به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر فرهاد دانشجو در حاشیه شصت و هفتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دولت جدید با دانشگاه آزاد سنخیت بسیار خوبی دارد، اظهار کرد: تاکنون همه دولت ها پشتیبان دانشگاه آزاد بودند و پس از این هم خواهند بود.

تغییر رئیس دانشگاه آزاد در سال ۹۰ یک مطالبه عمومی بود

وی افزود: همانطور که در سال های گذشته نیز دیده شد دولت های مختلف با گرایش های متفاوت روی کار آمدند اما رئیس دانشگاه آزاد تغییری نکرد.

دانشجو با بیان اینکه تغییر رئیس دانشگاه آزاد در سال ۹۰ یک مطالبه عمومی بود، تصریح کرد: این موضوع پاسخ مثبتی به خواست عموم مردم دانشگاهیان، فرهیختگان و… بود بنابراین بعید می دانم تغییرات در دانشگاه آزاد متاثر از تغییرات در دولت باشد.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی نیز از رئیس جدید دانشگاه حمایت می کند، گفت: ما در طول چند ماه گذشته گزارش معاونت های مختلف دانشگاه را به هیات امنا داده ایم که نظر هیا امنا هم این است که این گزارش ها عالی است و اگر در مواردی نقدی هم دارند به ما ارائه می دهند.

دانشجو با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط بسیار خوب ومثبتی بین اعضای هیات رئیسه و هیات امنای دانشگاه آزاد وجود دارد گفت: اما درباره اینکه در هیات رئیسه دانشگاه آزاد تغییری اتفاق می افتد یا خیر را من نمی دانم، چرا که من هم مثل همه یک روز آمده ام و یک روز می روم. البته تفاوت من این است که شاید در این ۲۰ و چند سال گذشته حدود ۲۰ پست و مقام داشته ام. بنابراین تودیع و معارفه دیگر برای من عادی شده و آن سختی که برای برخی ها که ۲۰ تا ۳۰ سال در یک پست مانده اند را ندارد.

وی در عین حال تصریح کرد: اعضای هیات رئیسه برای ماندن یا رفتن هیچ تلاشی نمی کنند چرا که دغدغه هیات رئیسه ماندن یا رفتن نیست اگر از این جا بروم دو روز بعد سمتی در همین رده و با کار کمتر به من پیشنهاد می شود. اما دغدغه من این است که تا زمانی که هستم چگونه به بهترین نحو کارم را انجام دهم و بفهمم که بهترین کار چیست.

دانشجو همچنین با بیان اینکه یکی از نکات منفی دانشگاه آزاد را سیاسی بودن زیاد آن می دانم اظهار کرد: دانشگاه آزاد در گذشته خیلی سیاسی بود و وارد حاشیه می شد. بنابراین ما سعی کردیم موضوع را به سمت کارکرد اصلی دانشگاه ببریم و با حفظ نکات مثبت فعالیت های رئیس سابق و حذف نکات منفی آن اوضاع را بهبود بخشیم.

وی در عین حال تاکید کرد که نمره رئیس سابق دانشگاه آزاد نمره بسیار خوبی بوده است.

وی همچنین درباره ارزیابی اش از انتصاب جعفر توفیقی به سمت سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: من آدم سیاسی نیستم و این موضوع در تخصص من نیست، ضمن آنکه در این زمینه ذی صلاح هم نیستم، بنابراین چون این یک مساله سیاسی است و زیاد بلد نیستم به سئوالات سیاسی پاسخ دهم؛ نظری در این باره ندارم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی درباره نتیجه طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد با بیان اینکه تحقیق و تفحص جزو اختیارات مجلس است، تصریح کرد: هر چند من درباره زمان اجرای این طرح موافق نبودم و ترجیح می دادم که ثبات لازم برای انجام تحقیق و تفحص فراهم شود و سپس به مرحله اجرایی برسد، بنابراین پیش بینی نیز می کردم که به همین دلیل این طرح به نتیجه نرسد.

دانشجو با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی چندین جلسه با من و معاونانم داشته است، تصریح کرد: هرگونه سندی که از ما خواستند با دستور مکتوب بنده در همه ابعاد به آنها ارائه شد و ما خود را صد درصد موظف می دانیم که این قانون مصوب را انجام دهیم. حتی ناراضی هستیم که این موضوع ناتمام مانده و به نظرم قبول نداریم که بگویند بودجه اش فراهم نیست، بنابراین اگر این مساله ضروری نیست منتفی اش کنند و اگر ضروری است بودجه اش را فراهم کنند.

وی همچنین درباره ایجاد دانشگاه های واحد شهرداری توسط دانشگاه آزاد گفت: یکی از شاخص های کیفیت رفع نیازهای جامعه یعنی ارتباط با حوزه کاربرد است که با توجه به اینکه شهرداری ها نقش عمده ای در ساماندهی و اجرای پروژه ها و ارتباط با کاربرد دارند به فکر ایجاد دانشگاه های آزاد واحد شهرداری افتادیم.

دانشجو همچنین درباره سرانجام اعطای وام به دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اظهار کرد: با ارتباطی که با بانک ها ایجاد شد اوایل مهر ماه سال ۹۱ بانک صادرات اعلام کرد که با توجه به پیگیری ها برای سال ۹۱ به کلیه دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد ۱۰ میلیون تومان وام شهریه می دهد که ۹۸ درصد از دانشجویان دکتری ما در جریان این امر قرار گرفتند و در نهایت از حدود ۹ هزار دانشجوی دکتری نزدیک به ۱۴۰۰ نفر متقاضی وام بودند و ۱۲۰۰ نفر نیز با تکمیل پرونده خود وام را دریافت کرده و ۱۰۰ درصد شهریه ۹۱ خود را از وام پرداخت کردند.

