به گزارش پارس به نقل از فارس، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی شامگاه پنجشنبه در مراسم روز پزشک در سالن اجتماعات وزارت کشور افزود با بیان اینکه نظام پزشکی یکی از نظام های خوب دنیا و جزء کارهای خوب پهلوی البته پهلوی دوم است تصریح کرد: تسمیه روز پزشک را به خاطر ابوعلی سینا انتخاب کردیم و خیلی خوب انتخاب شده و در واقع تناسب واقعی دارد.

وی یادآور شد: شاید در تاریخ پزشکی ما به تناسب زمان ابوعلی سینا نظیر نداشته است؛ چرا که بعدها پزشکان حاذق تر یا عالم تر به ویژه در بخش پزشکی بوده اند. اما در آن روز وی تقریباً همه علوم آن روز را دانسته است.

هاشمی رفسنجانی بر همین اساس به کتاب قانون ابوعلی سینا اشاره و تصریح کرد: این کتاب جزء افتخارات ایران و تاریخ پزشکی است؛ ابوعلی سینا همچنین در فلسفه و موسیقی نیز تبحر داشته و شاعر بسیار خوبی بوده است؛ ابوعلی سینا جزء حکما به شمار می رفته و ذهنش همانند « کامپیوتر» همه چیز را با قواعد تحویل می داده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابوعلی سینا را افتخاری بزرگ دانست که به اسلام و ایران آبرو داده است و گفت: ابوعلی سینا در خوارزم که آن روز جزو کشور ایران بود به دنیا آمد و در تمام عمر خود در سرزمین ایران بود.

وی همچنین گفت: ابوعلی سینا معجزه پزشکی دانش آن زمان بوده و کتاب قانون را نیز به زبان شعر گفته است.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: کاش ضخامت حجابی که بین ما و ایرانیان خارج از کشور در زمینه پزشکی کم شود و ارتباطات بالا رود تا از تجربیات آنها استفاده شده و آنها از این ظرفیت عظیم در کشور مطلع شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: بیمارستان های کشور به این شکلی که اکنون است نباید باشد. مردم باید احساس امنیت کامل کنند و دغدغه هزینه ها را نداشته باشند؛ اگر بیمه کاملی برای مردم گذاشته شود و مردم اصلاً نگران درمان و بهداشت خود نباشند خیلی از مشکلات دیگر حل خواهد شد و آن زمان دیگر بحث گرانی و تورم و بیمارستان وجود ندارد.

وی گفت: باید رابطه بیمار و پزشک از بین برود و مردم بتوانند بدون دغدغه از خدمات مناسب بیمارستانهای دولتی و خصوصی استفاده کنند.

وی اظهار داشت: اگر تأمین اجتماعی ما جامع بود یعنی از لحاظ تحصیل، مسکن، تغذیه، بهداشت و درمان و ضرورت های دیگر جامعه تأمین بود دیگر در جامعه مشکلات وجود ندارد چرا که ضرورت های زندگی را همه دارا هستند و امیدواریم یکی از کارهایی که دولت تدبیر و امید بتواند محقق کند همین مسئله باشد.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: ما در این خصوص در زمانی که در دولت بودیم، لایحه بودجه معینی را به مجلس فرستادیم که این مشکلات حل شود اما دوباره بازگشت اما آن زمان دیگر ما نبودیم. امیدواریم این کار در دولت جدید تحقق یابد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود به اخلاق پزشکی تأکید کرد و یادآور شد: اخلاف پزشکی یک مسئله جدی است که مقداری آسیب دیده است. توقع من این است که سازمان نظام پزشکی روی این مسئله جدی باشد. اخلاق پزشکی را که شما دارید و نسبت به آن سوگند خورده اید به خوبی مراعات شود خواهید دید در پایان دوره کاری افتخار بزرگی به یادگار گذاشته اید.

