به گزارش پارس ، سیدحسن هاشمی در گفت وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که با توجه به منویات مقام معظم رهبری در بحث اصلاح سیاست های جمعیتی و همچنین عدم پوشش بیمه ها در مقوله درمان های ناباروری، خانواده های بسیاری گرفتار هزینه های سنگین هستند و آیا این امکان وجود دارد که بیمه ها با توجه به دیدگاه رئیس جمهور در مبحث توانمندی بیشتر با پوشش برخی از درمان های ناباروری در گام نخست گوشه ای از مشکلات این خانواده ها را از دوش آنان بر دارند، اظهار داشت: بنده بسیار ممنون هستم از این سئوال شما و همچنین راهکاری که ارائه دادید. ببینید ۱۴۰۰ میلیارد تومان مجلس برای مسائل تشویقی سیاست های جمعیتی تصویب کرد که متاسفانه یک ریال هم در این زمینه اعتباری وجود ندارد.

وی افزود: یعنی این ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار تشویقی برای سیاست های جمعیتی مجلس جزو مواردی است که مربوط می شود به بودجه ۲۱۰ هزار میلیاردی که دولت قبل برای برنامه بودجه سال ۹۲ ارائه کرده بود که در حال حاضر بیش از ۱۳۰ میلیارد از این بودجه اصلأ وجود ندارد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اگر اعتباری تخصیص داده شود قطعاً یکی از بهترین پیشنهادها در حوزه سلامت همین پیشنهاد شما (ایجاد بیمه های مخصوص زوج های ناباروری) است تا ما بتوانیم بیمه های خاصی را تعریف کنیم که واقعاً تشویق کند، حال نه در قالب اینکه به ازای هر فرزند یک میلیون تومان بدهیم البته طرح گذشته (تشویق های جمعیتی با پرداخت یک میلون تومان برای هر تولد) نیز طرحی است که برخی آن را بپسندند. ولی در این قسمت اگر اعتبارات لازم پرداخت شود بسیار می توان کمک کرد.

به گزارش تسنیم، در سال ۹۱ کلیات مصوبات مربوط به طرح جامع « جمعیت و تعالی خانواده» مصوب شد و احمدی نژاد رئیس دولت دهم بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان را برای پرداختن به موضوع افزایش جمعیت در بودجه سال ۹۲ مصوب کرد تا این بودجه در سازمان های مرتبط توزیع شود.

افراد به دلیل هزینه های سنگین درمان ناباروری از پیگیری روند درمان دلسرد می شوند

امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی نیز درباره چالش های درمان ناباروی عنوان می کند: امروزه ۱۰ درصد از ازدواج ها در کشورمان را زوج های نابارور تشکیل می دهند که حتماً مسئولان اجرایی کشور و دست اندرکاران سلامت باید فکر اساسی برای درمان این افراد بکنند.

وی با اعلام اینکه سالانه ۱۵ در صد به این آمار اضافه می شود، می افزاید: مشکلات زیادی زندگی زوج های جوان را تهدید می کند که از جمله مشکلات ناباروری است البته ایران در این حوزه پیشرفت داشته و جزو ۱۰ کشور برتر جهان در زمینه پیشرفت در امر درمان ناباروری است.

رضایی از وجود ۶۰ مرکز درمان ناباروری در کشور خبر داد و بیان می کند: اغلب زوج های نابارور در لایه های پایین تر هستند و درآمد زیادی ندارند و هزینه سنگین درمان و نداشتن تمکن مالی باعث شده این افراد از پیگیری روند درمان دلسرد شوند به طوریکه بیمه ها نیز در بحث باروری و نازایی ضعیف عمل می کنند.

سازمان های بیمه گر زیر بار بیمه کردن درمان ناباروری نمی روند

هزینه داروهای درمان ناباروری با وضعیت فعلی دارو در کشور سر به فلک می زند این در حالی است که تا قبل از گران شدن بی رویه دارو نیز زوجین نابارور با مشکلات عدیده ای در طول درمان روبه رو می شدند که گاهی منجر به عدم پیگیری درمان می شد. اگر چه گفته می شود هزینه درمان ناباروری در کشورمان یک پنجم سایر کشورهاست و هر ساله تعداد زیادی توریسم برای درمان ناباروری به کشورمان مراجعه می کنند اما واقعیت این است که سازمان های بیمه گر زیر بار بیمه کردن ناباروری نرفته اند و هیچ سازمانی نتوانسته آنها را مکلف به تحت پوشش قرار دادن درمان های ناباروری کند.

به گفته متخصصان، ۷۰ درصد مراجعه کنندگانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند با روش های معمول درمان می شوند و می توانند باردار شوند و فقط ۲۵ درصد از زوج های نابارور به روش های پیشرفته درمان ناباروری یا روش های کمک به ناباروری از قبیل اهدای جنین نیاز دارند.

اگر چه گفته می شود تعداد زیادی از ناباروری ها با درمان های ابتدایی رفع می شوند اما درمان ناباروری های خاص هزینه های زیادی را به دنبال دارد. درمان هایی از قبیل فریز جنین، میکرو انجکشن، لیزر هچینگ و… هزینه هایی فراتر از درمان های عادی دارند که بیش از نیمی از مراجعه کنندگان توانایی پرداخت آن را ندارند و بعد از مدتی پروسه درمانی خود را قطع می کنند.

هزینه های بالای درمان ناباروری

یک متخصص زنان عنوان می کند: بسته به انتخاب نوع درمان برای مراجعه کنندگان، هزینه ها از ۳۰۰ هزار تومان آغاز و تا ۸ میلیون تومان نیز می رسد. اما باز هم این هزینه ها بستگی به نوع درمان در خانم ها و آقایان دارد و گاهی یک دوره درمانی ممکن است تا سال ها به طول انجامد.

۲ میلیون و ۸۰۰ هزار زوج نابارور در کشور

علی سنگی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نیز با اشاره به آمار ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار زوج نابارور در کشور می گوید: برآورد اولیه برای حداقل یک دوره درمان چیزی حدود ۲میلیون و ۸۰۰ تا ۳ میلیون تومان است ضمن اینکه درمان هایی همچون IVF و درمان های پیشرفته اغلب هزینه های بالاتری دارند و گاهی وقت ها هم نیاز به سه تا چهار مرحله درمان وجود دارد. تکرار درمان در موارد ضروری یا تکرار IVF در برخی از زوج ها هزینه ای معادل ۶ تا ۷ میلیون تومان را به آنها تحمیل می کند.