به گزارش پارس به نقل از مهر، علی محمد ذوالفقاری در مراسم تجلیل از سالمندان کمیته امداد که روز سه شنبه برگزار شد افزود: در حال حاضر ۱.۵ میلیون نفر از ۶ میلیون ۲۰۰ هزار سالمندان کشور تحت پوشش کمیته امداد بوده و از خدمات این نهاد بهره مند می شوند.

وی تاکید کرد: ۶۰ درصد سالمندان را زنان و ۴۰ درصد آنان را مردان تشکیل می دهند و همچنین ۶۰ درصد سالمندان تنها زندگی می کنند.

وی گفت: بر اساس آمارهای موجود حدود ۶۰ درصد سالمندان نیز در روستاهای محروم زندگی می کنند و متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در دوره های قبل وجود داشت ۹۰ درصد سالمندان بی سواد و کم سواد هستند.

وی با اشاره به این که در طرح شهید رجایی که مخصوص سالمندان است بسته معیشتی، اشتغال، برگزاری اردوها و تامین مسکن و همچنین معیشت در نظر گرفته شده است.

به گفته ذوالفقاری از سال ۸۲ تاکنون با توجه به اجرای طرح شهید رجایی، ۲۰۰ هزار سالمند وام اشتغال دریافت کرده اند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با اشاره به این که سالمندان مشکلات زیادی دارند گفت: این مشکلات در قالب نامه ای تدوین و امروز به عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تقدیم می شود.

وی گفت: در حال حاضر سالمندان تحت پوشش کمیته امداد بیمه مددجویی امداد را ندارند و بیمه خدمات درمانی هستند و این بیمه چندین مشکل برای آن ها ایجاد کرده است که یکی از این مشکلات پرداخت هزینه نقاهت، هزینه فرانشیز و همین طور جابجایی و انتقال به شهر برای درمان است.

به گفته ذوالفقاری در حال حاضر ۴۲ هزار سالمند تحت پوشش کمیته امداد زمین گیر هستند و از سوی دیگر سالمندان تحت پوشش بیمه تکمیلی ندارند و همین موضوع باعث شده مشکلات زیادی را برای پرداخت هزینه های درمانی خود تقبل کنند.

وی اظهار داشت: از نمایندگان مجلس درخواست می کنیم که با توجه به این که مستمری و یارانه ای که دولت به سالمندان که تنها زندگی می کنند می دهد کفاف زندگی آن ها را نمی کند به همین دلیل تقاضا می کنیم در جهت تقویت بسته معیشتی سالمندان اقدام کنند و خدمات پرستاری در منزل برای سالمندان رایگان شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در مورد بسته تشویق ازدواج سالمندان گفت: به مناسبت روز سالمند بسته تشویقی را طی بخشنامه ای به تمام استان ها ابلاغ کرده ایم به طوری که سالمندان مجردی که ازدواج کنند از حمایت های ویژه این سازمان از جمله مستمری ماهانه و وام اشتغال بهره مند می شوند.

به گفته وی: یکی دیگر از اقدامات ما بسته تشویقی در قالب بیمه روستاییان است که البته اعتباری برای آن نداریم اما با این حال چنانچه سالمندان تحت عمل جراحی قرار گیرند بخشی از هزینه های آن ها را کمیته امداد تقبل می کند.