به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، از آنجا که در یکی دو روز گذشته مطالبی درباره بسته یا باز بودن درِ خانه سینما، حضور یا غیبت هیات مدیره و کارمندان در اتاق های خود، کنترل ورود و خروج به ساختمان خیابان سمنان و غیره منتشر شده بود، خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) همراه با عکاس این خبرگزاری به ساختمان شماره یک « خانه سینما» رفت تا وضعیت موجود را از نزدیک جویا شود.

در نگاه نخست، اولا درِ ساختمان کاملا باز است و ثانیا هیچ ممانعتی برای ورود و خروج افراد به خانه سینما وجود ندارد. آنچه بیش از حد به چشم می خورد، گرد و خاکی است که در چندماه گذشته روی وسایل موجود نشسته و البته چندین نفر به سرعت درحال بازگرداندن خانه سینما به شرایط گذشته اش هستند.

در یکی دو اتاق ازجمله روابط عمومی، کارمندان خانه سینما مشغول به فعالیت هستند و ورودی حیاط هم کاملا باز است.

در طبقه دوم، اتاق مدیرعامل شلوغ تر از بقیه قسمت های ساختمان است. رییس دفتر مدیرعامل به دنبال درست کردن رایانه اش است که بتواند سریع تر کارهای روزمره را از سربگیرد. او مدام با تکنسین ها و کارمندان مختلف صحبت می کند که شرایط را تا بعدازظهر برای آغاز دوباره ی کار فراهم کند.

درِ اتاق مدیرعامل هم باز است و صدای محمدمهدی عسگرپور از داخل آن به گوش می رسد. مازیار میری پشت به در نشسته و محمدرضا موئینی هم روبه رویش. هر دو، درباره بازگشایی خانه سینما و برگزاری مجمع عمومی با عسگرپور صحبت می کنند.

پس از چند دقیقه، فرهاد توحیدی و سپس امیر اثباتی هم به جمع آن ها اضافه می شوند تا ترکیب هیات مدیره با یک تخفیف کامل شود. البته همه، همچنان منتظر ابراهیم مختاری هستند که تا دقایقی دیگر به جمع شان بپیوندد.

درِ اتاق مدیرعامل، هنگامی که صحبت های غیررسمی حول و حوش نحوه برگزاری مجمع عمومی می چرخد، خبرنگار ایسنا درباره بحث جدید برگزاری مجمع عمومی توسط کمیته هفت نفره و با همکاری سه عضو معرفی شده توسط « خانه سینمای ایرانیان» می پرسد. این موضوعی است که از شنبه شب (۲۳ شهریورماه) و طی جلسه برخی اعضای هیات های مدیره « خانه سینمای ایرانیان» و « جامعه صنفی تهیه کنندگان» با حجت الله ایوبی مطرح شده است؛ بحثی که حداقل در سخنان روز پنج شنبه (۲۱ شهریورماه) رییس سازمان سینمایی در تالار سیف الله داد، خانه سینما جایی نداشت.

انتقاد توحیدی از کسانی که خانه سینما را لانه فساد می دانستند اما امروز به دنبال ورود به آن هستند

فرهاد توحیدی که علاوه بر ریاست هیات مدیره خانه سینما، سخنگویی آن را هم برعهده دارد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره ی تشکیل کمیته هفت نفره برگزاری مجمع عمومی متشکل از نمایندگان خانه سینما، خانه سینمای ایرانیان و سازمان سینمایی بیان کرد: ما اصلا چنین تفاهمی نداریم. آقای دکتر ایوبی مواردی را درباره نحوه برگزاری مجمع عمومی به صراحت بیان کردند. ما نیز به هیچ وجه زیر بار کار غیرقانونی نمی رویم.

وی ادامه داد: به موجب قانون، هیات مدیره فعلی خانه سینما مسئول برگزاری مجمع عمومی است و مطابق قانون نمی تواند هیچ شریکی را در این زمینه بپذیرد.

رییس هیات مدیره خانه سینما با انتقاد از رویه پیش گرفته شده توسط مخالفان یکی دو سال اخیر این تشکیل صنفی، گفت: آقایان در یکی دو سال گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفتند که اثبات کنند، خانه سینما کار سیاسی می کند و لانه فساد است. پس چه نیازی است دوستان به جایی بیایند که قبولش ندارند یا لانه فساد می دانندش؟ ! دوستان اجازه دهند خانه سینما با کلیتی که دارد، به زندگی طبیعی خودش ادامه دهد.

