به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مقامات ایران و هند در حال مذاکره درباره نحوه پرداخت اولین بدهی نفتی هند به ایران پس از کاهش تحریمها هستند.

ایران و پنج+یک ماه گذشته درخصوص برنامه هسته ای ایران و همچنین لغو برخی تحریم ها علیه ایران و کار روی یک راهکار جامع طی شش ماه آینده به توافق رسیدند.

دو منبع آگاه دولت گفتند: هند و ایران قرار است درباه نحوه از سرگیری پرداختهای نفتی هند به ارز های خارجی و همچنین یک برنامه برای پرداختهای نفتی به یورو از طریق یک بانک ترکیه ای مذاکره کنند.

هیاتی از ایران به ریاست غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی ایران در هند حضور دارند و تا ۱۳ دسامبر در این کشور خواهند بود. این گروه از مقامات ایرانی روز سه شنبه با مقامات وزارت دارایی و بانک مرکزی هند دیدار کردند.

اروند مایارام یک مقام ارشد وزارت دارایی هند گفت: در حال حاضر هند پرداخت های دلاری را که به واسطه محموله های نفتی وارداتی باید بپردازد، شروع نخواهد کرد.

وی گفت: این دیدار عمدتا روی نتایج توافق هسته ای اخیر روی مساله بیمه محموله های نفتی، مشکل کشتیرانی تحت تحریم ها و راههای افزایش واردات نفت از ایران و افزایش صادرات هند به ایران متمرکز بود.

ایران در ماه اکتبر (قبل از حصول توافق هسته ای) از پالایشگاههای هندی خواست که پرداخت های نفتی خود را به یورو و از طریق هالک بانک ترکیه از سر بگیرند، اما این پالایشگاه ها هنوز منتظر صدور دستور العمل از سوی دولت هند هستند.

یک مقام بلند پایه ترکیه ای گفت: ما هنوز هیچ درخواستی از ایران یا هند دریافت نکرده ایم. اگر یکی از این طرفین خواستار پرداخت صورت حساب نفتی از طریق هالک بانک شود، ما از انجام این تراکنش خوشحال خواهیم شد.

هند در اواسط سال ۲۰۱۲ پرداخت ۵۵ درصد طلب نفتی ایران را به یورو و از طریق بانک ترکیه ای را آغاز کرد و مابقی بدهی خود را به روپیه و از طریق بانک یو سی اُ هند پرداخت می کرد، اما مسیر هالک بانک در ماه فوریه امسال پس از اعمال تحریم های تازه از سوی آمریکا متوقف شد.

این تحریم های جدید ایران را از دریافت پول نفتی که قادر به صادرات آن بود منع می کرد.

منابع پالایشگاهی در هند گفتند: تا پایان ماه نوامبر پالایشگاههای هندی حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به ایران بدهکار بوده اند.

آرون کل رییس بانک یو سی اُ هند پس از این دیدار گفت: حدود سه میلیارد روپیه از سوی پالایشگاههای هندی در حساب های ایران نزد این بانک واریز شده است.

هند دومین خریدار نفت ایران است، اما صادرات نفت ایران به این کشور در ماههای آوریل تا اکتبر به ۱۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش نشان می دهد.

یک مقام وزارت دارایی هند گفت: هند به پرداخت بخشی از بدهی خود به روپیه و از طریق بانک یو سی اُ ادامه خواهد داد تا اطلاعات جدیدی را در زمینه لغو تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران دریافت کند.

هند به دنبال این است که عدم توازن تجاری خود را با ایران که در حال حاضر به دلیل واردات نفت به سمت ایران است، از طریق افزایش صادرات به ایران جبران کند.

هند در حال حاضر به دنبال این است که صادرات خود را به ایران افزایش دهد و پول کالاهای صادراتی خود را از میلیاردها روپیه موجود در بانک" یو سی اُ" دریافت کند.

آجای ساهای مدیرکل سازمان صادرات هند گفت: انتظار میرود صادرات هند به ایران در سال مالی جاری منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۱۴ به شش میلیارد دلار برسد که تقریبا دو برابر صادرات ۳.۲ میلیارد دلاری در سال مالی گذشته است.

وی فزود: مکانیزم تجارت براساس روپیه به افزایش صادرات محصولات کشاورزی، دارویی و خودرویی به ایران کمک کرده است.

منابع آگاه صنعتی گفتند: یک هیات صنعتی هندی هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد تا درباره این صادرات مذاکره کند.