به گزارش پارس به نقل از فارس، محسن نریمان در خصوص جزئیات مسکن مشارکتی در شهرهای جدید افزود: این طرح به مشارکت بخش خصوصی اشاره دارد که زمین و سیاست گذاری از سوی دولت و سرمایه گذاری از بخش خصوصی خواهد بود.

وی ادامه داد: در این روش منابع مالی و تسهیلات وام هایی (نرخ ۴ درصد) که منجر به افزایش تورم می شود را نخواهیم داشت بنابراین در حوزه دولت تدبیر و امید مسکن تولید می شود.

نریمان خاطر نشان کرد: این طرح مردم محور است و ما سیاست گذاری می کنیم و سرمایه گذاران بخش خصوصی اقدام به ساخت و ساز می کنند.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: در این طرح می توانیم قرارداد مشارکتی را هم در بخش هایی مثل خدماتی، رستوران، اماکن تفریحی و رفاهی عملیاتی کنیم. بنابراین ما می توانیم با تعامل و توافقنامه ای که با سرمایه گذار امضا می کنیم اجازه استفاده از تسهیلات را بدهیم تا بتواند با بانک ها وارد مذاکره شود و تسهیلات بگیرد.

به گفته وی، البته این وام ها از نوع ۴ درصد نخواهد بود بلکه از نوع وام های متعارفی که بانک مرکزی تعریف کرده است، خواهد بود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این سؤال که از طرح مسکن مشارکتی چه زمان رونمایی می شود و قراردادی امضا می شود، گفت: ماه آینده در این خصوص رونمایی می شود و جزئیات بیشتری در خصوص مسکن مشارکتی اعلام می شود.

*تهاتر یکی دیگر از طرح های شهرهای جدید

نریمان از یک طرح دیگر نیز خبر داد و گفت: طرح های تهاتر یکی دیگر از این طرح ها است که بر اساس آن زمین را در اختیار سرمایه گذار می گذاریم و می گوییم که این واحدهای مسکونی و یا رستوران را برای ما بسازد و در ازای آن به سرمایه گذار زمین و یا فضای تجاری خواهیم داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در این نوع ساخت وسازها می توانیم هر دهکی را که می خواهیم مخاطب قرار دهیم تاکید کرد: ما در شهرهای جدید موظف هستیم شهری پویا و سالم تحویل دهیم و از همه دهک ها در آن شهر ایجاد کنیم یعنی نباید تنها به دهک های پایین جامعه توجه شود.

*تمام واحدهای مسکونی مهر شهر جدید گلبهار تا نیمه اول سال آینده واگذار می شود

وی در پاسخ به این سؤال که از مسکن مشارکتی هنوز رونمایی نشده است، گفت: این طرح شناخته شده است اما چون مسکن مهر کار زیادی دارد و وقت گیر است تمام تلاش خود را برای این طرح گذاشته ایم تا نیمه تمام رها نشود.

وی افزود: به همین منظور در سفر به شهر جدید گلبهار مشهد با تأکیدی که صورت گرفت ۴ هزار و ۳۰ مسکن مهر را تحویل دادیم و تا دهه فجر ۸ هزار واحد مسکونی و با برنامه ریزی که شده تا نیمه اول سال آینده تمام واحدهای مسکونی مهر شهر جدید گلبهار را تحویل می دهیم.

نریمان در پاسخ به این سؤال که چه میزان مسکن مهر در شهرهای جدید باقیمانده است، گفت: ۳۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در ۱۸ شهر جدید کشور پیش بینی شده است و در حال حاضر با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در کل مواجه هستیم و ۳۰ درصد از مجموع پروژه باقی مانده است، بنابراین به تدریج در ماه های آتی به مرور در فاصله ۱۸ ماه آینده مرتب اقدام به تحویل مسکن مهر در شهرهای جدید خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: یک موضوعی که حائز اهمیت است در برخی از پروژه ها متقاضی اقدام به واریز آورده خود نمی کند بنابراین باید اذعان شود که پروژه مسکن مهر با پول و آوردن مردم و تسهیلاتی که مردم می گیرند ادامه می یابد.

وی ادامه داد: وقتی مردم آورده را نمی پردازند پروژه مسکن مهر معطل می ماند، پس بنابراین متقاضیان مسکن مهر باید آورده خود را به موقع بدهند و در ازای آن هم بانک مسکن تسهیلات اعطا کند.

نریمان گفت: برخی از متقاضیان مسکن مهر ۱۰ میلیون تومان آورده را پرداخت کرده است و به عنوان مثال ۵ میلیون تومان باقی مانده را پرداخت نمی کند این می شود که پروژه مسکن مهر معطل می شود.

*مسکن مهر در دولت یازدهم نسبت به مدت مشابه سال قبل پیشرفت بیشتری دارد

وی افزود: در آخرین جلسه اعلام شده که مسکن مهر در دولت تدبیر و امید پیشرفت بیشتری نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد بنابراین طبق قولی که داده ایم به تمام تعهدات خود در مسکن مهر با تکمیل زیرساخت ها عمل خواهیم کرد و آنها را واگذار می کنیم.

نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که چرا در نشست هایی که وزارت راه و شهرسازی برای شما در حاشیه نمایشگاه راه و شهرسازی ترتیب داده شده بود حضور نداشتید، گفت: از این نشست هیچ اطلاعی نداشتم و به همین منظور به مشهد سفر کرده ام.

وی در پاسخ به این سؤال که ظاهراً اعلام شده است که با مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید برای مصاحبه مطبوعاتی هماهنگ شده بود، گفت: به هیچ وجه در جریان این نشست مطبوعاتی نبودم.

نریمان در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت عمران شهرهای جدید که سال گذشته حضور چشمگیری در نمایشگاه راه و شهرسازی داشت امسال در این نمایشگاه نه تنها حضور ندارد بلکه شرکت های زیرمجموعه (۱۸ شرکت) آن نیز که می توانستند پاسخگوی مردم در خصوص مسکن مهر باشند حضور ندارند و هیچ غرفه ای نداشتند، گفت: شرکت عمران شهرهای جدید به دلیل رویکرد جدیدی که دارد یک برنامه جدایی در نمایشگاه با هدف سرمایه گذاری با رویکرد دولت تدبیر و امید حضور پیدا کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عدم حضور شرکت های عمران پرند و پردیس که واحدهای مسکونی مهر زیادی را در خود جای داده است خودجوش بوده است، گفت: اهداف برخی نمایشگاه ها را ما نمی پذیریم و سال گذشته هم اگر بودند بنده هیچ سمتی در وزارت راه و شهرسازی نداشتم.