به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: برخی صرافان بازه قیمتی بین ۴ هزار و۵ تومان تا ۴ هزار و۵۰ تومان را برای یورو اعلام می کردند. پوند نیز قیمت های متفاوتی از ۴ هزار و ۷۵۰ تومان تا ۴ هزار و ۸۵۰ تومان را برای خود ثبت کرده بود. دلار هم گرچه در افزایش قیمت شتاب داشت، اما نتوانست کانال قیمتی را بشکند. سقف سه هزار در برابر قیمت دلار مقاومت کرد تا دلار روز چهارشنبه را در کانال ۲۹۰۰ سپری کند. البته صرافان از لفظی بودن قیمت ها سخن گفتند. به گفته آنان هیچ خرید و فروشی در قیمت های بالا نشد حتی آنان که نیاز داشتند ترجیح دادند، خرید را به وقت دیگر موکول کنند تا مسابقه افزایش قیمت تمام شود. برخی فعالان در توصیف شرایط دیروز بازار مدعی بودند: قیمت دیروز ارز ها در بازار قیمت معاملاتی نبود و یک زمینه سازی بود تا دلالان ارزهای ارزان خریداری شده را با قیمت بالاتر به فروش رسانند.
هر چه بازار ارز متلاطم بود بهای سکه نرم نرمک رو به افزایش نهاد و کاهش های گذشته را جبران کرد.


قیمت سکه بهار آزادی که ابتدا، به واسطه افت قیمت طلای جهانی و سپس به خاطر نتایج مثبت مذاکرات، افت شدیدی را ثبت کرده بود، دیروز نیز همانند روز سه شنبه بالا آمد. طلای جهانی نیز در ابتدای روز نسبت به آخرین ساعات کاری روز سه شنبه، دو دلار افزایش قیمت ثبت کرد. همراه شدن افزایش قیمت طلا با بالا رفتن نرخ دلار، سکه را نیز به جلو پیش راند.


خروج از شوک
با وجود کاهش نرخ دلار بعد از توافق هسته ای در مذاکرات ژنو، از صبح دیروز قیمت ها در بازار صعودی شده و طبق گفته صرافان، بازار از شوک اخبار سیاسی و هسته ای بیرون آمده است. چرا که پیش از آن، کاهش شدید قیمت ها باعث شده بود مبادلات واقعی به حداقل رسیده و حتی برخی صرافی ها خرید و فروش ارز را به طور رسمی متوقف کنند. بازار ارز در ایران همواره یکی از بازارهای اقتصادی بوده که بیشتر از سایر بخش ها تحت تاثیر جریانات و اخبار سیاسی قرار می گرفت.


بعد از توافق هسته ای در مذاکرات ژنو قیمت دلار و سکه در بازار داخلی با کاهش همراه شد و در پایین ترین سطح، نرخ دلار به ۲۸۹۰ تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۸۲۰ هزار تومان هم رسید.


اما از صبح دیروز و با آغاز معاملات بازار آزاد قیمت ها در بازار، نسبت به قبل صعودی شد. به نحوی که نرخ دلار در تابلو صرافی ها در نخستین ساعات معاملات ۲۹۲۵ تومان ثبت شد گرچه در ادامه قیمت ۲۹۹۰ را نیز تجربه کرد.


روند هفتگی تغییرات نرخ دلار و سکه نیز نشان می دهد، قیمت ها در شروع هفته، کار خود را با کاهش شروع کرده و در میانه های کار، به حداقل مقدار خود در هفته رسیدند، اما در ادامه با پی گرفتن روند صعودی، حدودا به ارقام اول هفته بازگشتند.


مساله دیگری که دیروز در بازار جلب توجه می کرد افزایش قابل توجه قیمت پوند و یورو بود. چنان چه گفته شده بود، عده ای از دلالان با فرض اینکه کاهش نرخ دلار، این ارزها را پایین کشیده است و قیمت پوند و یورو به زودی بالا خواهد رفت، اقدام به خرید این ارزهای اروپایی یا مبادله آن با دلارهایی کردند که در دست داشتند. به گفته برخی فعالان بازار افزایش قیمت این ارزها نشان می دهد که آنها بازیگر اول افزایش قیمت بوده اند، تا با تفاوت در خرید و فروش کسب سود کنند. البته کسانی که به امید بازگشت پذیری قیمت دلار دست به خرید و فروش زده بودند، هم ضرر نکردند؛ چرا که قیمت دلار آمریکا نیز دیروز افزایش یافت. بر این اساس نوسان قیمت ها در بازار به نفع دلالان تمام شد.


طلای جهانی
کالایی که این روزها بیشترین نگرانی ها را برای سرمایه گذاران خود موجب شده است، طلاست. قیمت طلا دیروز ۲ دلار افزایش یافت ولی این افزایش های ناچیز به هیچ وجه با کاهش های بزرگی که طلا به دنبال رویدادهای مهم جهانی متحمل شد قابل مقایسه نیست. پیش بینی ها در خصوص کاهشی بودن روند طلا در هفته های آینده همچنان ادامه دارد و اظهارنظرهای مثبت را به حاشیه رانده است.


در حالی که قیمت طلا از ۲۵۹ دلار در هر اونس در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ میلادی به بیش از ۱۹۲۰ دلار در سال ۲۰۱۱ میلادی افزایش یافت؛ ولی قیمت این فلز گرانبها در ماه های اخیر با کاهش شدیدی روبه رو شده و اکنون به کمتر از ۱۲۵۰ دلار در هر اونس رسیده است.