برگزاری مجمع عمومی قانونا برعهده هیات مدیره است / سرسوزنی از موضع قانون عقب نمی نشینیم

توحیدی در ادامه با تاکید بر اینکه هیات مدیره خانه سینما از موضع قانونی خود عقب نخواهد نشست، اظهار کرد: با ابطال دستور تعطیل خانه سینما توسط وزیر محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همه چیز به جای خود بازگشته و هیات مدیره خانه سینما و اصناف عضو هم پیمان شدند که از این پس مانند گذشته سر سوزنی از مواضع قانونی خود عقب ننشینند.

سخنگوی خانه سینما با بیان اینکه مطابق قانون هیچ هیاتی به جز هیات مدیره فعلی مجاز به برگزاری مجمع عمومی نیست، عنوان کرد: اگر قرار بود ما تسلیم این فشار بشویم که هیات بازگشایی مسئولیت برگزاری مجمع عمومی را برعهده بگیرد، چه دلیلی داشت که در دولت دهم مقابل این موضوع مقاومت کرده و زیر بار آن نرویم؟

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که خانه سینما و هیات مدیره ی آن تحت فشار بود که پیشنهادات غیرقانونی را بپذیرد، تسلیم حرف زور نشد. بنابراین امروز در شرایطی که دولت تدبیر و امید مستقر شده، طبیعی است که تسلیم شرایط مشابه گذشته نخواهد شد.

احتمال برگزاری مجمع عمومی خانه سینما در نیمه نخست مهرماه با دو دستور جلسه

توحیدی در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به پرسشی درباره شرایط برگزاری مجمع عمومی خانه سینما اظهار کرد: به محض معرفی ناظران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و مشورت با آن ها، آگهی فراخوان مجمع عمومی را منتشر خواهیم کرد. حدس ما این است که بتوان مجمع عمومی را در نیمه نخست مهرماه برگزار کرد.

سخنگوی خانه سینما درباره دستور جلسه مجمع عمومی فوق العاده این نهاد صنفی اظهار کرد: نخستین دستور جلسه مجمع، بررسی و تصویب اصلاحات پیشنهادی اساسنامه ای است که توسط هیات هفت نفره تهیه شده بود. همچنین برگزاری انتخابات هیات مدیره خانه سینما دستور جلسه دیگر مجمع عمومی است که هر دو در یک جلسه به انجام خواهد رسید.

آقای ایوبی نکاتی را گفتند که سعی می کردیم قانونی بودن شان را به مدیران قبلی بقبولانیم

وی با ابراز خرسندی از مواضع حجت الله ایوبی درباره خانه سینما گفت: ایشان در گفت وگوهای شان در روز پنجشنبه (۲۱ شهریورماه) روی نکاتی تاکید کردند که ما در دو سال گذشته کوشش می کردیم تا قانونی بودن این نکات را به ارشاد بقبولانیم اما توفیقی نداشتیم.

رییس هیات مدیره خانه سینما با بیان این نکات خاطرنشان کرد: آقای دکتر ایوبی تاکید کردند که انحلال « خانه سینما» در حیطه اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود چون خانه سینما دارای یک شخصیت حقوقی است و شخصیت های حقوقی تنها با حکم قضایی و یا با تصویب مجمع عمومی همان موسسه قابل انحلال هستند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که کوشش می کردیم به دوستان معاونت سینمایی سابق تفهیم کنیم این بود که مجمع عمومی می باید بر مبنای اساسنامه فعلی خانه سینما برگزار شود. خوشبختانه آقای دکتر ایوبی روی این نکته تاکید کردند، چرا که این امری بدیهی است که مجمع عمومی یک موسسه ابتدا باید سند مهمی مثل اساسنامه را تصویب کند تا آن اساسنامه بعدا بتواند مبنای عمل قرار بگیرد.

فرهاد توحیدی در پایان این گفت وگو برگزاری مجمع عمومی با حضور اصناف عضو این نهاد صنفی را یکی دیگر از نکات مهم صحبت های حجت الله ایوبی دانست و اظهار کرد: این نکته بدیهی بود که اگر صنفی عضو خانه سینما نباشد طبیعتا نمی تواند در مجمع عمومی شرکت کند. تکلیف مجمع عمومی روشن است و با شرکت اصناف عضو و با نظارت نمایندگان وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.