به گزارش پارس به نقل از ایسنا، عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در مورد جلسه ی عصر امروز این کمیسیون گفت: وزیر نیرو در جلسه ی عصر امروز کمیسیون حاضر شد تا به بررسی مشکلات صنعت برق و آب پرداخته شود.

یوسفیان ملا اظهار کرد: وزیر نیرو در مورد این موضوع صحبت کرد که هزینه ها و درآمدها در صنعت برق متناسب نیست، خطوط انتقال برق عمدتا قدیمی است و شبکه ای که ۲۰ سال پیش برای تنها ۲۰ هزار نفر جمعیت شهری ایجاد شده بود حالا باید ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را پوشش دهد و این مساله باعث ضعف خطوط انتقال برق می شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: وزیر در گزارش خود تصریح کرد که خطوط انتقال برق نیازمند بازسازی است و با بودجه ی محدودی که در اختیار وزارت نیرو قرار دارد امکان این بازسازی وجود ندارد، بنابراین وزیر درخواست منابعی را داشت که بتواند پاسخگوی هزینه ی بازسازی خطوط باشد؛ چرا که بسیاری از خطوط انتقال برق بیش از نیم قرن عمر دارند و درآمدهای بخش برق وزارت نیرو کمتر از آن است که بتواند هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری آنها را پوشش دهد.

یوسفیان ملا با بیان این که کمیسیون قول داده در مورد تامین اعتبارات مورد نیاز وزارت نیرو در بخش برق همکاری های لازم را داشته باشد گفت: بخشی از زمان جلسه ی امروز به بررسی افزایش حق انشعاب برق پرداخته شد که طبیعتا برخی نمایندگان موافق و خیلی ها مخالف آن بودند، چرا که مردم در شرایط فعلی قدرت پرداخت هزینه های این چنینی را ندارند.

وی گفت: برق به طور کلی یک انرژی گران قیمت است و اگر قرار باشد مردم هزینه ی مصرف واقعی خودشان را بپردازند، یک کارمند معمولی باید یک چهارم حقوق خود را برای قبض برق خانگی بپردازد و این شدنی نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که چه موارد دیگری در حضور وزیر نیرو مورد بحث قرار گرفت، گفت: بخشی از جلسه به بحث در مورد هزینه ها و شبکه انتقال آب، هم چنین مدیریت منابع آب در کشور گذشت.

یوسفیان ملا ادامه داد: در برخی استان ها از جمله استان کردستان و آذربایجان غربی ۹۵ درصد آب های سطحی با احداث سدها مهار شده و همین مساله باعث خشکی های گسترده شده است، از جمله در مورد خشکی دریاچه ارومیه بخشی از تقصیر به گردن همین سدهاست؛ در حالی که در برخی استان ها مانند استان مازندران ۹۵ درصد آب های سطحی کنترل نشده است و به دریا ریخته می شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان اظهار کرد: در جلسه ی عصر امروز با حضور وزیر، عدم تناسب پروژه های سدسازی در استان های مختلف بررسی شد و صحبت هایی برای متوازن کردن این پروژه ها انجام شد؛ هرچند که جلسه ی امروز هیچ تصمیم مکتوبی نداشت.