پایگاه اینترنتی گلوب اند میل در تحلیلی با اشاره به این روند سوال کرده است آیا طلا هنوز سرمایه گذاری خوبی است؟
به گزارش سایت طلا در این تحلیل با اشاره به نگرانی از متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو آمریکا و کاهش نرخ تورم در اقتصاد جهانی که تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا در ماه های اخیر داشته نوشته است دستیابی به توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی نیز تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته و قیمت این فلز گرانبها هم اکنون به شدت در برابر سطح ۱۳۰۰ دلاری مقاومت می کند.


این تحلیل تاکید دارد: خرید طلا به رغم تحولات اخیر قیمتی هنوز یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاران به شمار می رود، ولی کارشناسان اقتصادی به سرمایه گذاران توصیه می کنند که بخش کمی از سرمایه خود را برای خرید طلا اختصاص دهند.
مایکل لوی کارشناس ارشد اقتصادی تاکید کرد: اگر قیمت طلا به کمتر از ۱۱۸۰ دلار در هر اونس برسد میزان تقاضا در بازارهای جهانی به شدت افزایش خواهد یافت و بهترین فرصت برای خرید خواهد بود.


در شرایط کنونی بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای سرمایه گذاری در بازار فلزات گرانبها در بازار سهام و بورس سرمایه گذاری کنند.


کارشناسان موسسه مالی UBS اخیرا پیش بینی خود نسبت به بهای جهانی طلا تا یک ماه آینده را کاهش دادند و به ۱۱۸۰ دلار در هر اونس رساندند.


موسسه اف ایکس امپایر نیز به سرمایه گذاران بین المللی توصیه کرده است تا در صورت افزایش قیمت طلا به بیش از ۱۲۶۰ دلار در هر اونس اقدام به خرید طلا کنند و در غیر این صورت از سرمایه گذاری و خرید طلا خودداری کنند. در صورت کاهش قیمت طلا به کمتر از ۱۲۴۰ دلار در هر اونس نیز احتمال کاهش بیشتر قیمت این فلز گرانبها وجود دارد. در کنار این پیش بینی ها امیدواری هایی به افزایش قیمت طلا پس از اعلام وضعیت مسکن و خدمات آمریکا شکل گرفته است. امیدواری ها به افزایش قیمت طلا به دلیل کاهش شدید فروش مسکن در بازار آمریکا است، این در حالی است که وضعیت بخش خدمات این کشور با رشد و رونق نسبی روبه رو شده است. فروش مسکن در آمریکا در ماه اکتبر به پایین ترین حد خود در ۱۰ ماه اخیر رسیده است. انتشار این آمارها به نگرانی های سرمایه گذاران نسبت به زمان دقیق متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو آمریکا افزوده، اما می تواند افزایش قیمت طلا را در حد کمی موجب شود.


رویدادهای مهم داخلی و خارجی
برخی ازاتفاقات مهمی که در سطح جهان حادث می شوند، تغییرات عمده ای بر روند بازار آزاد می گذارند. از این دسته می توان به نشست هایی اشاره کرد، که هر از چند گاهی بانک های مرکزی، اتحادیه ها و غیره برگزار می کنند. در این مجامع تصمیماتی اتخاذ می شود و بخشی از تصویر اقتصادی پیش روی سرمایه گذاران به مردم نشان داده می شود. گذشته از تغییرات در تقاضای فیزیکی بازار، مواردی مانند، جهت گیری های روانی که پیش از وقوع حادثه، رخ می دهد، نگرانی، آشوب، جنگ وعدم اطمینان نیز بر روند بازار موثرند.


در آخرین روزهای این هفته نیز آمارهای مهم اقتصادهای بزرگ جهان منتشر خواهد شد که احتمالا بر بازار آزاد تاثیراتی خواهند داشت.


قرار بود در ساعت ۱۳ روز چهارشنبه ۲۷ نوامبر شاخص تولیدات ناخالص داخلی انگلیس منتشر شود. بانک مرکزی انگلیس در نشست اخیر خود وعده داده بود که به زودی نرخ بهره را افزایش دهد و میزان بیکاری را کم کند. این در حالی است که هر بار صحبت از اقتصاد انگلیس به میان می آید، انتقادهایی مطرح می شود. اقتصاد انگلیس بیش از حد به استقراض عمومی و به نسبت کمتر به بخش خصوصی وابسته است، رشد اقتصادی به شدت در مناطق خاصی از این کشور به خصوص جنوب شرق بریتانیا متمرکز شده است، سایر مناطق از حیث رشد اقتصادی بسیار عقب تر هستند و بالا بودن ارزش پوند برای صادرات و واردات این کشور مشکل ساز است. سران اقتصادی این کشور امیدوار بودند که در نشست روز چهارشنبه بخشی از این مسائل را حل کنند. در ساعت ۱۴ امروز (پنج شنبه) بیانیه رییس بانک مرکزی انگلیس « کارنی» منتشر می شود و احتمالا به روشن شدن اوضاع کمک می کند.
در ساعت ۱۷ امروز نیز شاخص تولیدات ناخالص داخلی کانادا اعلام خواهد شد. پیش بینی ها حاکی از آن است که این میزان ۳/۰ درصد رشد داشته است. در همین روز نیز تعطیلی بازارهای آمریکا را شاهد خواهیم بود.
به هر حال در هفته آینده تاثیر این رویدادها بر اقتصاد داخل و خارج را شاهد خواهیم بود.