق نرسیده اند، چرا که قیمت درخواستی ایران ۱۱ تا ۱۴ دلار برای هر میلیون BTU و قیمت مورد نظر عمان شش تا هفت دلار برای این مقدار است.

ایران هم چنین با عراق قرار دادی برای تحویل گاز از طریق خطوط لوله با ظرفیت ۸۵۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز امضا کرده است و این دو کشور در حال مذاکره برای دومین قرار داد به منظور افزایش صادرات به سطح ۱.۶ میلیارد فوت مکعب تا سال آینده هستند. ایران در حال ساخت خط لوله ای ۲۲۷ کیلومتری است که از ایلام تا مرز خسروی را شامل می شود، عراق نیز در حال ساخت ۲۲۰ کیلومتر خطوط لوله است که به منظور استفاده از گاز در نیروگاه های برق در نزدیک بغداد به کار گرفته می شود، ولی تکمیل این طرح به دلایل امنیتی به تاخیر افتاده است.

ایران هم چنین در حال مذاکره با عراق به منظور ساخت خط لوله ای از خرمشهر تا بصره در جنوب عراق برای تحویل ۷۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز است.

هزینه ی گاز فروخته شده به عراق هم چنان مورد اختلاف دو کشور است.

تقاضا و صادرات

موسسه جهانی فکتس از کاهش رشد مصرف گاز در ایران خبر داده است که بخشی از آن به دلیل اصلاح قیمت ها در دسامبر ۲۰۱۰ و بخشی از آن به دلیل مشکلات اقتصادی است.

وزارت نفت از کمبود یک میلیارد فوت مکعبی گاز در زمستان سال جاری خبر داده است، اما قرار داد های اخیر، موجب افزایش تعهدات صادرات گاز ایران به بیش از ۲.۷ میلیارد فوت مکعب در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ می شود.

این سازمان گزارش می دهد که با توجه به تاخیرات پروژه های پارس جنوبی، بعید به نظر می رسد که ایران به این سطح از صادرات در کوتاه مدت برسد.

طرح های صادرات گاز طبیعی مایع به دلیل تحریم ها و عدم مشارکت شرکای بین المللی و شرکت های ارائه دهنده ی خدمات تکنولوژی با تاخیر مواجه شده است. این موسسه انتظار ندارد ایران صادرات گاز طبیعی مایع را در دستور کار قرار دهد، ولی اعلام می کند که حذف همه ی تحریم ها احتمالا ایران را وارد پروژه ی بزرگ ایران LNG می کند که ساخت دو واحد مایع سازی گاز را در دستور کار دارد و از مجموع ظرفیت تولیدی معادل ۱۰.۸ میلیون تن در هر سال برخوردار است.