به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: این امیدواری به کاهش قیمت ها در حالی است که کمی پیش از روشن شدن افق روابط بین المللی و لغو تحریم های صنعت خودرو، خودروسازان نامه درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به شورای رقابت برده بودند؛ اما درخواست افزایش قیمت خودروسازان با بهبود شرایط سیاسی و بین المللی کشورمان در نتیجه مذاکرات هسته ای همزمان شد.
حال با توجه به این همزمانی که منجر به کاهش نرخ ارز، تسهیل ارتباط خودروسازان با خارج از کشور و همچنین انتظار مشتریان برای کاهش قیمت ها شده، این سوال مطرح است که آیا خودروسازان از درخواست خود برای افزایش قیمت کوتاه خواهند آمد؟


درخواست افزایش قیمت خودروسازان در حالی است که از نظر کارشناسان به واسطه رفع تحریم ها و بهبود شرایط بین المللی، تا چند ماه آینده شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود. سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در این رابطه به خبرنگار « دنیای اقتصاد» می گوید: کاهش قیمت ها به مرور زمان رخ خواهد داد؛ اما چشمگیر نخواهد بود. او در ادامه تاکید می کند کاهش نرخ ارز و بهبود کلی شرایط خودروسازان می تواند باعث کاهش نسبی قیمت خودرو شود، اما از آنجایی که هنوز نرخ تورم روندی رو به بالا دارد، این دو (کاهش نرخ ارز و رشد تورم) یکدیگر را خنثی می کنند. بنابراین اگر کاهش قیمتی هم رخ بدهد چندان به چشم نخواهد آمد. اما اگر از زاویه دید وزارتخانه صنعت به بحث قیمت گذاری نگاه کنیم، این سوال پیش می آید که آیا ممکن است به واسطه کاهش نرخ ارز و بهبود روند تولیدات خودروسازان که کارشناسان آن را پیش بینی می کنند، پیشنهاد تعیین قیمت خودرو بر اساس نرخ ارز آزاد که وزیر صنعت پیشنهاد آن را مطرح کرده بود، عملی شود؟


تمام این اما و اگرها برای چگونگی سرنوشت قیمت گذاری در شرایطی وجود دارد که با بهبود شرایط خودروسازان در پی توافقات هسته ای، انتظار مشتریان برای کاهش قیمت خودرو بیشتر شده است.