به گزارش پارس ، حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه مراسم روز پزشک که شامگاه پنجشنبه در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش فارس درباره تعیین تکلیف دانشگاه علوم پزشکی ایران توضیح داد: با توجه به اظهار نظر قوه مقننه و قوه قضاییه در مورد وضعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران و اختلاف نظر آنها با دولت، حل این اشکال حقوقی از وزارت بهداشت فراتر رفته است.

وی گفت: با توجه به اختلاف نظر قوه مجریه و قوای دیگر پرونده تعیین تکلیف دانشگاه علوم پزشکی ایران (انتزاع یا ادغام آن با دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی) ، رئیس جمهوری پرونده تعیین تکلیف این دانشگاه را به خانم الهام امین زاده، معاون حقوقی خود ارجاع داده است تا بعد از بحثهای حقوقی با قوای دیگر بر اساس قانون و تصمیم نهایی عمل کنیم.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران بعد از انقلاب تشکیل شده و به عنوان یکی از ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی در حوزه های مختلف خدمات بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی فعالیت داشته است اما در زمان وزارت مرضیه وحید دستجردی و زمانی که باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و قائم مقام وزیر بود با دستور وزیر بهداشت این دانشگاه منحل و بخش آموزشی و تحقیقاتی آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران و بخش خدمات بهداشت و درمان آن به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شد.

این تصمیم با برکناری وحید دستجردی و حضور حسن طریقت منفرد با تصویب شورای گسترش وزارت بهداشت لغو و مجدداً دانشگاه علوم پزشکی ایران احیا شد و طریقت منفرد، وزیر سابق بهداشت علت این تصمیم را درخواستهای مکرر اعضای هیئت علمی این دانشگاه و نیز اختلال و فشار کاری که به بخش خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وارد شده بود، اعلام کرد.

بعد از آن قوه مقننه به ریاست علی لاریجانی و قوه قضاییه به ریاست صادق آملی لاریجانی با این تصمیم شورای گسترش وزارت بهداشت که به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهوری رسیده بود، مخالفت کردند. اما شورای عالی انقلاب فرهنگی مجدداً در یک مصوبه دیگر تصمیم گیری نهایی در این مورد را جزو حوزه اختیارات وزیر بهداشت اعلام کرد.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که نظر شخص شما درباره انتزاع یا ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران چیست گفت: من اکنون دیگر عضو هیئت مدیره یک دانشگاه علوم پزشکی نیستم بلکه مسئول بخش اجرایی حوزه سلامت هستم و ترجیح می دهم نظر شخصی خودم را در این مورد اعلام نکنم تا دچار چالش جدید نشویم. یعنی هر نظری دارم را متوقف می کنم به امر قانون و نظر معاون حقوقی رئیس جمهوری که بعد از مذاکره با قوه مقننه و قوه قضاییه از جمله دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری در زیر مجموعه این قوا مشخص می شود و به هر نتیجه ای که رسیدند ما هم تابع قانون هستیم.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش فارس که این نتیجه تصمیم کی مشخص و اعلام می شود گفت: فکر نمی کنم تصمیم گیری نهایی در مورد دانشگاه علوم پزشکی ایران بیش از ۲ تا ۳ هفته طول بکشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران به کمبود اعتبارات حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: اعتبارات حوزه سلامت به قدری کم و ناچیر است که من خجالت می کشم درباره آن صحبت کنم و حتی در مقایسه با کشورهای همسایه نیز وضع خوبی از این نظر نداریم.

وزیر بهداشت گفت: البته اکثر همکاران من در دولت آقای روحانی متوجه این مسئله هستند. آنچه باعث تأسف ما در این حوزه است آن چیزی است که از دولت قبل به ما ارث رسیده است. ما واقعاً از نظر اعتبارات بخش سلامت دچار مشکل هستیم که دلایل مختلفی دارد.

قاضی زاده هاشمی افزود: بخشی از اعتبارات بخش سلامت در سالهای گذشته به بخشهای دیگر از جمله راه و مسکن داده شده است اما با این حال ما امیدواریم که این دوره گذار را به فضل خدا و همت همه مردم صبور پشت سر بگذاریم. این مسائل از جنس مسائل اقتصادی است و حل آنها نیاز به صبر و حوصله مردم دارد.

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم در پایان این دولت شرایط به نحوی باشد که مردم آسایش و آرامش بیشتری داشته باشند.