به گزارش پارس به نقل از مهر، مهدیه سادات حاجی میرزاده گفت: متاسفانه بسیاری از دختران در سنین بلوغ به رژیم های لاغری شدید و سخت و غیرعلمی روی می آورند و خود را از مصرف گروه های مختلف غذایی محروم می کنند. مطالعات انجام شده نشان داده است که دخترانی که از زمان تولد تا بلوغ غذای متعادل و کافی مصرف کرده اند در هنگام بارداری و زایمان با مشکلات کمتری روبه رو هستند.

این کارشناس در خصوص تغذیه در دوران نوجوانی اظهارکرد: سنین بین ۱۰ تا ۲۰ سالگی دوره نوجوانی نامیده می شود. تغییراتی که در این دوران از نظر جسمی و روحی ایجاد می شود نهایتاً بلوغ جسمی و احساس استقلال در زندگی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: تنظیم برنامه غذایی در این دوران با توجه به الگوی رشد سریع باید به گونه ای باشد که ضمن تامین نیاز برای جهش رشد نوجوانی سلامت بدن را نیز حفظ کند.

حاجی میرزاده با بیان این که دختران امروز مادران فردا و کلید سلامتی نسل کنونی و آینده می باشند عنوان کرد: تمام مطالعات انجام شده نشان داده است که بسیاری از مشکلات دوران بارداری و تولد نوزاد نارس ارتباط مستقیم با وضع تغذیه مادر در زمان قبل از بارداری و سنین قبل از ازدواج دارد.

وی افزود: به طور کلی دخترانی که زندگی خود را با تغذیه ناکافی در دوران کودکی شروع کرده و به دوره نوجوانی پا می گذارند، از یک طرف به علت کمبودهای تغذیه ای با کاهش قدرت یادگیری، افت تحصیلی، افزایش ابتلا به بیماریها و کاهش توانمندیهای ذهنی و جسمی مواجه هستند و از سوی دیگر، پس از ازدواج نمی توانند دوران بارداری و شیردهی خوبی داشته باشند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: مطالعات انجام شده نشان داده است که دخترانی که از زمان تولد تا بلوغ غذای متعادل و کافی مصرف کرده اند در هنگام بارداری و زایمان با مشکلات کمتری روبه رو هستند.

وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از دختران در سنین بلوغ به رژیم های لاغری شدید و سخت و غیرعلمی روی می آورند و خود را از مصرف گروه های مختلف غذایی محروم می کنند