به گزارش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر، محمدباقر نوبخت در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه سال ۹۳ چهارمین سال برنامه پنجم توسعه است، گفت: بر اساس این برنامه، رشد اقتصادی باید سالانه ۸ درصد باشد.
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در دو سال گذشته منفی بود افزود: در بودجه سال ۹۳ در پی کاهش نرخ تورم و افزایش اشتغال هستیم.


نوبخت به برنامه های کارشناسی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی اشاره کرد و گفت: امیدواریم اهداف ما تحقق یابد.


وی درباره اختلاف های شکل گرفته در مورد بودجه های استانی با قدردانی از تلاش نمایندگان مجلس برای حل این موضوع گفت: نمایندگان باید ملی فکر کنند و کاستی ها را ببینند.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: واقعیت این است که بودجه سال ۹۳ از بودجه ۹۲ حداقل ۷ و ۳ دهم درصد کمتر است و رشد منفی دارد و از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان به ۱۹۴ هزار میلیارد تومان کتهش یافته است.


نوبخت به شرایط تحریم کشور و کاهش فروش نفت و تاثیرآن بر دیگر بخشها اشاره و اضافه کرد: کشوری که بیش از ۴ میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت دارد اکنون در حد یک میلیون بشکه صادرات دارد.


وی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در اقتصاد مقاومتی نیز ما را یاری کنند.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به بودجه های جاری و عمرانی اشاره کرد و گفت: بودجه جاری برای دستمزدهاست و به علت وجود مشکلات، با شرمندگی اضافه حقوق را ۱۸ درصد در نظر گرفتیم.
وی ادامه داد: دولت دوستدار ملت است اما فعلا امکانات لازم را نداریم.


نوبخت با بیان اینکه بودجه های عمرانی نیز کاهش قابل توجهی داشته است، افزود: بودجه های عمرانی از پنجاه و شش هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به سی و هفت هزار میلیارد تومان در سال ۹۳ رسیده یعنی ۳۲ درصد کاهش داشته است.
وی به وجود حدود ۲ هزار طرح عمرانی برای کشور در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به درستی به علت کاهش بودجه دقت کنند.


نوبخت افزود: علت کاهش بودجه در هر استان متفاوت است و شرایط طرح ها در استانها، مختلف است و دولت یازدهم در این طرح ها که مربوط به قبل است دخالتی نداشته است.
وی گفت: سیاست ما این است که طرح هایی را که در سال ۹۳ به پایان می رسد، عملیاتی تر کنیم و طبق برآورد، ۲۴۶ طرح به بهره برداری می رسد.
نوبخت اضافه کرد: به همین علت تلاش داریم تا طرح هایی را که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته اند، تکمیل کنیم و این ممکن است در استان ها متفاوت باشد.


وی با رد اظهارات رسانه های بیگانه مبنی بر افزایش بودجه ارتش و سپاه در مقابل کاهش بودجه استانی گفت: این ظلم به این عزیزان است و نمایندگان باید این موضوع را برای مردم توضیح دهند.
معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت پس از سالها به موقع بودجه را به مجلس ارایه کرد گفت: برخی حرکتها موجب ماندن خستگی در تن دولتیان شد.


وی، مهار آبهای مرزی را از اولویت های فعلی دانست و گفت: در بودجه، نگاه ویژه ای به میادین مشترک شده است.
نوبخت، نبود توازن در توسعه استانها را مربوط به سالهای گذشته دانست و اضافه کرد: در سال آینده باید برنامه ششم توسعه را آماده کنیم.


معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: تلاش می کنیم با بودجه فعلی برای آینده نیز برنامه ریزی کنیم و همه استانها را ارزیابی و شاخص های مختلف هر استان را شناسایی کنیم تا به طرف توسعه متوازن برویم.
وی، توازن و تعادل منطقه ای را از اهداف برنامه ششم برشمرد و گفت: تلاش می کنیم تا طرح های موجود با پیشرفت زیاد را به بهره برداری برسانیم تا مردم زودتر از منافع آن بهره مند شوند.


معاون نظارت و برنامه ریزی رئیس جمهور همچنین درباره هدفمندی یارانه ها گفت: این طرحی نیست که در چند کاغذ بگنجد و به وضع موجود از توزیع یارانه ها معترضیم.


نوبخت ادامه داد: در حال بررسی شیوه بهتری هستیم تا مشکل درمانی و تولید را برطرف کنیم تا مردم سود بیشتری ببرند.


وی افزود: دولت تدبیر و امید مصمم است با دیدن همه ابعاد، قانون هدفمندی را با رویکرد مناسب تری ادامه دهد و اجرا کند.


نوبخت درباره افزایش سهم مالیات در بودجه سال ۹۳ گفت: در سال ۹۳ هیچ ظرفیت مالیاتی افزایش نیافته و موضوع مالیات بر ارزش افزوده مربوط به قبل است.


وی ادامه داد: کارمندان به اندازه کافی مالیات می دهند و تاجران و کسبه نیز اینگونه هستند اما بخشی از جامعه که باید مالیات بدهند شناسایی نشده اند و به همیت علت در پی تجهیز سازمان امور مالیاتی هستیم تا این بخش را شناسایی کنیم تا روی دیگر بخش ها فشار کمتری بیاید.


معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور به سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی مالیات در درآمد کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت: این رقم در کشورهای در حال توسعه ۲۰ تا ۳۰ درصد و در ایران کمتر از ۱۰ درصد است.
نوبخت گفت: قصد نداریم به کسانی که به طور شفاف مالیات می دهند فشار بیاید و کسی نباید نگران شود.
وی اضافه کرد: بر اساس دستور مقام معظم رهبری باید ۲۰ درصد از درآمد نفتی را به صندوق توسعه بدهیم و سالانه ۳ درصد به آن اضافه کنیم تا سهم نفت در اقتصاد به مرور کم شود.


نوبخت درباره برخی خوشبینی ها در بودجه سال ۹۳ مانند فاینانس گفت: قرار نیست از آمریکا و اروپا تسهیلات بگیریم بلکه منابع ارزی ما نزد برخی کشورهاست که به علت تحریم نمی توانند به ما پول بدهند و با هماهنگی با آنها توافق شده است به نسبت منابع ما در دست آنها به ما فاینانس بدهند و سود بگیرند.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه داد از ۶ درصد ورودی صندوق توسعه ملی منابع مورد نیاز تامین شود و تا کنون ۱۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.


معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور اضافه کرد: از منابع فاینانس مبلغ ۱۵ و نیم میلیارد دلار به بودجه تزریق خواهد شد.


نوبخت ادامه داد: ۲۰ میلیارد دلار دیگر نیز در دست پیگیری است که می تواند مورد استفاده استانها قرار گیرد.
وی درباره اقتصاد مقاومتی گفت: اتکا به اقتصاد داخلی و استفاده بهتر از منابع، نوعی اقتصاد مقاومتی است.
معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور افزود: به سمتی رفته ایم که اگر دولت های زورگو تحریم های بیشتری اجرا کردند به مشکل برنخوریم.