نشست تخصصی « روز هنر انقلاب اسلامی» همزمان با سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی سید شهیدان اهل قلم عصر روز گذشته با حضور حجت الاسلام سیدعلی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، حجت الاسلام محمدرضا زائری، حسین قنادیان رئیس سازمان بسیج هنرمندان، محمدصادق کوشکی  در مجموعه سینمایی اسوه برگزار شد.

*قنادیان: آقا مرتضی آوینی  راه را گم نکرد

حسین قنادیان رئیس سازمان بسیج هنرمندان در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین در جلسه طی سخنانی گفت: ما هم حقی داریم، امروز روز هنر انقلاب اسلامی است، روز شهید مجاهدی که در این عرصه پا گذاشته و قلم فرسایی کرده و قرار است امسال هم که سال اقتصاد و فرهنگ است با اصحاب فرهنگ در این مسیر گام برداریم و حداقل به این هنرمند مجاهد تأسی کنیم.

وی  در ادامه به ویژگی های شهید مرتضی آوینی اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی این شهید آن بود که حرکت را از خود شروع کرد، این حرکت هم درونی و  هم بیرونی است، درونی به این معنی که از یک سو با نفس خود جهاد کرد و از یک سو هم با دشمن بیرونی و اندیشه ها جنگید.

قنادیان ادامه داد: مجاهدت و خستگی ناپذیری و اینکه آنچه که داشت به طبق اخلاص گذاشت، این مهم از ویژگی های این شهید والامقام است، آقا مرتضی این ویژگی را داشت که شاخص و راهنما را هرگز گم نکرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در این سال اصحاب فرهنگ و مخصوصاً کسانی که در کسوت انقلاب و بسیج هستند بتوانند این نماد فرهیخته را مورد نظر قرار بدهند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه در طول گذشت ۳۰ سال از انقلاب فرهنگ ایران در لابی سیاست و قدرت ذبح شده تأکید کرد: امیدواریم که حالا این فضا فراهم شده است ایثارگران این صحنه تلاش وصف ناشدنی داشته باشند.

* حاتمی کیا: خدا کند قلم هایی مثل « آوینی» دوباره زنده شوند

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این مراسم ابراهیم حاتمی کیا کارگردان متعهد سینمای کشور طی سخنانی کوتاه عنوان کرد: این سینما  قبل از انقلاب برای من خاطراتی دارد که از آن زمان تا به حال حدود ۴۰ سال می گذرد. نمی دانم آن زمان چه شوری ما را به سینما کشاند، اما می دانم اول کار شور سینما بود، ولی پس از آن مشکلات نمود کرد و اینکه چه چیزی را باید گفت.

کارگردان متعهد کشورمان با اشاره به سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم خاطرنشان کرد: اکنون که در سال ۹۳ هستیم جای آقا مرتضی آوینی خالی است تا به ما بگوید باید چه کار کرد و خدا کند قلم هایی مثل مرتضی آوینی دوباره زنده شوند و به چشم بیایند تا عافیت طلبی به سراغ ما نیاید.

حاتمی کیا با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ به نام « اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری تاکید کرد: خدا کند این شعار در زیر تفسیرهای عجیب و غریب گم نشود و آنچه به حق است، گفته شود.

*جعفریان: اگر مرتضی زنده بود الان گوشه نشین بود

 

محمدحسین جعفریان شاعر، مستندساز و روزنامه نگار متعهد کشورمان طی سخنانی گفت: خیلی خوشحالم که بین چهره های آشنا هستم، آنچه که فهمیدم این است که هنرمندانی فردا عازم دمشق هستند، دلم می خواهد بگویم که طی این سالها که در  چچن و بوسنی و امثال اینها جنگ بود من و امثال من با دوربین هایمان خبرها را مخابره کردیم، اما بنگاه های خبری آنها این کار را نکردند.

وی افزود: اگر مرتضی زنده بود الان در جمع همه دوستان گوشه نشین بود و از چشم ها خودش را پنهان می کرد.

