به گزارش پارس، خبرگزاری « ایتارتاس» نوشت: « جین ساکی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، ایالات متحده معتقد است که این کشور کاملا حق دارد نامه « ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در رابطه با اوضاع اوکراین به رهبران اروپایی را تفسیر کند، چرا که این نامه آشکارا در مسکو منتشر شده بود.

ساکی با یادآوری اینکه نامه پوتین برای رهبران ۱۸ کشور اروپایی، خریدار گاز روسیه، به مسائل مربوط به انتقال انرژی به اوکراین می شود، افزود: بر کسی پنهان نیست که ما نگران این مشکل هستیم و به همین دلیل حق خود می دانیم که در مورد آن که دیگر آشکارا منتشر شده، اظهارنظر کنیم.

بدین ترتیب این مقام وزارت خارجه آمریکا به اظهارات رئیس جمهوری روسیه که روز جمعه گفته بود این نامه خطاب به دولت آمریکا نبود تا در مورد آن اظهارنظر کند، بلکه برای شرکای اروپایی روسیه ارسال شده بود، پاسخ داد.

ولادیمیر پوتین روز جمعه در نشست شورای امنیت روسیه واکنش مقامات واشنگتن در مورد نامه ارسال شده برای رهبران اروپایی را عجیب ارزیابی کرده و به شوخی گفته بود: این اصلا درست نیست که نامه دیگران را بخوانند، من برای آنها ننوشته بودم.

وی افزود: البته اگر بخواهیم جدی صحبت کنیم، باید بگویم که جزییات این نامه مربوط به مشکلاتی می شود که در رابطه با   بدهی های گازی اوکراین به روسیه وجود دارد.

پوتین بار دیگر از کشورهای غربی خواست تا به اوکراین کمک کنند تا اوضاع در این کشور را هر چه سریعتر سرو سامان داده و ثبات برقرار کنند و در این راستا اقدامات واقعی انجام دهند، همانطور که روسیه چنین گامی را برداشت، تا به راستی به اقتصاد اوکراین کمک شود.

« سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته در نشست شورای امنیت روسیه با اعلام اینکه نخستین واکنش نسبت به نامه ولادیمیر پوتین از سوی واشنگتن بود، افزود: مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که روسیه نباید مسئله انتقال گاز به اوکراین را سیاسی کند و باید قیمت گذاری گاز بر اساس شرایط بازاری را رعایت کند.