وی افزود: البته اخلاق را به آسانی نمی توان عوض یا ایجاد کرد و اخلاق پزشکی نیز باید باور همه باشد که اجرا شود؛ سازمان نظام پزشکی یک سرمایه بزرگ است و این سازمان ذاتاً یک سازمان دموکراتیک است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: جامعه پزشکی عموماً از با استعدادترین افراد در هر کشوری و از جمله کشور ما هستند و اگر افراد منصفی باشند حتماً علم پزشکی آنها را به خدا نزدیک تر می کند چون ما با دانش محدود خود از پیچیدگی های بدن انسان حتماً پی به این می بریم که مهندسی بوده است که این همه اسرار را در وجود انسان با نظم ایجاد کرده است و حتماً پزشکان اسرار بسیار بیشتری از بدن انسان می دانند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: پزشکان ایرانی هر جا هستند حتی در خارج از کشور فخر ایران به شمار می آیند، کاش این حجاب بین داخل و خارج کشور از ضخامتش کم شود و ارتباطات بیشتر شود تا بتوانیم از دانش و تجربیات پزشکان ایرانی خارج از کشور استفاده کنیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به حکم رئیس جمهور برای زالی اظهار داشت: این چهار سال شرایط جدیدی برای کشور است و در واقع وضع جدیدی برای دهه اخیر کشور است.

وی تأکید کرد: سازمان نظام پزشکی از جمله معدود اقدامات رژیم گذشته که ما هم آن را پذیرفتیم و تأیید کردیم، چون یک سازمانی است که ذاتاً دموکراتیک است و انتخابات آن در اقصی نقاط کشور برگزار می شود. آقای دکتر زالی نیز که منتخب جامعه پزشکی است به علت برخی مسائل که نمی خواهم وارد شوم امضای حکمش به تعویق افتاد اما شاید سبب خیر شد چون امروز حکم او را آقای روحانی رئیس جمهور تدبیر و امید امضا کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار با اشاره به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اظهار داشت: مردم خسته شده اند، طبقات مختلف و خود مردم مسئله را حل کردند ما کاری نکردیم؛ همه کار من در این جریان این بود که چند دقیقه آمدم در وزارت کشور اسم نوشتم یک کلمه هم مصاحبه نکردم و رفتم که یک دفعه صوراسرافیل شد.

وی یادآور شد: ما نه تبلیغی داشتیم و نه حرفی زدیم. بعدا ستادها می خواستند کار کنند و خیلی ها پیامک هایی تا آخر شب به بنده زدند که صوراسرافیل درست کردید و در روستاها هم داریم این را می فهمیم.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: بنده می خواهم بگویم این کار مردم است؛ شرایطی که وجود داشت به این نتیجه رسیدند که باید تغییر ایجاد شود این تغییر در نظام نیست چرا که نظام و اسلام را قبول دارند و در ذات آنهاست. اما آنچه مردم را علاقمند به تغییر کرده بود شرایط و نگرانی از آینده کشور بود.

وی با این ادعا که فضای کشور آن قدر امنیتی شده بود که کسانی هم که چیزی برای خوردن داشتند احساس می کردند خرده شیشه می خورند گفت: اینها بخشی از دلایلی هست که باعث شد مردم به دنبال تغییر باشند و خودشان این کار را کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مردم وقتی دیدند من از میدان در رفتم راه خود را ادامه دادند و کار خود را کردند. از این رو مردم هم باید قدر این دستاورد خود را بدانند.

وی ادامه داد: مردم کار بزرگی کردند و اینکه مسئولان هم بدانند اگر در رای مردم دخالت کنند حق الناس است و یک روز باید جواب بدهند چرا که اگر ما به این جمله دقت کنیم از این به بعد همه انتخاب های ما باید سالم و طبق خواسته مردم باشد که این اتفاق افتاد.

هاشمی رفسنجانی به سیاست های کلی سلامت اشاره کرد و گفت: به تازگی مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره اقدام کرده و طرح مذکور را خدمت مقام معظم رهبری فرستاده ایم تا ایشان ابلاغ کنند که آقای ولایتی نیز متولی این بخش بودند.