* بابایی: هنرمندان واقعی شهدایی بودند که هنر اصلی را به نمایش گذاشتند

گلعلی بابایی نیز در این مراسم طی سخنانی بیان کرد: هنرمندان واقعی شهدایی بودند که هنر اصلی را به نمایش گذاشتند و اینکه حضرت آقا می فرماید که جنگ تابلوی زیبایی است که همه آن را می بینند ولی چون در دوردست است مردم تاروپود و زیبایی آن را نمی بیند و من خوشحالم که نقش کوچکی در جلو آوردن و بهتر دیده شدن آن تابلو تا به امروز داشتند.

*آبیار: بهتر است ریشه های انقلاب را تقویت کنیم

 

به گزارش فارس، نرگس آبیار کارگردان فیلم تحسین شده « شیار ۱۴۳   » در ادامه این مراسم عنوان کرد: در هر کشوری انقلاب با شور و هیجان انقلابی آغاز می شود و بعد هم با توجه به اینکه ما انقلاب اسلامی داشتیم خیلی بهتر است که به اندیشه ناب انقلابی بپردازیم که شاید مصداق بزرگی که بعد از انقلاب به این اندیشه پرداخته شهید آوینی بوده است.

وی افزود: انقلاب مانند درخت است و ما به جای اینکه به گسترده شدن درخت بپردازیم بهتر است ریشه انقلاب را تقویت کنیم که بی شک ریشه انقلاب رکن اصلی است و انشاءالله بتوانیم با توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری این الگو را محقق کنیم.

بنا بر این گزارش، در ادامه این مراسم نشست تخصصی با حضور حجج اسلام سیدعلی طاهری، محمدرضا زائری و محمدصادق کوشکی برگزار شد که به مسائل فرهنگ پرداختند.

* طاهری: باید در عرصه فرهنگ به یک قانون اساسی برسیم

حجت الاسلام طاهری در این نشست گفت: یکی از نکاتی که در مجلس هشتم و نهم به عنوان یک اشکال مطرح می کردیم این بود قوانینی که در فرهنگ وجود دارد به گونه ای است که هر مدیری در هر دوره ای بر اساس سلیقه خود راه را تغییر می دهد.

وی افزود: این موضوع را در مجلس هشتم و نهم مطرح کردیم و گفتیم که در عرصه فرهنگ باید به یک قانون اساسی برسیم، منتها هنوز به این قانون اساسی نرسیدیم و این نقطه ضعف باعث شد تا بعد از ایام دفاع مقدس برخی مدیران سلیقه های شخصی خودشان را بر خون های ریخته شده در پای نظام مقدس جمهوری اسلامی چیره کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص نظارت بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابزارهای نظارتی مجلس بر وزارت ارشاد ضعیف است و کافی نیست و در حد ابزارهای یک بخشدار است، چون در خصوص صدا و سیما قانون اساسی دست ما را باز گذاشته بود کارهایی انجام داده ایم، البته ناگفته نماند که وزیر ارشاد هر هفته با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس به سؤالات اعضای کمیسیون پاسخ می دهد.

 

* کوشکی: مدیران فرهنگی خودی ها را رها کردند و به دنبال غیرخودی های پیاده نظام دشمن هستند

محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه این نشست درباره زمینه های عملکرد صدا و سیما عنوان کرد: حضرت آقا فرمودند صدا و سیما باید دانشگاه باشد، وقتی ایشان این را فرمودند یعنی برنامه سازان باید دانشمند باشند و این اولین فاصله ای است که صدا و سیما از صدا و سیمای مطلوب دارد.

وی در ادامه به برنامه « ثریا» که از شبکه ۴ سیما پخش می شود اشاره کرد و گفت: چند دانشجو ولی اهل فکر جمع شدند و برنامه ثریا را راه اندازی کردند و این برنامه تومنی سنار با دیگر برنامه های رسانه ملی فرق می کند و آنها بر این باورند که داشته هایی دارند که باید از آنها استفاده کرد.

کوشکی افزود: ثریا دانشجوهایی که در بد آب و هواترین نقاط کشور برای ساخت زیردریایی کار می کردند و حقوقشان از یک بازیگر دلقک تلویزیونی هم کمتر است را به برنامه خود دعوت کرد تا دیده شوند.

وی تأکید کرد: بی دانشی اولین نقطه ضعف حال حاضر صدا و سیما است.

استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: دغدغه انقلابی در صدا و سیما کم شده است و فضا به فضای کارمندی تبدیل شده، کسی قدرت ریسک ندارد هنوز هم برخی از مردم از حوادث سوریه خبر ندارند و به نظر شما این سؤالها را چه کسی باید پاسخ بدهد.

کوشکی ادامه داد: دو سال از بحران سوریه می گذرد و مجری تلویزیونی در یک برنامه به من گفت که آقای کوشکی در سوریه چه خبر است و وقتی من داستان سوریه را برای این مجری تعریف کردم ایشان به من گفت که ای کاش این حرف ها را مقابل دوربین می زدید بالاخره هماهنگی ها انجام شد و من جلوی دوربین رفتم و وقتی چراغ صحنه روشن شد و خواستم موضوع را مطرح کنم مجری برنامه موضوع دیگری را مطرح کرد. مجری سؤال خود را درباره پاکستان پرسید و من گفتم که مهمتر از پاکستان مسائل سوریه است که در بین حرف های من گزارش پخش کردند و سخنان من را قطع کردند.

وی افزود: من از تهیه کننده این برنامه ناراحت نیستم چرا که ناراحتی من از مدیران بالادستی است.

کوشکی خاطرنشان کرد: من فکر می کنم باید تلاش کنیم که انقلاب را به صدا و سیما صادر کنیم.

این پژوهشگر در ادامه سخنان خود با پخش یک کلیپ صوتی که از تلفن همراه خودش ضبط کرده بود که طی آن چند جوان بحرینی از انقلاب ایران می گفتند، تأکید کرد: تفکر انقلاب ما به جوانان بحرینی صادر شده ولی  متأسفانه به صدا و سیمای خودمان صادر نشده است.

کوشکی در ادامه این نشست با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری گفت: مدیریت جهادی یعنی اینکه مدیریت اداری کارآمد نیست و برخی اوقات مدیران گل به خودی می زنند مدیریت جهادی یعنی در طی این ۳۰ سال هر جا بگردید و آبادانی را مشاهده کنید یعنی مدیریت جهادی را دیدید و هرگاه نابودی و ویرانی را دیدید با مدیریت اداری روبه رو شده ایم.

وی افزود: نتیجه نگاه اداری نگاه بنی صدر به جنگ می شود، مدیریت جهادی یعنی مجید بقایی و فرماندهی قرارگاهی که در آن عملیات فتح المبین شکل می گیرد، مدیریت جهادی مدیریت به من مربوط نیست، بلکه مدیریت به من مربوط است، است.

کوشکی خاطرنشان کرد: مدیریت های اداری حوزه فرهنگ خودی ها را رها کرد و به دنبال غیرخودی هایی که پیاده نظام دشمن هستند رفته اند و اگر امسال کمی دیر اقدام کرده بودیم به یک فیلم بسیار بد که اگر دقایقی از آن را می دیدید خودتان می فهمیدید که چه افتضاحی است ۵ جایزه داده می شد.

وی ادامه داد: این فیلم می گوید که بسیجی را کتک بزنید و اگر وزیر ارشاد تحت فشار قرار نمی گرفت به این فیلم ۵ جایزه می داد.

استاد دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به جشنواره مردمی فیلم عمار یادآور شد: در این طرف میدان چند جوان جشنواره عمار را راه اندازی کرده اند و امثال حاتمی کیاها را تربیت می کنند.

کوشکی به نقش سپاه پاسداران در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: سپاه در جنگ از جوانان بهترین سربازان اعتقادی دنیا را ساخت و الان اگر کسی می خواهد مدیریت جهادی داشته باشد باید امثال آن سربازان را تربیت کند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به فیلم شیار ۱۴۳ ابراز امیدواری کرد: چند تن از مادران شهدا می گفتند که ما پس از انقلاب به سینما نرفته ایم، اما شنیده ایم فیلمی ساخته شده که حکایت ما را نشان می دهد، ولی حکایت ما مهم نیست حکایت مظلومیت فرزندان ما مهمتر است. خوشحالیم در روزگاری که رفتار یزیدگونه می بینیم خواهر عزیزم خانم آبیار زینب گونه عمل کردند و امیدوارم که ایشان در این مسیر صاحب قدم باشد.

