به گزارش پارس به نقل از روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز پنج شنبه در نهمین همایش دادستان های عمومی و انقلاب مراکز استان های سراسر کشور افزود: یکی از وظایف اصلی حکومت، تعالی کشور، ارتقای جامعه در ابعاد مختلف، هدایت و ارشاد مردم برای رسیدن به سعادت است.
وی در این همایش که با موضوع بررسی راهکارهای اجرایی دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها برگزار شد، اظهار کرد: برای رسیدن به سعادت جامعه موانعی وجود دارد که ناگزیر باید این موانع برداشته شود تا جامعه اسلامی به کمال برسد، در این مسیر افرادی وجود دارد که راه را گم می کنند و حتی مانع آن می شوند که دیگران به سعادت برسند.  


دادستان کل کشور یادآور شد: فردی که دچار آسیب و لغزش می شود باید برای وی شرایطی فراهم شود که به جامعه بازگردد. در این زمینه وظیفه سنگینی برعهده داریم و باید ضمن تعقیب، تنبیه و مجازات فرد متخلف و آسیب دیده، به گونه ای با او برخورد کنیم که مسیر تکامل و بازگشت به جامعه را در پیش گیرد.
سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: وظیفه ما آن است که قانون را اجرا کنیم اما وظیفه مهمتر این که قاضی، دادستان، رئیس دادگستری و رئیس زندان فرد خارج شده از مسیر را با هزینه ای کم به مسیر واقعی خود که همانا پیمودن راه تکامل است، بازگرداند.


دادستان کل کشور گفت: هدف ما درمان افراد متخلف و منحرف در جامعه است و مجازات ها نباید به گونه ای باشد که این افراد برای همیشه از حضور در جامعه محروم شوند.
وی افزود: در اعمال مجازات ها به ویژه مجازات زندان باید مراقب آسیب های وارده به خانواده زندانی نیز بود. مجازات نباید به گونه ای باشد که فرد خاطی از تحصیلات و حرفه آموزی باز ماند زیرا فردی که بی هنر و بی سواد به جامعه بازگردد دارای عقده ای دیگر می شود.  


دادستان کل کشور تاکید کرد: امروز یکی از آسیب های زندانی شدن افراد که دامن جامعه را می گیرد، معضلاتی است که چه بسا بر اثر زندانی شدن افراد برای خانواده زندانیان ایجاد می شود بنابراین باید با هزینه ای کم میزان فایده را بالا برد و از آسیب های اجتماعی زندانی شدن افراد پیشگیری کرد.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: گام های خوبی برای کاهش آسیب های زندانیان در گذشته برداشته شده و لازم است با تقویت راهکارها و برنامه ها آسیب ها را هر بیشتر مهار کرد.


وی به دستور العمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها اشاره کرد و افزود: گرچه هیچ دستورالعمل و قانونی بی عیب و نقص نیست اما باید گفت که بر روی این دستورالعمل به صورت جامع کار شده و نقش بخش های مختلف دستگاه قضایی در این دستورالعمل و نحوه عملکردشان لحاظ شده است.
دادستان کل کشور نیز گفت: در برخورد با جرایم خشن و گروهی و همچنین موادمخدر نباید اغماض کرد بلکه باید با این جرایم برخورد قاطع شود.