دانشگاه آزاد ایجاد دانشگاه های تک جنسیتی را در دستور کار دارد

وی با بیان اینکه ایجاد دانشگاه های تک جنسیتی برای افزایش آزادی دانشجویان در انتخاب است، اظهار کرد: آزاد منشی و نگاه فرهیختگی در دانشگاه آزاد بر این محور است که حق انتخاب را برای دانشجو افزایش دهد که یک موردش هم همین ایجاد دانشگاه های تک جنسیتی است و ما نیز برنامه ایجاد این دانشگاه ها را در دستور کار خود داریم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سئوالی درباره تاثیر حذف کنکور بر کیفیت ورودی افراد به دانشگاه تاکید کرد: به روز کردن نوع پذیرش به معنای حذف شاخص های کیفی نیست. بنابراین به نظر من برگزاری پنج سال متوالی امتحان نهایی برای دانش آموزان دغدغه های خانواده ها را حتی افزایش می دهد.

دانشجو با بیان اینکه یکی از دغدغه های بزرگ ما بحث فرهنگ است، گفت: فرهنگ باید یکی از ارکان توسعه باشد و ما باید مسائل فرهنگی را برای دانشگاه های خود لحاظ کنیم؛ چرا که اگر در کنار توسعه کمی بحث فرهنگی و کیفی مورد توجه قرار نگیرد ترکیب قشنگی ایجاد نخواهد شد.

وی درباره سرنوشت رشته های بدون مجوز دانشگاه آزاد تاکید کرد: بخشی از این ایراد به مدیریت گذشته دانشگاه برمی گردد که البته زمانی که مطالعه کردم به این نتیجه رسیدم که در آن زمان ضرورت ایجاب می کرده است. به هر حال مدیریت گذشته به جای گرفتن مجوز و یا به دلیل برخورد با مشکلات زیاد، در این مسیر پیش رفته است و به نوعی شیوه « راه بینداز بد جابیانداز" را در پیش گرفتند، بنابراین ما تاکنون برای حدود ۱۵۸۰ رشته بدون مجوز، مجوز گرفته ایم و در حال حاضر تنها حدود ۲۰ رشته وجود دارد که نتوانسته اند خود را به حداقل استانداردها برسانند.

رییس دانشگاه آزاد درباره ارتباط این دانشگاه با رسانه ها گفت: من رسانه را دوست و مدافع مدیریت می دانم و مایلم بیشتر با رسانه ها وارد تعامل شوم، اما من یک مدیر آکادمیک هستم و یک شخصیت سیاسی مثل استاندار، فرماندار یا وکیل نیستم، بنابراین با توجه به فضای سیاسی که در چند ماه گذشته به واسطه انتخابات در کشور حاکم بود زمانی که در مقابل خبرنگار قرار می گرفتم بیشتر از من سئوال سیاسی می کردند. در حالی که ما دوست داریم سئوالات علمی و فرهنگی پرسیده شود.

وی افزود: من قبول دارم که نتوانستیم آنطور که لازم است با رسانه ها در ارتباط باشیم هرچند که مشکل فقط از ما نبود بلکه از هر دو طرف بود.

نمره عملکرد ارتباط دانشگاه آزاد با رسانه ۱۷ است

دانشجو با تاکید بر اینکه ارتباط با رسانه ها باید از طریق روابط عمومی برگزار شود، اظهار کرد: راه حل علمی و منطقی آن این است که ارتباط دانشگاه با رسانه ها ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از دوره قبلی بوده است و بنده به عملکرد ارتباط دانشگاه با رسانه نمره ۱۷ را می دهم.

وی همچنین با بیان اینکه سیاست اصلی دانشگاه آزاد در انتخابات تشویق مردم به حضور وسیعتر در انتخابات بود، اظهار کرد: در فضای دانشگاهی این امکان را فراهم کردیم که کاندیداها نقطه نظرات خود را بگویند و میتینگ بگذارند که در همین زمینه دکتر روحانی نیز بیش از ۱۴ جلسه در واحدهای ما داشتند و همه کاندیداها پس از انتخابات از این روند تشکر و قدردانی کردند.

دانشجو با بیان اینکه ما یک مورد تقاضای رد شده هم برای حضور در دانشگاه نداشتیم، گفت: البته در این زمینه قانون داشتیم که باید افراد به واسطه تشکل ها به دانشگاه ها دعوت شوند که تشکل ها مسئولیت نظم و برگزاری جلسه را بر عهده داشتند و تشکل های دانشگاه آزاد نیز از همه جناح های اصلاح طلب، اصول گرا و غیره هستند.

وی با بیان اینکه ما دانشگاه ها را به سمت جبهه گیری برای حمایت از یک کاندیدا نبردیم، تصریح کرد: ممکن است در دوره های قبلی چنین اتفاقاتی افتاده باشد؛ اما در این دوره اتفاق نیفتاد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در خاتمه با بیان اینکه با رئیس جمهوری هم استانی است، تصریح کرد: به همین واسطه شناخت بیشتری از خصوصیات ونکات مثبت دکتر روحانی دارم که دارای شخصیتی روحانی و با تجربه هستند از سوی دیگر مورد وثوق مسئولان عالی رتبه کشور نیز بودند. همچنین ما از ۲۳ روز قبل از برگزاری انتخابات اطلاعیه ای دادیم و گفتیم هر کسی رئیس جمهور شود به او تبریک می گوییم.