* زائری: عزم ملی زمانی بوجود می آید که جزم ملی داشته باشیم

حجت الاسلام محمدرضا زائری مدیر مسئول نشریه خیمه در ادامه این نشست عنوان کرد: امروز اگر از بیرون به وضعیت کشور نگاه کنیم یک لحظه پیش خودمان فکر کنیم که مسلمان نیستیم و به تهرانی آمده ایم که انقلاب در آن پیروز شده است، ما از انقلاب اسلامی چه می بینیم انقلابی رفتار کردن یک فضا است و اداری برخورد کردن فضای دیگری است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مدیران صدا و سیما به من گفت من دنبال دردسر نمی گردم، از سخنان او خوشم آمد و نکته اصلی این است که الان صدا و سیما جلوی گفتنی ها را می گیرد.

زائری تأکید کرد: متأسفانه فضا طوری است که اگر کسی کاری انجام ندهد و ریش داشته باشد انقلابی محسوب می شود، ولی اگر فردی برخلاف این موضوع کاری انجام بدهد و ظاهر حزب اللهی نداشته باشد او را ضد انقلاب قلمداد می کند.

وی تأکید کرد: عزم ملی زمانی به وجود می آید که ما جزم ملی داشته باشیم و آن وقت، وقت فدا کردن خود می رسد و لازمه آن این است که ما نگاه و رویکرد انقلابی داشته باشیم.

حجت الاسلام زائری در ادامه درباره یکپارچه سازی و ساماندهی فعالیت های فرهنگی عنوان کرد: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند باید در این عرصه قرارگاه تشکیل داد اما امسال هم تمام می شود با چاپ یکسری جزوه و چند جایزه سال به پایان می رسد و کاری صورت نمی گیرد.

* قره باغی: مدیر کل ارشاد تبریز موسیقی آذربایجان را به فنا رساند

اسفندیار قره باغی خواننده متعهد انقلابی کشورمان که در این مراسم از وی تقدیر به عمل آمد عنوان کرد: بدبختی ما اینجایی است که متاسفانه مدیر کل ارشاد استان هنرستان هنر تبریز را با چهارده باب اتاق تبدیل به خانه شخصی خود کرده است و در کنار آن حق مسکن نیز دریافت می کند.

وی افزود: جالب است که بدانید مدیر کل ارشاد آذربایجان به شکسپیر « شکسته پیل» می گوید و افتخارش این است که در تمام عمر خود به موسیقی گوش نداده است و همین باعث نابوی و به فنا رفتن موسیقی آذربایجان شده است.

قره باغی خاطرنشان کرد: بودجه ارشاد ۱ میلیارد است، اما نمی دانم این پول صرف چه چیزی شده که ما نمی بینیم، بنده در تبریز به این افراد چوپان می گویم.

قره باغی اظهار داشت: من در تبریز نام این انتخاب را چوپان گذاشتم و در مراسم تودیع ایشان هم به آقای جنتی

گفتم که تمامی حرف های ایشان دروغ است و اگر می خواهید با من تماس بگیرید تا به شما ثابت کنم.

گزارش فارس حاکی است، در این مراسم از ابراهیم حاتمی کیا، نرگس آبیار، محمدحسین جعفریان، اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی، عباس باقری شاعر، داوود عامری عکاس دوران دفاع مقدس، محمد قربانی و محمد امیرزاده سلجوقی هنرمند پیشکسوت تجسمی تقدیر به عمل آمد.

در نشست تخصصی روز هنر انقلاب اسلامی چهره هایی از جمله حجج اسلام سیدعلی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس و محمدرضا زائری مدیر مسئول نشریه خیمه، حسین قنادیان رئیس سازمان بسیج هنرمندان، گلعلی بابایی، ابراهیم حاتمی کیا، محمدعلی باشه آهنگر، نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی، رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی، پژمان لشگری پور، حسین مسافر آستانه، حسین پارسایی، جمشید جم، اسفندیار قره باغی، حبیب الله بهمنی، هوشنگ جاوید، عباس براتی پور و… حضور داشتند.  

- See more at: http: //www. farsnews. com/newstext. php? nn=۱۳۹۳۰۱۲۰۰۰۱۵۳۲#sthash. SLCA۸Ojq. dpuf